1- دانشگاه فرهنگیان 2- دانشگاه شاهد ، farmahinifar@yahoo.com 3- دانشگاه شاهد 4- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (25 مشاهده)
هدف:این پژوهش با در نظر گرفتن تحولات سریع و پیچیدگیهای جهان امروز و تأکید بر اهمیت نقش معلم در تربیت نسلهای آینده، به بررسی و تبیین این نقش از منظر قرآن کریم پرداخته است. هدف اصلی، ارائه تصویری جامع و مطلوب از نقش معلم در نظام تعلیم و تربیت اسلامی و دستیابی به شایستگیهای معلمی با استناد به گزارههای استنتاجشده از قرآن کریم و با توجه به مقتضیات زمانه است. روش:این پژوهش کیفی و روش های بکار رفته در آن تحلیل مفهومی و استنتاج پیش رونده ، با پیشفرض جامعیت، نظاممندی و عدم زمانمندی قرآن مجید بوده که با بررسی دقیق آیات منتخب به عنوان نمونه و جامعه آماری، 60 گزاره ی تربیتی در جداول اختصاصی استخراج و سپس با تحلیل هر گزاره و تناسب آن با نقش معلمی 50 نقش استنباط شدهاند و سپس این نقش ها به صورت یک الگوی هشت بعدی پردازش شده اند. یافتهها:یافتهها نشان میدهد که نقش معلم در قرآن چندوجهی است و فراتر از انتقال صرف دانش بوده و مسئولیت او فراتر از کلاس درس است. در این راستا، الگوی هشتبعدی نقش معلم با هسته مرکزی هدایتگری استخراج و ارائه گردیده که شامل نقشهای دانشافزایی (عالمانه)، راهبری (مربیانه)، درمانگری (طبیبانه)، فلسفهورزی (حکیمانه)، غمخواری (مادرانه)، میراثداری (فرهنگسازانه)، جامعهسازی (مصلحانه) و مدیریتی (مدیرانه) می باشد. نتیجهگیری:این پژوهش بر ضرورت بازنگری در نظامهای تربیت معلم و توانمندسازی معلمان بر اساس ابعاد هشت گانه تأکید میکند تا معلمان بتوانند نقشی مؤثر در تربیت نسل آینده ایفا کنند.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1404/1/14 | ویرایش نهایی: 1404/6/3 | پذیرش: 1404/3/18 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/3 | انتشار: 1404/3/28 | انتشار الکترونیک: 1404/3/28