1- دانشگاه شاهد 2- دانشگاه شاهد ، farmahinifar@yahoo.com 3- دانشگاه شاهد 4- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (292 مشاهده)
هدف:این پژوهش با در نظر گرفتن تحولات سریع و پیچیدگیهای جهان امروز و تأکید بر اهمیت نقش معلم در تربیت نسلهای آینده، به بررسی و تبیین این نقش از منظر قرآن کریم پرداخته است. هدف اصلی، ارائه تصویری جامع و مطلوب از نقش معلم در نظام تعلیم و تربیت اسلامی و دستیابی به شایستگیهای معلمی با استناد به گزارههای استنتاجشده از قرآن کریم و با توجه به مقتضیات زمانه است. روش:این پژوهش کیفی و روش های بکار رفته در آن تحلیل مفهومی و استنتاج پیش رونده ، با پیشفرض جامعیت، نظاممندی و عدم زمانمندی قرآن مجید بوده که با بررسی دقیق آیات منتخب به عنوان نمونه و جامعه آماری، 60 گزاره ی تربیتی در جداول اختصاصی استخراج و سپس با تحلیل هر گزاره و تناسب آن با نقش معلمی 50 نقش استنباط شدهاند و سپس این نقش ها به صورت یک الگوی هشت بعدی پردازش شده اند. یافتهها:یافتهها نشان میدهد که نقش معلم در قرآن چندوجهی است و فراتر از انتقال صرف دانش بوده و مسئولیت او فراتر از کلاس درس است. در این راستا، الگوی هشتبعدی نقش معلم با هسته مرکزی هدایتگری استخراج و ارائه گردیده که شامل نقشهای دانشافزایی (عالمانه)، راهبری (مربیانه)، درمانگری (طبیبانه)، فلسفهورزی (حکیمانه)، غمخواری (مادرانه)، میراثداری (فرهنگسازانه)، جامعهسازی (مصلحانه) و مدیریتی (مدیرانه) می باشد. نتیجهگیری:این پژوهش بر ضرورت بازنگری در نظامهای تربیت معلم و توانمندسازی معلمان بر اساس ابعاد هشت گانه تأکید میکند تا معلمان بتوانند نقشی مؤثر در تربیت نسل آینده ایفا کنند.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1404/1/18 | ویرایش نهایی: 1404/2/25 | پذیرش: 1404/3/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/3/29 | انتشار: 1404/3/29 | انتشار الکترونیک: 1404/3/29
abedi E, farmahini farahani M, rahnama A, eimani naeini M. (2025). Explaining the Role of the Teacher from the Perspective of the Holy Qur’an: Proposing a Multifaceted Model for the Contemporary World. qaiie. 10(1), 91-114. doi:10.61882/qaiie.10.1.4 URL: http://qaiie.ir/article-1-1302-fa.html
عابدی عین اله، فرمهینی فراهانی محسن، رهنما اکبر، ایمانی نائینی محسن.(1404). تبیین نقش معلم از دیدگاه قرآن کریم: ارائه یک الگوی چند وجهی در جهان امروز مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 10 (1) :114-91 10.61882/qaiie.10.1.4