1- استاد تمام، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران 2- استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران ، yoonesi@birjand.ac.ir 3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده: (31 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سلامت سازمانی مدارس بر اساس رویکرد اسلامی انجام شد. روش: این مطالعه در دو مرحله اصلی و به روش ترکیبی انجام شد. در مرحله اول، با استفاده از روشهای تحقیق کیفی مانند روش مصاحبه و استفاده از گروههای متمرکز با مدیران، معلمان و صاحبنظران، مصادیق سلامت سازمانی بر اساس رویکرد اسلامی و مصادیق آن طبق تعریف پژوهشگر، استخراج شد و به روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت. در مرحله دوم و به روش توصیفی از نوع پیمایشی، پرسشنامهای 109 سؤالی طراحی شد که پس از اصلاحات، به 79 سؤال کاهش یافت. دادههای جمعآوریشده از نمونه آماری با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: تحلیل عاملی منجر به شناسایی 10 عامل اصلی شامل نفوذ مدیر، تعهد و احساس مسئولیت معلمان، پاسداشت ارزشهای اسلامی، حمایت از منابع انسانی، تأکید بر خلاقیت، احترام و اعتماد متقابل، همفکری، تلاش دانشآموزان، امکانات مدرسه و تأکید بر کیفیت شد که 65.40 درصد واریانس کل را تبیین کردند. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان (روایی محتوایی) و تحلیل عاملی اکتشافی (روایی سازه) مورد تأیید قرار گرفت. همچنین ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 98/0 و برای عوامل مختلف بین 75/0 تا 95/0 محاسبه شد که نشاندهنده پایایی و همسانی درونی بالای ابزار است. نتیجهگیری:پرسشنامه طراحیشده ابزاری معتبر و قابل اعتماد برای سنجش سلامت سازمانی مدارس با رویکرد اسلامی است. این ابزار میتواند در شناسایی نقاط قوت و ضعف مدارس، برنامهریزی برای بهبود کیفیت آموزش و ایجاد محیطی مؤثر و حمایتگر نقش اساسی ایفا کند.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1404/1/11 | ویرایش نهایی: 1404/6/3 | پذیرش: 1404/3/18 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/3 | انتشار: 1404/3/21 | انتشار الکترونیک: 1404/3/21