[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش استفادۀ آسیب‌زای والدین از اینترنت در تفکر انتقادی و هویت دینی نوجوانان
رضا جعفری هرندی*1 ، امیرحسین جنتیان2
1- دانشگاه قم ، rjafarih@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی میمه
چکیده:   (27 مشاهده)

مقدمه: استفادۀ آسیب‌زا از اینترنت ممکن است موجب بروز اختلالاتی در تعاملات والد-فرزند شود و مشکلاتی را در روند تکاملی فکری نوجوانان ایجاد کند؛ در خصوص بررسی این تأثیرات، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استفادۀ آسیب‌زای والدین از اینترنت در تفکر انتقادی و هویت ‌دینی نوجوانان بود.
روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری را نوجوانان شهر اصفهان به‌همراه والدینشان (پدران و مادران) در سال 1402 تشکیل دادند. بر اساس فرمول کوکران، نمونه‌ای به‌حجم 260 نوجوان-والدین به‌روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شد تا پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003)، پرسشنامه هویت‌ دینی خوشاوی (1390) و استفادۀ آسیب‌زا از اینترنت کالوو-فرانسیس (2016) را تکمیل نمایند. تجزیه ‌و‌ تحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزار  SPSS و تحلیل رگرسیون ‌چندگانه انجام گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد استفادۀ آسیب‌زای پدران از اینترنت 4/45 و استفادۀ آسیب‌زای مادران از اینترنت 2/1 درصد از تفکر انتقادی نوجوانان را پیش‌بینی می‌کنند (05/0>P). همچنین استفادۀ آسیب‌زای پدران از اینترنت 1/47 و آسیب‌زای مادران از اینترنت 3/2 درصد از هویت‌ دینی نوجوانان را پیش‌بینی می‌کنند (05/0>P).
نتیجه‌گیری: بنابراین بر اساس نتایج استفادۀ آسیب‌زای پدران و مادران از اینترنت مانعی برای رشد تفکر انتقادی و شکل‌گیری هویت دینی نوجوانان است و نقش استفادۀ آسیب‌زای پدران از اینترنت در تفکر انتقادی نوجوانان پررنگ‌تر از مادران است. به‌ این ‌ترتیب شناسایی والدین درگیر با استفادۀ آسیب‌زا از اینترنت و ارائه مداخلات مبتنی بر سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا رشد تفکر انتقادی و شکل‌گیری هویت ‌دینی نوجوانان تسهیل گردد.

 

واژه‌های کلیدی: استفاده آسیب‌زا از اینترنت، والدین، تفکر انتقادی، هویت دینی، نوجوانان.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1404/1/18 | ویرایش نهایی: 1404/6/3 | پذیرش: 1404/3/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/3 | انتشار: 1404/3/25 | انتشار الکترونیک: 1404/3/25



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4714
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)