1- دانشگاه تبریز ، d.tahmaseb@yahoo.com 2- دانشگاه تبریز
چکیده: (309 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای حقوق کودک در پیمان نامه جهانی و مقایسه با اسناد بالادستی نظام آموزشی ایران انجام یافته است. روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی، از نوع تحلیل محتوا و روش تحقیق نیز تحلیل اسنادی بود. جامعه آماری پژوهش اسناد بالادستی نظام آموزشی ایران بود که با استفاده از نمونه گیری هدفمند، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی و سند چشم انداز، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات بررسی مشاهدهای و مطالعات اسناد بالادستی و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها نیز تحلیل محتوای اسناد سه گانه مذکور و مقایسه آن با مولفهها و بندهای کنوانسیون جهانی حقوق کودک بود. یافته ها: یافته تحقیق معرف 6 دسته حقوق (تربیتی، مدنی/ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی) گردید. یافتهها نشان دادند که تعارض و بیسازمانی در تعریف کودک و کودکان به لحاظ حقوقی در ایران، عدم وجود نهاد ملی مشخص برای تجویز و سیاستگذاری در این زمینه، دوگانگی سیتم افکار دستگاههای متولی برنامههای حمایت از کودکان، شکاف بین تعاریف نهادهای مختلف از جمله نهاد دین، قانون و حقوق در خصوص کودک و حقوق او، شکاف بین نظریه و عمل در برنامههای آموزشی در خصوص حقوق کودک، منجر به ایجاد موانعی در بهبود وضعیت حقوق کودکان در ایران شده است. نتیجه گیری: براین اساس لزوم بازنگری در تعریف کودک و سیاستگذاری دقیق مبتنی بر مولفههای حقوق کودک، هماهنگی میان نهادهای قانونی در خصوص رعایت دقیق مفاد حقوقی در برنامههای عملیاتی بسیار ضروری است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1401/10/5 | ویرایش نهایی: 1402/2/19 | پذیرش: 1401/12/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/25 | انتشار: 1402/1/28 | انتشار الکترونیک: 1402/1/28