[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 122-103 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر حفظ موضوعی قرآن بر میزان خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر متوسطه اول شهرستان فراهان
محمدتقی مبشری*1، محمود صفری2، مهدیه اسفینی فراهانی2
1- دانشگاه فرهنگیان ، mt_mobasheri@yahoo.com
2- دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده:   (299 مشاهده)
هدف: انجام پژوهش حاضر با هدف بررسـی تاثیر حفظ موضوعی قرآن کریم بر خودکارآمدی دانش­آموزان دختر متوسطه اول صورت گرفته است. ]
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­آزمایشی و از نظر هدف کاربردی می­باشد. جامعه­ی آماری این پژوهش را، کلیه دانش­آموزان دختر پایه­ی هفتم شهرستان فراهان که در سال تحصیلی 1399-1400مشغول به تحصیل بودند تشکیل می­داد. از بین مدارس متوسطه­ی اول دخترانه­ی شهرستان فراهان به صورت تصادفی یک مدرسه و از بین کلاس­های پایه­ی هفتم این مدرسه دو کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد. تعداد دانش­آموزان هر دو کلاس مجموعا 30 نفر بودند و این دو کلاس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. بدین منظور طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر با پایایی 85/0 بود.
 یافته ­ها: یافته ­ها بیانگر وجود تفاوت معنی­دار در پس­آزمون میان دو گروه بود و گروه آزمایش از میزان خودکارآمدی بالاتری (001/0(p< نسبت به گروه کنترل برخوردار بود. شاخص اندازه اثر (ضریب اتا) به دست آمده حاکی از این است که 8/42 درصد افزایش میزان خودکارآمدی آزمودنی­های شرکت کننده در گروه آزمایش را می­توان به آموزش حفظ موضوعی قرآن کریم نسبت داد.
 نتیجه گیری : می­توان گفت به برکت حفظ آیات الهی و انس با قرآن کریم، بر میزان خودکارآمدی دانش­آموزان افزوده شد. لذا پیشنهاد می­گردد از روش حفظ موضوعی در برنامه درسی قرآن مدارس استفاده گردد.
واژه‌های کلیدی: قرآن، حفظ موضوعی، خودکارآمدی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1390 kb]   (247 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1400/6/10 | ویرایش نهایی: 1400/11/30 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10
فهرست منابع
1. افشانی، سیدعلیرضا؛ خرم‌پور، یاسمن و ممبینی، سجاد (1393). بررسی رابطه دینداری و خودشکوفایی، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی-فرهنگی، دوره 3، شماره 1 صص: 21-52.
2. پاسالاری، اعظم و ذاکری، حمیدرضا (1394). اثربخشی آموزش حفظ قرآن بر عزت نفس و پرخاشگری نوجوانان شهر شیراز، دومین کنگره‌ی سراسری روانشناسی کودک و نوجوان، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران.
3. پاشا، رضا و گل شکوه، فرزانه(1396). تاثیرآموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی- عاطفی دانش آموزان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری، مجله مطالعات ناتوانی، دوره 7، شماره13، ص 27-34.
4. پاک نیا تبریزی، عبدالکریم(1391). قصه های قرآن از آدم علیه السلام تارحلت خاتم (صل الله علیه و آل وسلم)، آوای منجی، قم.
5. پورموحد، زهرا؛ یاسینی اردکانی، سید مجتبی؛ روزبه، بهزاد؛ یاسینی اردکانی، سید علیرضا و راعی عزآباد، اکرم (1399). تاثیر آوای قرآن کریم بر اختلال استرس پس از سانحه در مادران نوزادان نارس. مجله قرآن و طب، 5 (1)، 50-57
6. حجازی، الهه؛ فارسی نژاد، معصومه و عسگری، علی(1386). سبک های هویت و پیشرفت تحصیلی نقش خودکارآمدی تحصیلی روانشناسی، دوره11، شماره4، ص394-413.
7. حسین خانی، هادی( 1385). نگاهی به تحولات دوران نوجوانی، ماهنامه علمی ترویجی معرفت، دوره15، شماره104، ص26-32 .
8. حمیدی پور، رحیم (۱۳۷۷). رابطه جو مدرسه با کارآمدی شخصی مشاوران مدرسه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
9. خالدیان، محمد؛ صالحی، اکبر و شاکری، رضا(1394). تاثیر قصه‌های قرآن بر عزت نفس دانشجویان، فصلنامه علمی ترویجی اخلاق، دوره5، شماره19،ص82-65.
10. خلیلی، شیوا و بختیاری، آمنه(1387). نگرش روانشناختی به بلوغ دختران، فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، دوره11، شماره41، ص 197-218.
11. دبیری، جمال (1396). نقش واسطه گری خودکارآمدی در رابطه بین فراشناخت و انگیزش تحصیلی در دانش آموزان متوسطه بخش سده، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرو دشت.
12. رضایی، محمد؛ فرخی، نورعلی؛ دارابی، فردین و محمدی جواد (1397). تاثیر تلاوت قرآن کریم بر میزان خطرپذیری نوجوانان در مقابل رفتارهای پرخطر، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، سال نهم، شماره 35: صص 79-98.
13. زرافشانی، محمدکیان؛ رضایی، آذرمیدخت و زرافشانی، غزل (1396). مقایسه‌ی شاخص های سلامت عمومی زنان حافظ قرآن و زنان غیر حافظ شهر کرمانشاه، مجله‌ی پژوهش در دین و سلامت، (3)2: 52-43.
14. سراج‌زاده، حسین؛ جواهری، فاطمه و ولایتی‌خواجه، سمیه (1392). آزمون اثر دینداری بر سلامت در میان نمونه‌ای از دانشجویان. فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی، سال 24، شماره 1، صص: 55-77.
15. سلطانی مجد، امیرهوشنگ؛ تقی زاده، محمد احسان و زارع، حسین(1393). اثر بخشی آموزش گروه مهارت های تحصیلی بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانش آموزان پسرسال اول دبیرستان، فصلنامه پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، دوره ی 4، شماره2،ص 31-44.
16. صیفوری، ویدا و اسماعیلی، میترا(1388). سلامت روان از دیدگاه قرآن، مجله بینات، دوره16، شماره3،ص188-214.
17. طباطبایی شهرآباد، زهرا (1395).تدوین برنامه حفظ قرآن کریم مبتنی بر راهبردهای شناختی و مقایسه اثربخشی آن با شیوه سنتی ،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد.
18. عزیزی ابرقویی، محسن (1387). رابطه‌ی بین خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی
19. تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
20. فیاض، فاطمه؛ سلگی، مریم و نبوی، زهره سادات (1399). اثربخشی مداخله درمانی قرآنی برای افسردگی؛ یک مطالع موردی. مجله قرآن و طب، 5 (2)، 11-19
21. قائد رحمتی، معصومه؛ بختیاری، لیلا و فرزاد ، ولی الله (۱۳۹۵). فراتحلیل و بررسی عوامل موثر در نقش خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی، فصلنامه نوآوری آموزشی، سال۱۶، شماره۶۳، صص:۱۴۴-۱۳۴
22. کاشی، عصمت(1391). بررسی اهمیت و آثارحفظ قرآن بر شخصیت و امنیت روانی فرد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان، دانشکده علوم انسانی،ص 245-1.
23. کرامتی، هادی(1380). بررسی رابطه خودکارآمدی ادراک شده دانش‌آموزان سال سوم راهنمایی شهر تهران و نگرش آنها نسبت به درس ریاضی با پیشرفت ریاضی آن‌ها، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
24. لک‌زایی، جواد، ثناگو، اکرم؛ کاوسی، علی؛ جویباری، لیلا؛ کاوسی، ابوالفضل؛ حقدوست، زینب و نصیری، حسین (1397). بررسی مقایسه‌ای سلامت روان در بین حافظان قرآن و غیرحافظان شهر گرگان، مجله پژوهش در دین و سلامت، دوره 4، شماره 5، صص: 57-66.
25. متقی، شکوفه و فلاح، منوچهر(۱۳۹۵). رابطه خودکارآمدی و تجربه های یادگیری با عوامل بافتی و موفقیت تحصیلی، مجله سلامت اجتماعی، دوره۴، شماره۴، صص: ۳۵۷-۳۴۹
26. مفاخری، عبدالله و معتمدی، عبدالله(1390). بررسی میزان یادگیری خود تنظیمی در بین حافظان قرآن و غیرحافظان قرآن، مجله روانشناسی و دین، دوره چهارم، شماره2، ص 99-112.
27. میرعرب رضی، رضا؛ طالبی، مریم و بادله علیرضا(۱۳۹۹). موسیقی قرآن: راهبردی اثربخش در کاهش علائم افسردگی و افزایش خودکارامدی تحصیلی، فصلنامه فرهنگ مشاور و روان درمانی، سال ۱۱، شماره۴۲، ص۹۶-۷۳
28. نصرتی کبری (1393). نقش حفظ قرآن درحافظه رویدادی ومعنایی دانش آموزان دخترشهر تهران، تحقیقات علوم رفتاری. ۱۲ (۲) ص:۲۴۴-۲۵۳.
29. هاشمی، نصرت سادات(1388). بررسی مقایسه ای ویژگی های شخصیتی و راه های حل مسئله اجتماعی در حافظان قرآن و غیر حافظان، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحدمرودشت.
30. هوی، وین ک، میسکل، سیسیل (۱۳۹۷). مدیریت آموزشی، ترجمه سلیمانی، نادر؛ صفری، محمود؛ نظری، سید مرتضی، چاپ سوم، انتشارات سمت، تهران.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mobasheri M T, safari M, esfini farahani M. The Effect of Thematic Memorization of the Quran on Self-efficacy of the Female Students: (Case Study: Junior High School Girls in the Farahan City). qaiie. 2021; 6 (4) :103-122
URL: http://qaiie.ir/article-1-804-fa.html

مبشری محمدتقی، صفری محمود، اسفینی فراهانی مهدیه. تاثیر حفظ موضوعی قرآن بر میزان خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر متوسطه اول شهرستان فراهان. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1400; 6 (4) :122-103

URL: http://qaiie.ir/article-1-804-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4414
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)