[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 40-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بازنمائی ادراک و تجربه خود مراقبتی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه: مطالعه ای به روش پدیدارشناختی
غلامرضا امیدی1، عبدالله حجتی*2، علی ایمان زاده3
1- انشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
2- دانشگاه ازاد اسلامی واحد بناب ، abdollahbonabi@gmail.com
3- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز
چکیده:   (804 مشاهده)
هدف: یکی از بهترین رویکردها در زمینه سلامت نوجوانان، توجه به خودمراقبتی و اصول آن می باشد. هدف این پژوهش بازنمائی تجربه خودمراقبتی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه است.
˜روش: پژوهش حاضر،کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری است. جامعه پژوهش دانش آموزان دختر مدارس دوره متوسطه دوم مرند بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف، تعداد 25 نفر؛ نمونه‌ی پژوهش را تشکیل دادند. تصمیم‌گیری برای پایان نمونه‌گیری، مبتنی بر اشباع ایده‌ی نظری است. از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته برای گردآوری داده ها استفاده شد. مصاحبه ها ضبط شده و به روش استرابرت و کارپینتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. به منظور صحت و استحکام داده ها و اطلاعات در پژوهش حاضر از 4 معیار مقبولیت، قابلیت اعتماد، تائیدپذیری و انتقال پذیری استفاده شد.
˜یافته ها: از ادراک و تجربه خود مراقبتی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه 7 مضمون اصلی شامل معنا و مفهوم خودمراقبتی، حدود و ثغور خودمراقبتی، ضرورت برنامه خودمراقبتی، آموزش خودمراقبتی، برنامه درسی خودمراقبتی، پیامدهای خودمراقبتی و راهبردهای ارتقای خودمراقبتی و 28 مضمون فرعی شناسائی شدند.
˜نتایج: علیرغم وجودآموزه های دینی جامع در باب خودمراقبتی، ادراک دانش آموزان از خودمراقبتی چندان کامل نبوده و می توان با اتخاذ رویکردهای آموزشی مناسب در ارتقای خودمراقبتی دانش آموزان، گام های خوبی را برداشت.
واژه‌های کلیدی: تجربه زیسته، مراقبت، خودمراقبتی، دوره دوم متوسطه
متن کامل [PDF 1452 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1400/9/2 | ویرایش نهایی: 1401/3/30 | پذیرش: 1401/1/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/2/10 | انتشار: 1401/3/30 | انتشار الکترونیک: 1401/3/30
فهرست منابع
1. ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش .(1390). روشهای تحقیق کیفی، تهران: نشر و تبلیغ بشری.
2. امیدوار، شبنم.(1395). دستورات خود مراقبتی از منظر قرآن و آموزه‌های اسلامی و تطبیق آن با دستورات بهداشتی در دانش پزشکی نوین. نشریه اسلام و سلامت. ۳ (۱) :۴۶-۳۸
3. ایمان زاده، علی .(1399). پساساختارگرائی و تعلیم و تربیت، تبریز : انتشارات دانشگاه تبریز.
4. باقری نوع پرست، خسرو.(1386). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی(رویاروئی با مسائل نظری و عملی تعلیم و تربیت)، جلد دوم. چاپ دوم. تهران: انتشارات مدرسه.
5. راغب اصفهانی.(1388). مفردات. ترجمه حسین خداپرست و عبدالرحیم عقیقی بخشایشی. قم: انتشارات نوید اسلام.
6. رفیعی فر، شهرام (1384).زندگی بهتر: ارتقاء سلامت و تغییر عادت ها. چاپ اول. تهران: انتشارات مهر راوش.
7. رام، سمیه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادق زاده قمصری، علیرضا و طلایی، ابراهیم.(1396). آموزش خویشتن‌بانی به کودکان سنین ۷ تا ۱۴ سال؛ با کدام منطق و رویکرد؟ تحلیل نتایج یک مطالعه پدیدارنگارانه. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۲ (۳) :۱۱۶-۸۷.
8. زارع، الهام؛ سمیر، معصومه و شاه حسینی ، زهره.(1394). "تبیین مفهوم خود مراقبتی در نوجوانان" . مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، (4)4: 395-405.
9. ساروخانی، باقر.(1389). دایره المعارف علوم اجتماعی، تهران: کیهان.
10. سعیدی رضوانی محمود، غلامی فاطمه.(1400). بررسی پدیدارشناسانۀ پیشران‎ها و چالش‎های رعایت عفاف در دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۶ (۳) :۶۰-۳۷
11. غباری‌بناب, باقر, فقیهی, علی‌نقی, قاسمی‌پور, یداله. (1386). آثار صله‌رحم از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی و کاربردهای تربیتی آن. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 3(5), 81-114.
12. معماریان، ربابه.(1392). کاربرد مفاهیم و نظریه های پرستاری. تهران: انتشارات حیدری.
13. مفتون، فرزانه؛ شریفان، مژگان و نقی زاده موغاری، فاطمه.(1397). تبیین محورهای اصلی خود مراقبتی به تفکیک سطوح پیشگیری و تعیین ابعاد مدیریتی آن. نشریه پایش، (17)4: 361-370.
14. نبوی، سید صادق.(1399). بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس و ارایه راهکارهای عملی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۵ (۱) :۱۲۸-۹۳
15. نمکی، زهرا؛ اژه ای، جواد و دلاور، علی.(1376). مقایسه ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر تیزهوش و عای. مجله استعدادهای درخشان. (2)6: ص 125-151.
16. نوحی، عصمت و عباس زاده، عباس.(1395). فرایند آموزش بیمار و تئوری خودمراقبتی Orem، یک مدل ادغام یافته در برنامه درسی: مطالعه ای کیفی. فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت. (5)4: 419-431.
17. وزارت بهداشت(1394). یک عمر سلامت، با خود مراقبتی. آئین نامه معاونت بهداشت. دفتر آموزش و ارتقای سلامت
18. ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش .(1390). روشهای تحقیق کیفی، تهران: نشر و تبلیغ بشری.
19. امیدوار، شبنم.(1395). دستورات خود مراقبتی از منظر قرآن و آموزه‌های اسلامی و تطبیق آن با دستورات بهداشتی در دانش پزشکی نوین. نشریه اسلام و سلامت. ۳ (۱) :۴۶-۳۸
20. ایمان زاده، علی .(1399). پساساختارگرائی و تعلیم و تربیت، تبریز : انتشارات دانشگاه تبریز.
21. باقری نوع پرست، خسرو.(1386). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی(رویاروئی با مسائل نظری و عملی تعلیم و تربیت)، جلد دوم. چاپ دوم. تهران: انتشارات مدرسه.
22. راغب اصفهانی.(1388). مفردات. ترجمه حسین خداپرست و عبدالرحیم عقیقی بخشایشی. قم: انتشارات نوید اسلام.
23. رفیعی فر، شهرام (1384).زندگی بهتر: ارتقاء سلامت و تغییر عادت ها. چاپ اول. تهران: انتشارات مهر راوش.
24. رام، سمیه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادق زاده قمصری، علیرضا و طلایی، ابراهیم.(1396). آموزش خویشتن‌بانی به کودکان سنین ۷ تا ۱۴ سال؛ با کدام منطق و رویکرد؟ تحلیل نتایج یک مطالعه پدیدارنگارانه. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۲ (۳) :۱۱۶-۸۷.
25. زارع، الهام؛ سمیر، معصومه و شاه حسینی ، زهره.(1394). "تبیین مفهوم خود مراقبتی در نوجوانان" . مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، (4)4: 395-405.
26. ساروخانی، باقر.(1389). دایره المعارف علوم اجتماعی، تهران: کیهان.
27. سعیدی رضوانی محمود، غلامی فاطمه.(1400). بررسی پدیدارشناسانۀ پیشران‎ها و چالش‎های رعایت عفاف در دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۶ (۳) :۶۰-۳۷
28. غباری‌بناب, باقر, فقیهی, علی‌نقی, قاسمی‌پور, یداله. (1386). آثار صله‌رحم از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی و کاربردهای تربیتی آن. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 3(5), 81-114.
29. معماریان، ربابه.(1392). کاربرد مفاهیم و نظریه های پرستاری. تهران: انتشارات حیدری.
30. مفتون، فرزانه؛ شریفان، مژگان و نقی زاده موغاری، فاطمه.(1397). تبیین محورهای اصلی خود مراقبتی به تفکیک سطوح پیشگیری و تعیین ابعاد مدیریتی آن. نشریه پایش، (17)4: 361-370.
31. نبوی، سید صادق.(1399). بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس و ارایه راهکارهای عملی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۵ (۱) :۱۲۸-۹۳
32. نمکی، زهرا؛ اژه ای، جواد و دلاور، علی.(1376). مقایسه ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر تیزهوش و عای. مجله استعدادهای درخشان. (2)6: ص 125-151.
33. نوحی، عصمت و عباس زاده، عباس.(1395). فرایند آموزش بیمار و تئوری خودمراقبتی Orem، یک مدل ادغام یافته در برنامه درسی: مطالعه ای کیفی. فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت. (5)4: 419-431.
34. وزارت بهداشت(1394). یک عمر سلامت، با خود مراقبتی. آئین نامه معاونت بهداشت. دفتر آموزش و ارتقای سلامت
35. Acker, G. M. (2018). Self–care practices among social workers: do they predict job satisfaction and turnover intention?. Social Work in Mental Health, 16(6), 713-727.
36. Ahmad Sharoni, S. K., Abdul Rahman, H., Minhat, H. S., Shariff-Ghazali, S., & Azman Ong, M. H. (2018). The effects of self-efficacy enhancing program on foot self-care behaviour of older adults with diabetes: A randomised controlled trial in elderly care facility, Peninsular Malaysia. PloS one, 13(3), e0192417.
37. Alftberg, Å., & Hansson, K. (2012). Introduction: Self-care translated into practice. Culture Unbound, 4(3), 415-424.
38. Bressi, S. K., & Vaden, E. R. (2017). Reconsidering self care. Clinical Social Work Journal, 45(1), 33-38.
39. Choi, S. A., & Hastings, J. F. (2019). Religion, spirituality, coping, and resilience among African Americans with diabetes. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 38(1), 93-114.
40. Cook-Cottone, C. P., & Guyker, W. M. (2018). The development and validation of the Mindful Self-Care Scale (MSCS): An assessment of practices that support positive embodiment. Mindfulness, 9(1), 161-175.
41. Crane, P. J., & Ward, S. F. (2016). Self-healing and self-care for nurses. AORN journal, 104(5), 386-400.
42. Dennison, R. A., Ward, R. J., Griffin, S. J., & Usher‐Smith, J. A. (2019). Women's views on lifestyle changes to reduce the risk of developing type 2 diabetes after gestational diabetes: a systematic review, qualitative synthesis and recommendations for practice. Diabetic Medicine, 36(6), 702-717.
43. Denyes, M. J., Orem, D. E., & Bekel, G. (2001). Self-care: A foundational science. Nursing science quarterly, 14(1), 48-54.
44. Coaston, S. C. (2017). Self-Care through Self-Compassion: A Balm for Burnout. Professional Counselor, 7(3), 285-297.
45. FitzGerald, M. (2019). The core of care ethics. International Journal of Care and Caring, 3(3), 471.
46. Grise-Owens, E., Miller, J. J., Escobar-Ratliff, L., & George, N. (2018). Teaching note—Teaching self-care and wellness as a professional practice skill: A curricular case example. Journal of Social Work Education, 54(1), 180-186.
47. Gupta, S. K., Lakshmi, P. V. M., Kaur, M., & Rastogi, A. (2020). Role of self-care in COVID-19 pandemic for people living with comorbidities of diabetes and hypertension. Journal of family medicine and primary care, 9(11), 5495.
48. Horn, D. J., & Johnston, C. B. (2020). Burnout and self care for palliative care practitioners. Medical Clinics, 104(3), 561-572.
49. King, N., Horrocks, C., & Brooks, J. (2018). Interviews in qualitative research. sage.
50. Lewis, M. L., & King, D. M. (2019). Teaching self-care: The utilization of self-care in social work practicum to prevent compassion fatigue, burnout, and vicarious trauma. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 29(1), 96-106.
51. London ML, Ladewig PW, Davidson MC, Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. Maternal & child nursing care. New York, NY: Pearson; 2015.
52. Marciano, L., Camerini, A. L., & Schulz, P. J. (2019). The role of health literacy in diabetes knowledge, self-care, and glycemic control: a meta-analysis. Journal of general internal medicine, 34(6), 1007-1017.
53. Miller, K., & Flint-Stipp, K. (2019). Preservice Teacher Burnout: Secondary Trauma and Self-Care Issues in Teacher Education. Issues in Teacher Education, 28(2), 28-45.
54. Murrell, A. J., Jones, R., & Petrie-Wyman, J. (2020). Developing inclusive ethical leaders: an experiential service-learning approach to leadership development among millennials. In Inclusive Leadership (pp. 354-362). Routledge.
55. Narasimhan, M., & Kapila, M. (2019). Implications of self-care for health service provision. Bulletin of the World Health Organization, 97(2), 76.
56. Pieren, J. A., & Bowen, D. M. (2019). Darby and Walsh Dental Hygiene E-Book: Theory and Practice. Elsevier Health Sciences.
57. Streubert, H. J., & Carpenter, D. (2011). Designing data generation and management strategies. Qualitative Research in Nursing: Advancing the Humanistic Imperative. 5ta ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 33-55.
58. Todres, L. & Holloway, I. (2016). Phenomenology. In K. Gerrish & A. Lacey(Eds.). The Research Process in Nursing(pp. 224–38). Oxford, Blackwell.
59. Tsima, B. M., Masupe, T., & Setlhare, V. (2020). Service-learning in response to the coronavirus disease 2019 pandemic: Emerging lessons from the Department of Family Medicine and Public Health at the University of Botswana. African journal of primary health care & family medicine, 12(1), 1-3.
60. Van Manen, M. (2016). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Routledge.
61. Watkins, Y. J., Quinn, L. T., Ruggiero, L., Quinn, M. T., & Choi, Y. K. (2013). Spiritual and religious beliefs and practices and social support’s relationship to diabetes self-care activities in African Americans. The Diabetes Educator, 39(2), 231-239.
62. Wilkinson, A., & Whitehead, L. (2009). Evolution of the concept of self-care and implications for nurses: a literature review. International Journal of nursing studies, 46(8), 1143-1147.
63. Zahniser, E., Rupert, P. A., & Dorociak, K. E. (2017). Self-care in clinical psychology graduate training. Training and Education in Professional Psychology, 11(4), 283.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

omidi G, hojjati A, Imanzadeh A. Representation of Experience of Self-Care in High School Students: A Phenomenological Study. qaiie. 2022; 7 (1) :7-40
URL: http://qaiie.ir/article-1-841-fa.html

امیدی غلامرضا، حجتی عبدالله، ایمان زاده علی. بازنمائی ادراک و تجربه خود مراقبتی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه: مطالعه ای به روش پدیدارشناختی. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1401; 7 (1) :40-7

URL: http://qaiie.ir/article-1-841-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4422
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)