:: دوره 8، شماره 3 - ( 1402 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 148-129 برگشت به فهرست نسخه ها
پدیدارشناسی پرسش‌های دینی دانش آموزان و تحلیل کتب درسی دین و زندگی براساس آنها
سارا اسدپور* 1، مراد یاری دهنوی2 ، سعیده پدرام3
1- دانشگاه شهید باهنر کرمان ، sasadpour@uk.ac.ir
2- دانشگاه شهید باهنر کرمان
3- دانشگاه شهید باهنر کرملن
چکیده:   (559 مشاهده)
هدف: پژوهش کیفی حاضر، پدیدارشناسی پرسش­های دینی دانش­آموزان  و بررسی نسبت نوع پرسشها و دغدغه های دینی دانش آموزان دوره دوم متوسطه با محتوای کتب درسی دین و زندگی آنها به این پرسش­هاست.
روش پژوهش :بدین منظور از روش کیفی پدیدارشناسی برای پاسخگویی به سئوال بازیابی و تدوین نوع پرسشها و دغدغه
های دینی دانش آموزان دوره دوم متوسط شهر کرمان استفاده گردیده است و از روش تحلیل محتوای مضمونی برای پاسخگویی به سئوال بررسی نسبت نوع پرسشها و دغدغه های دینی دانش آموزان با محتوای کتب درسی(کتب دین و زندگی) آنها استفاده شده است. در قسمت پدیدارشناسی، برای نمونه آماری پژوهش 44 نفر از دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمان به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و گزارشهای خودنوشت دانش آموزان بود.
یافته ها : نتایج پژوهش در این قسمت نشان
­دهنده 87 کد پایه( مقوله فرعی ) و11کدسازماندهنده ( مقوله اصلی ) است. مقوله ­های اصلی پرسشها و دغدغه­ مندی دانش­آموزان شامل مواردی چون: پرسش درباره خدا، جهان آخرت، ماهیت مرگ، فلسفه عبادات، امام زمان(عج)، سایر ادیان آسمانی، روابط دختر و پسر است. در بررسی و تحلیل کتب دین و زندگی دوره دوم متوسطه با توجه به نوع پرسش ها و دغدغه­های دانش­آموزان، نتایج پژوهش حکایت از حضور بسیار کم رنگ پاسخ و بحث درباره دغدغه ها و پرسشهای نسل جدید دانش آموزان دارد.
نتیجه گیری : از این رو، ضروت دارد در بازنگری و بازتألیف این کتب، اهتمام جدی تری به این امر مهم داده شود
.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: تربیت دینی، پرسشگری، کتاب‌های درسی دین وزندگی، دوره دوم متوسطه
متن کامل [PDF 816 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1402/6/26 | ویرایش نهایی: 1403/1/29 | پذیرش: 1402/8/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/8/12 | انتشار: 1403/1/29 | انتشار الکترونیک: 1403/1/29



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها