[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( 1399 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 92-61 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل راهبردهای آموزش مذهبی کودکان پیش دبستانی در خانواده (پژوهشی آمیخته)
جواد کیهان*
دانشگاه ، Keyhan.edu@gmail.com
چکیده:   (1923 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی و برازش مدل راهبرهای آموزش مذهبی کودکان در خانواده­ها انجام شده است؛  روش تحقیق به شیوه ترکیبی (آمیخته) با طرح کیفی-کمی است. جامعه پژوهشی تمام والدین دانش­آموزان دوره پیش­دبستانی شهرستان ارومیه بودندکه 14 نفر به صورت هدفمند و با رعایت قاعده اشباع نظری داده­ها انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه­ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. بعد از کسب رضایت والدین مصاحبه­ها به صورت کاملا ناشناس ضبط و پیاده گردید. در بخش دوم تعداد 222 نفر از والدین با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب و به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها در تحلیل کیفی از روش چهار مرحله­ای پاول و رننر (2003) و در بخش کمی از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نرم­افزار مورد استفاده در بخش کیفی MAXQDA10 دربخش تحلیل کمی نرم­افزارهای SPSS16 و AMOS21 بود. بر حسب نتایج تحقیق کیفی، والدین از چهار راهبرد عمده  «الگوسازی»، «سبک زندگی اسلامی»، «رسانه­های آموزشی» و «محیط­ها و مناسبت­های مذهبی» برای آموزش مذهب فرزندانشان استفاده می کنند. همچنین یافته­های مدل معادلات ساختاری نشان داد که راهبردهای چهارگانه مدل مفهومی تحقیق بر متغیر شیوه­های آموزش مذهبی والدین به کودکان برازش داشته و تاثیرگذار هستند؛ همچنین مولفه های­ «الگوسازی» و «سبک زندگی» در بیشترین سطح تاثیرگذاری قرار داشتند. با توجه به یافته­های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود والدین در آموزش­های مذهبی نسبت به تاثیرات این روش­ها نیز آگاهی داشته و با توجه به اثرات این روش­ها در تربیت دینی فرزندانشان بکوشند.پژوهش حاضر با هدف طراحی و برازش مدل راهبرهای آموزش مذهبی کودکان در خانواده­ها انجام شده است؛  روش تحقیق به شیوه ترکیبی (آمیخته) با طرح کیفی-کمی است. جامعه پژوهشی تمام والدین دانش­آموزان دوره پیش­دبستانی شهرستان ارومیه بودندکه 14 نفر به صورت هدفمند و با رعایت قاعده اشباع نظری داده­ها انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه­ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. بعد از کسب رضایت والدین مصاحبه­ها به صورت کاملا ناشناس ضبط و پیاده گردید. در بخش دوم تعداد 222 نفر از والدین با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب و به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها در تحلیل کیفی از روش چهار مرحله­ای پاول و رننر (2003) و در بخش کمی از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نرم­افزار مورد استفاده در بخش کیفی MAXQDA10 دربخش تحلیل کمی نرم­افزارهای SPSS16 و AMOS21 بود. بر حسب نتایج تحقیق کیفی، والدین از چهار راهبرد عمده  «الگوسازی»، «سبک زندگی اسلامی»، «رسانه­های آموزشی» و «محیط­ها و مناسبت­های مذهبی» برای آموزش مذهب فرزندانشان استفاده می کنند. همچنین یافته­های مدل معادلات ساختاری نشان داد که راهبردهای چهارگانه مدل مفهومی تحقیق بر متغیر شیوه­های آموزش مذهبی والدین به کودکان برازش داشته و تاثیرگذار هستند؛ همچنین مولفه های­ «الگوسازی» و «سبک زندگی» در بیشترین سطح تاثیرگذاری قرار داشتند. با توجه به یافته­های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود والدین در آموزش­های مذهبی نسبت به تاثیرات این روش­ها نیز آگاهی داشته و با توجه به اثرات این روش­ها در تربیت دینی فرزندانشان بکوشند.
واژه‌های کلیدی: مشارکت والدین، راهبردهای آموزش مذهبی، کودکان پیش‌دبستانی
متن کامل [PDF 582 kb]   (1312 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1398/11/14 | ویرایش نهایی: 1399/8/7 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keyhan J. (2020). Designing a Model of Religious Education Strategies for Preschool Children in the Family (Mixed Research (. qaiie. 5(1), 61-92. doi:10.29252/qaiie.5.1.61
URL: http://qaiie.ir/article-1-495-fa.html

کیهان جواد. طراحی مدل راهبردهای آموزش مذهبی کودکان پیش دبستانی در خانواده (پژوهشی آمیخته) مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1399; 5 (1) :92-61 10.29252/qaiie.5.1.61

URL: http://qaiie.ir/article-1-495-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)