[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نقش معلم از دیدگاه قرآن کریم: ارائه یک الگوی چند وجهی در جهان امروز
عین اله عابدی1 ، محسن فرمهینی محسنی*2 ، اکبر رهنما3 ، محسن ایمانی نائینی4
1- دانشگاه فرهنگیان
2- دانشگاه شاهد ، farmahinifar@yahoo.com
3- دانشگاه شاهد
4- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (16 مشاهده)

هدف: این پژوهش با در نظر گرفتن تحولات سریع و پیچیدگی‌های جهان امروز و تأکید بر اهمیت نقش معلم در تربیت نسل‌های آینده، به بررسی و تبیین این نقش از منظر قرآن کریم پرداخته است. هدف اصلی، ارائه تصویری جامع و مطلوب از نقش معلم در نظام تعلیم و تربیت اسلامی و دستیابی به شایستگی‌های معلمی با استناد به گزاره‌های استنتاج‌شده از قرآن کریم و با توجه به مقتضیات زمانه است.
روش: این پژوهش کیفی و روش های بکار رفته در آن تحلیل مفهومی و استنتاج پیش رونده ، با پیش‌فرض جامعیت، نظام‌مندی و عدم زمان‌مندی قرآن مجید بوده که با بررسی دقیق آیات منتخب به عنوان نمونه و جامعه آماری، 60 گزاره ی تربیتی در جداول اختصاصی استخراج و سپس با تحلیل هر گزاره و تناسب آن با نقش معلمی 50 نقش استنباط شده‌اند و سپس این نقش ها به صورت یک الگوی هشت بعدی پردازش شده اند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که نقش معلم در قرآن چندوجهی است و فراتر از انتقال صرف دانش بوده و مسئولیت او فراتر از کلاس درس است. در این راستا، الگوی هشت‌بعدی نقش معلم با هسته مرکزی هدایتگری استخراج و ارائه گردیده که شامل نقش‌های دانش‌افزایی (عالمانه)، راهبری (مربیانه)، درمانگری (طبیبانه)، فلسفه‌ورزی (حکیمانه)، غمخواری (مادرانه)، میراث‌داری (فرهنگ‌سازانه)، جامعه‌سازی (مصلحانه) و مدیریتی (مدیرانه) می باشد.
نتیجه‌گیری: این پژوهش بر ضرورت بازنگری در نظام‌های تربیت معلم و توانمندسازی معلمان بر اساس ابعاد هشت گانه تأکید می‌کند تا معلمان بتوانند نقشی مؤثر در تربیت نسل آینده ایفا کنند.

واژه‌های کلیدی: معلم، نقش چند وجهی، جهان امروز، قرآن کریم
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1404/1/14 | ویرایش نهایی: 1404/6/3 | پذیرش: 1404/3/18 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/3 | انتشار: 1404/3/28 | انتشار الکترونیک: 1404/3/28



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4714
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)