:: دوره 6، شماره 4 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 80-53 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تنگناها و مشکلات اجرایی طرح شهید بهنام محمدی و ارائه راهکارهای ارتقاء آن (مطالعه موردی استان زنجان)
علی صحبت لو* 1، عباس بابایی2
1- دانشگاه فرهنگیان زنجان ، alisohbatlo@gmail.com
2- دانشگاه جامع امام حسین ، تهران
چکیده:   (2802 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضربا هدف بررسی تنگناها و مشکلات اجرایی طرح شهید بهنام محمدی و ارائه راهکارهای ارتقاء آن انجام شد.
 روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی صورت گرفت. مشارکت‌کنندگان پژوهش شامل، فرماندهان نواحی و مسئولان حوزه بسیج دانش‌آموزی، مربیان، دانش‌آموزان، مدیران مدارس، معاونان پرورشی، اولیاء مدرس، هیئت‌امنای مسجد و امام جماعت مساجد بودند که تجربه عملی طولانی مدت، و اشراف کامل درباره فعالیت‌های طرح شهید بهنام محمدی در اختیار داشتند و از نزدیک درگیر این طرح بودند. انتخاب نمونه مورد مطالعه با استفاده از رویکرد «هدفمند» و با روش انتخاب صاحب نظران «کلیدی» و استفاده از معیار اشباع و مصاحبه عمیق با 50 نفر انجام گردید. بر این اساس تعداد مشارکت کنندگان در پژوهش بر اساس اشباع نظری تعیین شد. برای جمع آوری داده‌ها ازمصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و تا رسیدن به حد اشباع نظری استفاده شد.
یافته‌ها: داده‌های بدست آمده با استفاده از روش کدگذاری موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها در قالب کدهای باز،محوری وگزینشی سازماندهی شد.ازمجموع یافته‌های این پژوهش 250کدگذاری باز،22کدگذاری محوری و 5کد گذاری‌گزینشی در زمینه تنگناها و مشکلات اجرایی طرح شهید بهنام محمدی دسته بندی شدند. نتایج پژوهش نشان دادکه اجرای طرح در سطح آموزش و پرورش، سپاه و حوزه‌های دانش‌آموزی، مربیان، مساجد و خانواده‌ها به ترتیب با مشکلات و تنگناهای مدیریتی ،اقتصادی ،آموزشی ،اجتماعی و فرهنگی مواجه است. ولی بسیاری از اهداف این طرح اعتلای تربیتی در جامعه هدف تحقق‌یافته است.
نتیجه‌گیری: مأموریت‌ها و اهداف بسیج دانش‌آموزی درزمینهٔ اجرای طرح به‌طور شایسته و مطلوب موردپذیرش مردم و بسیجیان قرارگرفته است‌و نهادینه‌شده است، منتهی در برخی از ابعاد و حوزه‌ها هنوز نیاز به ارائه تاکتیک‌ها و استراتژی‌هایی راهبردی است.

واژه‌های کلیدی: بسیج، تربیت، طرح شهید بهنام محمدی، مربی، مدرسه، مسجد، خانواده
متن کامل [PDF 1509 kb]   (495 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1400/1/5 | ویرایش نهایی: 1400/11/30 | پذیرش: 1400/10/4 | انتشار: 1400/11/10 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10
فهرست منابع
1. - لطفعلی زاده، محمدحسین (1392). مسجد و ارتباطات گروهی با نوجوانان با تأکید بر رویکرد اسلامی: بررسی موردی چهار مسجد شهر تهران،.دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات. تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
2. -جمعی از نویسندگان (1388). تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر، مجموعه مقالات تربیتی. قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
3. -حاجی بابایی، حمیدرضا. (1391). ویژگی‌های «مدرسه‌ای که دوست دارم» با توجه به سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش. نوآوری‌های آموزشی، 11(42):51-74.
4. -حاجی‌زاده نداف، صادق، سادات مهدی زاده، عفت (1393). بررسی دیدگاه بسیجیان در مورد نقش بسیج محلات در ارتقای سطح علمی- فرهنگی اعضای بسیج، مطالعات راهبردی بسیج،17(62) : 158-136
5. -حسینی آقایی، محمدتقی، صدیق اورعی، غلامرضا (1394). آسیب‌شناسی تبلیغ دینی با تأکید بر مخاطبان جوان. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
6. -حسینی، سید ابراهیم، جوانبخت، فاطمه (1399). متن آموزشی سند فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران. قم: بخشایش
7. -دبیرخانه شورای عالی آموزش‌وپرورش (1389). سند تحول راهبردی؛ نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری در افق چشم‌انداز
8. -دستورالعمل اجرایی طرح شهید بهنام‌محمدی (پیوند مسجد، مدرسه و منزل) (1397). بسیج دانش‌آموزی
9. -دستورالعمل اجرایی طرح شهید بهنام‌محمدی (پیوند مسجد، مدرسه و منزل) (1398). سازمان بسیج دانش‌آموزی
10. -دوایی، مهدی؛ خسروی بابادی، علی‌اکبر؛ سلطان محمدی، محمدعلی. (1394). بررسی موانع جذب نوجوانان به مسجد بر اساس طرح شهید بهنام محمدی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
11. -دیباچه توضیح کلیاتی از طرح اعتلا شهید بهنام محمدی. (1396). بسیج دانش‌آموزی
12. -شریف فرد، علیرضا، رازینی، روح الله، عباسی نوذری، حسین. (1399). بررسی راهبردهای کلان تعامل مسجد و کودک و نوجوان با رویکرد تحلیل اهمیت عملکرد. فصلنامه مدیریت اسلامی، 28(1): 47-73.
13. -شریف فرد، علیرضا؛ لطیفی، میثم؛ ذوالفقاری، محسن (1398). الگوی همکاری بین بخشی (موردمطالعه: همکاری مسجد با مدرسه و خانواده)، دو فصلنامه علمی دین و ارتباطات، سال بیست و دوم، شماره 6 (65) :300-253
14. -شعبانی، امامعلی (1382). بررسی میزان اثربخشی طرح معرفت بسیجیان، مطالعات بسیج شماره 18 و 19 : 203-197
15. -شهامی، روح‌الله. (1399). علم تربیت در ایران. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
16. -صادق زاده، علیرضا؛ کشاورز، سوسن؛ احمدی، آمنه؛ حسنی، محمد و علم الهدی، جمیله (1390). گزارش تلفیق یافته‌های مطالعات نظری سند ملی آموزش‌وپرورش تهران، دبیرخانه طرح تدوین سند ملی آموزش‌وپرورش.
17. -صحبت لو، علی. (1397). بررسی میزان اثربخشی حلقه‌های صالحین بسیج سپاه انصار المهدی (عج) استان زنجان و ارائه راهکارهای مناسب برای ارتقاء. پژوهشکده تحقیقات و مطالعات بسیج زنجان.
18. -صحرایی، محمد طیب (1398). همکاری ۳۳۰۰ مدرسه و مسجد در طرح شهید"بهنام محمد"، برگرفته از سایت؛ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/11/15/2195810D8%B1
19. -ضرابی، عبدالرضا. (1379). نقش و عملکرد مسجد در تربیت، معرفتش 33
20. -ضربی ،سودا، امیر کبیری ،علی رضا، ربیعی مندجین، محمد رضا(1400). طراحی و تبیین مدل عدالت سازمانی با رویکرد ارزش‌های اسلامی درسازمان آموزش و پرورش ‌ایران. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. شماره ۶ (۲) :31- 54
21. -طالبی، محمدرسول (1393). ارتباطات گروهی و فرهنگ بسیجی: طرح صالحین در پایگاه‌های بسیج مساجد شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات.تهران: دانشگاه امام صادق (ع)
22. -فرخی، میثم (1393). بررسی روند تربیتی طرح صالحین در پایگاه‌های بسیج مساجد کشور بر اساس مدل فرایندی. دو فصلنامه مطالعات راهبردی تربیت اسلامی، سال اول، ش اول: 28-10.
23. -کیانی، معصومه و پورجمشیدی، مریم(1400). تبیین تربیت معنوی برای کودکان با تأکید بر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تربیت رسمی عمومی ایران و بررسی فرصت‌ها و چالش‌های یادگیری الکترونیکی برای آن؛. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. شماره ۶ (۲) :۱۳۲-۱۰۹
24. -مبشری،محمدتقی، صفری، محمود، ملکی فارمد، مریم(1399). شناسایی مولفه‌های انگیزه‌بخش مناجات خمسه عشر بر انس دانش‌آموزان با خدا. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. شماره ۵ (۴) :۱۲۶-۱۰۹
25. -مرزوقی، رحمت اله؛ جهانی، جعفر؛ ترک‌زاده، جعفر؛ امیری طیبی، مسلم. (1397). الگوی مفهومی تعامل مدرسه، خانواده و مسجد از منظر تعلیم و تربیت اسلامی. مطالعات راهبردی بسیج، 21(79): 81-114.
26. -ناظمی اردکانی، بابایی، عباس (1395). تبیین مؤلفه‌های اصلی مدیریت کلان مساجد کشور. فصلنامه علمی ترویجی راهبرد توسعه، ش 45 : 138- 175.
27. -وحدتی دانشمند، علی، باقری نوع پرست، خسرو، ایروانی، شهین. (۱۳۹۸). داستان، هویت دینی و تربیت دینی: تحلیلی بر اساس هرمنوتیک روایی پل ریکور، نشریه فلسفه تربیت، ۴ (۱) : ۱۳۷-۱۵۹.
28. -هاشم زهی، نوروز (1393). بررسی عملکرد پایگاه بسیج مساجد در اسلامی سازی فضای محله، مطالعات راهبردی بسیج،17(62)،: 86-57
29. -هاشمیان فر، سید علی؛ شایگان، فریبا؛ سعیدی، مصطفی. (1394). بررسی مشارکت جوانان در مساجد با تأکید بر خانواده. فصلنامه علمی– پژوهشی شیعه شناسی، 13(50) : 33-70.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها