[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( 1402 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 80-51 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب زیسته دانش‌آموزان مقطع متوسطه دختر از چالش کشف حجاب در مسیر مدرسه (‌یک مطالعه‌ی پدیدارشناسانه)
محمد حسین بهرامی*
، m.yahoo@bahrami_mhb
چکیده:   (898 مشاهده)
هدف: از اجرای پژوهش حاضر، احصاء تجارب زیسته دانش‌‌آموزان دختر مقطع متوسطه از چالش کشف حجاب در مسیر مدرسه بود.
روش : روش پژوهش؛ مبتنی بر رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی بود. برای گردآوری داده‌ها، از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده و برای تحلیل داده‌های پژوهش، از تحلیل مضمون بهره گرفته شد.
یافته ها:در این مطالعه، ده مضمون کلی در سه بعد محوری شامل برداشت ناصواب ارزش حجاب، دستاویز نمودن ارزش حجاب و القاء تفکر حجاب مانع آزادی جای گرفتند. همچنین ابعاد زمینه‌‌
های فرهنگی، اجتماعی و شخصی و خانوادگی مبتنی بر تسهیل‌‌ پدیده حجاب‌ و ابعاد درک شدن به جای طرد شدن، عدم تبیین و روشن‌نگری مطلوب و مغفول بودن الگو‌‌های عملی و شعارزدگی مبتنی بر بازدارنده بودن پدیده حجاب‌ شناسایی شد.

نتیجه گیری : بر اساس یافته‌‌های این پژوهش می‌‌توان استنتاج نمود که مواجهه با چالش کشف حجاب دانش‌‌آموزان در مسیر مدرسه مستلزم تغییر نگاه دستگاه‌‌های اجرایی به مقوله حجاب است و باید از مواضع برخورد‌‌های سطحی و شتاب‌‌زده دوری نموده و مسیر تبیین و روشن‌‌نگری را جایگزین ساخت. هم‌‌چنین نیاز است که در زمینه نیاز‌‌های واقعی دانش‌‌آموزان و نسل جوان، توسط جامع عمومی و ذینفعان، فرهنگ‌‌سازی شده و از پتانسیل‌‌ نهادهای اجتماعی، آموزشی و رسانه‌‌ای و حتی سیاسی بهره‌‌گیری شود. چنانچه رویه موجود در رابطه با پدیده حجاب دانش‌‌آموزان و نسل جوان تداوم یابد و به فرایند مواجه آن کم‌‌توجهی شود؛ موجب شکاف عمیق‌‌تری در آینده نزدیک خواهد شد.  


 
واژه‌های کلیدی: تجارب زیسته، دانش‌‌آموزان دختر، کشف حجاب
متن کامل [PDF 1362 kb]   (127 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1402/3/5 | ویرایش نهایی: 1402/12/8 | پذیرش: 1402/5/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/5/29 | انتشار: 1402/10/2 | انتشار الکترونیک: 1402/10/2



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bahrami M H. (2023). Lived experiences of female high school students from the challenge of discovering hijab on the way to school (a phenomenological study). qaiie. 8(2), 51-80. doi:10.61186/qaiie.8.2.51
URL: http://qaiie.ir/article-1-1068-fa.html

بهرامی محمد حسین. تجارب زیسته دانش‌آموزان مقطع متوسطه دختر از چالش کشف حجاب در مسیر مدرسه (‌یک مطالعه‌ی پدیدارشناسانه) مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (2) :80-51 10.61186/qaiie.8.2.51

URL: http://qaiie.ir/article-1-1068-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)