[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( 1403 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 26-7 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه‌ای ذهن‌آگاهی در پیش‌بینی هوش معنوی براساس ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
اسداله اسدی گرمارودی*1 ، حسن حاجی زاده اناری2 ، میرنادر میری2 ، علی سعیدی2
1- دانشگاه فرهنگیان ، a.a.Garmaroudi@cfu.ac.ir
2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (572 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای ذهن‌آگاهی در رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی با هوش معنوی در بین دانشجو معلمان پسر دانشگاه فرهنگیان انجام گرفت.
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجو-معلمان پسر پردیس چمران دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1403-1402 در شهر تهران بودند. حجم نمونه 314 دانشجو-معلم بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی از بین گروه‌های آموزشی مختلف انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های پنج عاملی شخصیت (کوستا ومک‌کری، 1989)، ذهن‌آگاهی (رایان و براون، 2003) و هوش معنوی (کینگ، 2008) پاسخ دادند. در نهایت تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار لیزرل و روش مدل‌یابی معادلات ساختاری صورت گرفت.
یافته‌ها: براساس یافته‌ها، وظیفه‌شناسی (26/0) و برون‌گرایی (38/0) با هوش معنوی رابطه مثبت (01/0 p<) و روان‌رنجوری (14/0-) با هوش معنوی رابطه منفی و معنادار (01/0 p<) دارد. همچنین رابطه ذهن‌آگاهی با هوش معنوی (04/0) مثبت و معنادار (01/0 p<) است و ذهن‌آگاهی بصورت معناداری رابطه وظیفه‌شناسی، برون‌گرایی، روان‌رنجوری و توافق‌پذیری با هوش معنوی را میانجی‌گری می‌کند (01/0 p<).
نتیجه‌گیری: ویژگی‌های شخصیتی هم به‌طور مستقیم و هم به‌طور غیرمستقیم از طریق ذهن‌آگاهی بر هوش معنوی تاثیر دارد. بر این اساس، با تغییر یا تقویت آگاهی عاری از قضاوت افراد نسبت به وقایع براساس ویژگی‌های شخصیتی می‌توان میزان هوش معنوی را در افراد افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، ویژگی‌های شخصیتی، ذهن‌آگاهی، مدل‌سازی معادلات ساختاری
متن کامل [PDF 1582 kb]   (152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1403/10/17 | ویرایش نهایی: 1404/1/23 | پذیرش: 1403/12/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/11/20 | انتشار: 1404/1/23 | انتشار الکترونیک: 1404/1/23



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi Garmaroudi A, hajizade anari H, miri M, Saeedi A. (2025). The Mediational Role of Mindfulness in Predicting Spiritual Intelligence based on Personality Traits of Farhangian University Students. qaiie. 9(4), 7-26. doi:10.61186/qaiie.9.4.5
URL: http://qaiie.ir/article-1-1280-fa.html

اسدی گرمارودی اسداله، حاجی زاده اناری حسن، میری میرنادر، سعیدی علی. نقش واسطه‌ای ذهن‌آگاهی در پیش‌بینی هوش معنوی براساس ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (4) :26-7 10.61186/qaiie.9.4.5

URL: http://qaiie.ir/article-1-1280-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)