[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( 1402 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 122-101 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب‌های پیام‌های آسمانی و دین و زندگی دوره متوسطه بر اساس مؤلفه‌های هوش اخلاقی میشل بوربا: مدل آنتروپی شانون
مهدی قانع عزآبادی1 ، حسین حسنی* 2، کاظم برزگر بفروئی1
1- دانشگاه یزد
2- دانشگاه یزد ، hassani.hossain@yazd.ac.ir
چکیده:   (1194 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش، تحلیل محتوای کتاب‌های پیام‌های آسمانی دوره اول و دین و زندگی دوره دوم متوسطه بر اساس مؤلفه‌های هوش اخلاقی میشل بوربا بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با به‌کارگیری روش «آنتروپی شانون» بود. جامعه آماری، شامل 9 کتاب درسی پیامهای آسمانی و دین و زندگی دوره متوسطه چاپ 1402 بود که به روش نمونهگیری سرشماری، علاوه بر متن دروس، تصاویر، جملات، شعرها، داستانها و آیات نیز تحلیل شد. واحد تجزیه و تحلیل متون نوشتاری، جمله بود و برای بررسی تصاویر از تحلیل مضمون استفاده شد. ابزار پژوهش، فرم وارسی مؤلفههای هفت‌گانه هوش اخلاقی نظریه بوربا بود. روایی پژوهش بر اساس دیدگاه اساتید و صاحبنظران دانشگاهی بدست آمد و و پایایی آن از طریق ضریب پایایی پی اسکات 73/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار Excel، از جدول توزیع فراوانی، درصد و ضریب اهمیت استفاده شد.
یافتهها: در کتاب‌های مورد بررسی، مؤلفه خویشتن‌داری (216/0WJ=)، از بیشترین ضریب اهمیت برخوردار است و در مراتب بعدی به ترتیب مؤلفه‌های: انصاف (188/0WJ=)، بردباری (176/0WJ=)، همدلی (164/0WJ=)، احترام (122/0WJ=)، وجدان (106/0WJ=) و مهربانی (025/0WJ=) قرار دارند. بیشترین ضریب اهمیت مؤلفه‌ها در کتاب پیام‌های آسمانی هفتم و دین و زندگی دهم (170/0WJ=) است و در مراتب بعدی به ترتیب کتاب‌های: دین و زندگی دوازدهم (167/0WJ=)، پیام‌های آسمانی نهم (165/0WJ=)، دین و زندگی یازدهم (164/0WJ=) و کمترین ضریب اهمیت نیز در کتاب پیام‌های آسمانی هشتم (162/0WJ=) است.
نتیجهگیری: در مجموع مؤلفه‌های هوش اخلاقی در مقایسه با یکدیگر توزیع متوازنی ندارند و کتاب‌های مورد بررسی در پایه‌های مختلف نیز به‌صورت نامتوازنی به مؤلفه‌ها پرداخته‌اند.
واژه‌های کلیدی: پیام‌‌های آسمانی، تحلیل محتوا، دوره متوسطه، دین و زندگی، هوش اخلاقی، آنتروپی شانون.
متن کامل [PDF 1250 kb]   (257 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1402/7/29 | ویرایش نهایی: 1402/12/8 | پذیرش: 1402/10/5 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/10/8 | انتشار: 1402/10/10 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghane Ezzabadi M, hassani H, Barzegar bafrooei K. (2023). The Content Analysis of the Textbooks Payamhay-e-Asemani (Heavenly Messages) and Din va Zendegi (Religion and Life) of Secondary high School Based on the Components of Michael Burba’s Theory of Moral Intelligence: The Shannon’s Entropy Method. qaiie. 8(2), 101-122. doi:10.61186/qaiie.8.2.101
URL: http://qaiie.ir/article-1-1107-fa.html

قانع عزآبادی مهدی، حسنی حسین، برزگر بفروئی کاظم. تحلیل محتوای کتاب‌های پیام‌های آسمانی و دین و زندگی دوره متوسطه بر اساس مؤلفه‌های هوش اخلاقی میشل بوربا: مدل آنتروپی شانون مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (2) :122-101 10.61186/qaiie.8.2.101

URL: http://qaiie.ir/article-1-1107-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)