[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( 1403 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 52-27 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب‌های پیام‌های آسمانی و دین و زندگی دوره متوسطه، براساس چارچوب بینش‌ها، گرایش‌ها و کنش‌های حِکمی قرآن
فاطمه حاجی بابائی1 ، محمد شریفانی*2 ، حسین مرادی زنجانی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2- دانشگاه آزاد اسلامی سازمان مرکزی ، Sharifani40@yahoo.com
چکیده:   (669 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش، تحلیل محتوای کتب پیام‌های آسمانی و دین و زندگی دوره متوسطه، براساس بینش‌ها، گرایش‌ها و کنش‌های حکمی قرآن است.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا و رویکرد آن کمّی بود. داده‌های گردآوری‌شده، با به‌کارگیری الگوی آنتروپی شانون و نمودار آماری تحلیل شد. جامعه آماری 6 کتاب پیام‌های آسمانی پایه‌های هفتم و هشتم و نهم و دین و زندگی دهم، یازدهم و دوازدهم چاپ 1403، به دلیل مشابهت ساختار متن و اهداف عملکردی یکسان در برنامه درسی، انتخاب شد و روش نمونه‌گیری سرشماری بود. ابزار پژوهش، فهرست وارسی مؤلفه‌های بینشی، گرایشی و کنشی حکمی در کتاب‌های مزبور بود. زیرعنوان‌های هر درس با توجه به مضمون متن، آیه، روایت و شعر، واحد ثبت انتخاب و در سه ساحت بینش، گرایش و کنش حکمی دسته‌بندی و فراوانی، درصد و ضریب اهمیت (wj) ساحت‌ها، محاسبه گردید. روایی پژوهش براساس دیدگاه دو نفر از اساتید معارف اسلامی و دو نفر از معلمین کتب مزبور و دوکارشناس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که یکی از آن‌ها، از مؤلفین کتب مورد پژوهش است، تعین شد و پایایی آن از طریق ضریب پایایی پی اسکات 84/0 به‌دست آمد.
یافته‌ها: از مجموع 298 واحد ثبت در شش کتاب مورد نظر، بینش‌ها با فراوانی 184، درصد 74/61 و ضریب اهمیت 347/0 رتبه اول، کنش‌ها با فراوانی 87 و 19/29 درصد و ضریب اهمیت 332/0 رتبه دوم و گرایش‌ها با فراوانی 27 و 06/9 درصد و ضریب اهمیت 320/0 رتبه سوم را دارند.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج پژوهش، در پیام‌های آسمانی و دین و زندگی دوره متوسطه، بین اهمیت دادن به ساحت بینش‌ها، گرایش‌ها و کنش‌ها، توزیع متناسبی صورت نگرفته که منطبق با اهداف برنامه درسی نیست.

 

واژه‌های کلیدی: آموزش متوسطه، بینش‌ها و گرایش‌ها و کنش‌های حکمی قرآن، پیام‌های آسمانی، تحلیل محتوا، دین و زندگی.
متن کامل [PDF 2000 kb]   (129 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1403/9/22 | ویرایش نهایی: 1404/1/23 | پذیرش: 1403/11/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/12/20 | انتشار: 1404/1/23 | انتشار الکترونیک: 1404/1/23



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hajibabaei F, Sharifani M, Moradi Zanjani H. (2025). The Content Analysis of the Payāmhāye Āsimānī (Heavenly Messages) and Dīn and Zindigī (Religion and Life) Textbooks for High School Based on the Frameworks of the Insights, Tendencies, and Wise Actions of the Qur’an. qaiie. 9(4), 27-52. doi:10.61186/qaiie.9.4.4
URL: http://qaiie.ir/article-1-1270-fa.html

حاجی بابائی فاطمه، شریفانی محمد، مرادی زنجانی حسین. تحلیل محتوای کتاب‌های پیام‌های آسمانی و دین و زندگی دوره متوسطه، براساس چارچوب بینش‌ها، گرایش‌ها و کنش‌های حِکمی قرآن مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (4) :52-27 10.61186/qaiie.9.4.4

URL: http://qaiie.ir/article-1-1270-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)