1- دانشگاه فرهنگیان ، m.abedi@cfu.ac.ir 2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده: (498 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل سبک زندگی شهید خرازی بر اساس ساحتهای ششگانه تربیت بود. روش: روش این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی بود. جامعه آماری کلیه کتابهای منتشرشده با موضوع زندگی شهید خرازی را شامل میشد که با روش نمونهگیری هدفمند مورد بررسی قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای و ابزار فیش پژوهش و برای تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. برای سنجش روایی یافتهها از نظرات و راهنماییهای افراد متخصص بهره گرفته شد. یافتهها: این پژوهش نشان داد در ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، مؤلفههای اعمال عبادی، حالات معنوی درونی، تواضع، انتقادپذیری و خودکنترلی، در ساحت اجتماعی و سیاسی، مؤلفههای روحیه انقلابی و وطندوستی، بهکارگیری راهبرد نظامی، اقتدار، عدم ریاستطلبی، عدالتطلبی، اهمیت به خانواده، حفظ کرامت انسانی، روحیه کار گروهی، حسن خلق و محبوبیت، در ساحت زیستی و بدنی، سلامت و بهداشت روانی و جسمی و حفاظت از محیط زیست، در ساحت زیباییشناسی و هنری، ذوق زیباییشناسی و ترجیح زیبایی معنوی، در ساحت اقتصادی و حرفهای، مؤلفههای سادهزیستی، تدبیر امر معاش، تخصص مرتبط، اخلاق اقتصادی و حرفهای و در ساحت علمی و فناورانه، تخصص مرتبط، عمل مبتنی بر آگاهی و ترکیب نگاه آیهای و ابزاری، نشانگر سبک زندگی شهید خرازی است. نتیجهگیری: از آنجاییکه ساحتهای ششگانه تربیت در سبک زندگی شهید خرازی بهخوبی تجلی یافته است، میتوان از طریق آشناسازی معلمان و دانشآموزان با زندگی وی، به تحقق این ساحتها در ایشان، کمک کرد
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1403/8/17 | ویرایش نهایی: 1404/1/23 | پذیرش: 1403/10/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/11/25 | انتشار: 1404/1/23 | انتشار الکترونیک: 1404/1/23
عابدی درچه منیره، جعفری محدثه، خلیلی مهتا. تحلیل سبک زندگی شهید حسین خرازی بر اساس ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (4) :102-81 10.61186/qaiie.9.4.2