1- دانشگاه قم ، rjafarih@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی میمه
چکیده: (19 مشاهده)
مقدمه: استفادۀ آسیبزا از اینترنت ممکن است موجب بروز اختلالاتی در تعاملات والد-فرزند شود و مشکلاتی را در روند تکاملی فکری نوجوانان ایجاد کند؛ در خصوص بررسی این تأثیرات، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استفادۀ آسیبزای والدین از اینترنت در تفکر انتقادی و هویت دینی نوجوانان بود. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری را نوجوانان شهر اصفهان بههمراه والدینشان (پدران و مادران) در سال 1402 تشکیل دادند. بر اساس فرمول کوکران، نمونهای بهحجم 260 نوجوان-والدین بهروش تصادفی خوشهای انتخاب شد تا پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003)، پرسشنامه هویت دینی خوشاوی (1390) و استفادۀ آسیبزا از اینترنت کالوو-فرانسیس (2016) را تکمیل نمایند. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد استفادۀ آسیبزای پدران از اینترنت 4/45 و استفادۀ آسیبزای مادران از اینترنت 2/1 درصد از تفکر انتقادی نوجوانان را پیشبینی میکنند (05/0>P). همچنین استفادۀ آسیبزای پدران از اینترنت 1/47 و آسیبزای مادران از اینترنت 3/2 درصد از هویت دینی نوجوانان را پیشبینی میکنند (05/0>P). نتیجهگیری: بنابراین بر اساس نتایج استفادۀ آسیبزای پدران و مادران از اینترنت مانعی برای رشد تفکر انتقادی و شکلگیری هویت دینی نوجوانان است و نقش استفادۀ آسیبزای پدران از اینترنت در تفکر انتقادی نوجوانان پررنگتر از مادران است. به این ترتیب شناسایی والدین درگیر با استفادۀ آسیبزا از اینترنت و ارائه مداخلات مبتنی بر سواد رسانهای کمک میکند تا رشد تفکر انتقادی و شکلگیری هویت دینی نوجوانان تسهیل گردد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1404/1/18 | ویرایش نهایی: 1404/6/3 | پذیرش: 1404/3/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/3 | انتشار: 1404/3/25 | انتشار الکترونیک: 1404/3/25