اثر بخشی آموزش مفاهیم دینی به شیوه قصهگویی بر کنترل خشم و رشد اخلاقی دانشآموزان
|
سید جواد میرمهدی پور1 ، شیرین زینالی*2 ، محمدحسین عسگری1  |
1- دانشگاه ارومیه 2- دانشگاه ارومیه ، sh.zeinali@urmia.ac.ir |
|
چکیده: (536 مشاهده) |
هدف: هدف مطالعه حاضر اثر بخشی آموزش مفاهیم دینی به شیوه قصهگویی بر کنترل خشم و رشد اخلاقی دانشآموزان بود.
روش: این مطالعه نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. در ابتدا بسته آموزشی استخراج شده و توسط متخصصین از لحاظ اعتبار محتوایی با روش شاخص نســبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی مورد بررسی و تائید قرار گرفت. جامعه آماری دانشآموزان پسر پایه ششم مدرسه خلیجفارس ارومیه بودند که در سال ۱۴۰۲-۰۳ تحصیل میکردند و ۳۰ نفر از دانشآموزان بهصورت در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفته و بهمدت ۱۳ جلسه توسط نویسنده سوم در تاق سمعی بصری مدرسه خلیجفارس آموزش مفاهیم دینی بهصورت قصه را دریافت نمودند. لازم به ذکر است قبل از اجرای جلسات آموزشی، از هر دو گروه پیشآزمون و در انتها پسآزمون به عمل آمد. در این مطالعه دانشآموزان پرسشنامههای رشد اخلاقی لطفآبادی (۱۳۸۸) و والدین پرسشنامه خشم محمدکریمی (۱۳۹۱) را در مرحله پیش و پسآزمون تکمیل نمودند و دادههای مطالعه به روش تحلیل کواریانس چند متغیره با نرمافزار اس پی اس اس 21 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد آموزش مفاهیم دینی به روش قصه منجر به افزایش رشد اخلاقی (۰۵/۰>p) و کاهش خشم (۰۰۱/۰>P) دانشآموزان پایه ششم شد.
نتیجه گیری: از نتایح مطالعه استنباط میشود استفاده از روشهای آموزشی مانند قصه مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی بر بهبود رفتار و شناخت دانشآموزان مؤثر است. |
|
|
واژههای کلیدی: خشم، رشد اخلاقی، قصه، مفاهیم دینی |
|
متن کامل [PDF 1897 kb]
(135 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1403/9/20 | ویرایش نهایی: 1404/1/23 | پذیرش: 1403/11/13 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/12/15 | انتشار: 1404/1/23 | انتشار الکترونیک: 1404/1/23
|
|
|
|