:: دوره 5، شماره 3 - ( 1399 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 60-33 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مولفه‌های مدرسه شاد در نظام آموزش ابتدایی ایران بر مبنای فرهنگ ایرانی– اسلامی
سمیه بهرامیان1 ، محمد علی نادی* 2، فریبا کریمی3
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان،ایران - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان،ایران
2- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان،ایران ، nadi2248@yahoo.com
3- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان،ایران
چکیده:   (2804 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه­ های مدرسه شاد در نظام آموزش ابتدایی ایران به انجام رسیده است. روش: این پژوهش با استفاده از رویکرد ترکیبی پژوهش، راهبرد اکتشافی متوالی و مدل تدوین ابزار به انجام رسید. در مرحله کیفی پژوهش از روش تحلیل مضمون استقرایی و در مرحله کمی از روش پیمایش استفاده شد. حوزه­ی پژوهش در مرحله کیفی منابع و متون ایرانی اسلامی مرتبط با موضوع شادی و در مرحله کمی جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مدارس دوره ابتدایی کشور در زمان مطالعه بودند. شیوه نمونه ­گیری در مرحله کیفی پژوهش هدفمند و در مرحله کمی احتمالی (خوشه­ ای چندمرحله­ ای) است. ابزار گردآوری داده­ ها در مرحله کیفی پژوهش یادداشت ­برداری (چک لیست) و در مرحله کمی پژوهش پرسشنامه بوده است.یافته ­ها: بر اساس نتایج مرحله کیفی پژوهش شادی ایرانی اسلامی پیرامون سه مضمون فراگیر شادی درونی (بینش معطوف به شادی، منش معطوف به شادی و پویش معطوف به شادی)، زیست معطوف به شادی (زیست­ جهان شاد، بهزیستی معنوی و مادی) و کنش­ های معطوف به شادی (کنش­ های مناسکی، عاطفی و اجتماعی معطوف به شادی) شکل گرفته است. نتیحه گیری: اینکه نتایج مرحله کمی پژوهش بیانگر این است که نقش مولفه­ های شادی ایرانی اسلامی در تحقق مدرسه شاد از نظر جامعه آماری پژوهش بالاتر از حد متوسط برآورد شده است و مولفه ­های مدرسه شاد از اعتبار مطلوبی برخوردار هستند.   
واژگان کلیدی: شادی، مدرسه شاد، آموزش ابتدایی، فرهنگ ایرانی اسلامی
واژه‌های کلیدی: شادی، مدرسه شاد، آموزش ابتدایی، فرهنگ ایرانی– اسلامی
متن کامل [PDF 859 kb]   (1661 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1399/3/29 | ویرایش نهایی: 1400/1/21 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/9/19 | انتشار: 1399/11/29 | انتشار الکترونیک: 1399/11/29



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها