1- دانشگاه یزد 2- دانشگاه یزد ، hassani.hossain@yazd.ac.ir
چکیده: (1555 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش، تحلیل محتوای کتابهای پیامهای آسمانی دوره اول و دین و زندگی دوره دوم متوسطه بر اساس مؤلفههای هوش اخلاقی میشل بوربا بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با بهکارگیری روش «آنتروپی شانون» بود. جامعه آماری، شامل 9 کتاب درسی پیامهای آسمانی و دین و زندگی دوره متوسطه چاپ 1402 بود که به روش نمونهگیری سرشماری، علاوه بر متن دروس، تصاویر، جملات، شعرها، داستانها و آیات نیز تحلیل شد. واحد تجزیه و تحلیل متون نوشتاری، جمله بود و برای بررسی تصاویر از تحلیل مضمون استفاده شد. ابزار پژوهش، فرم وارسی مؤلفههای هفتگانه هوش اخلاقی نظریه بوربا بود. روایی پژوهش بر اساس دیدگاه اساتید و صاحبنظران دانشگاهی بدست آمد و و پایایی آن از طریق ضریب پایایی پی اسکات 73/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار Excel، از جدول توزیع فراوانی، درصد و ضریب اهمیت استفاده شد. یافتهها: در کتابهای مورد بررسی، مؤلفه خویشتنداری (216/0WJ=)، از بیشترین ضریب اهمیت برخوردار است و در مراتب بعدی به ترتیب مؤلفههای: انصاف (188/0WJ=)، بردباری (176/0WJ=)، همدلی (164/0WJ=)، احترام (122/0WJ=)، وجدان (106/0WJ=) و مهربانی (025/0WJ=) قرار دارند. بیشترین ضریب اهمیت مؤلفهها در کتاب پیامهای آسمانی هفتم و دین و زندگی دهم (170/0WJ=) است و در مراتب بعدی به ترتیب کتابهای: دین و زندگی دوازدهم (167/0WJ=)، پیامهای آسمانی نهم (165/0WJ=)، دین و زندگی یازدهم (164/0WJ=) و کمترین ضریب اهمیت نیز در کتاب پیامهای آسمانی هشتم (162/0WJ=) است. نتیجهگیری: در مجموع مؤلفههای هوش اخلاقی در مقایسه با یکدیگر توزیع متوازنی ندارند و کتابهای مورد بررسی در پایههای مختلف نیز بهصورت نامتوازنی به مؤلفهها پرداختهاند.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1402/7/29 | ویرایش نهایی: 1402/12/8 | پذیرش: 1402/10/5 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/10/8 | انتشار: 1402/10/10 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10
Ghane Ezzabadi M, hassani H, Barzegar bafrooei K. (2023). The Content Analysis of the Textbooks Payamhay-e-Asemani (Heavenly Messages) and Din va Zendegi (Religion and Life) of Secondary high School Based on the Components of Michael Burba’s Theory of Moral Intelligence: The Shannon’s Entropy Method. qaiie. 8(2), 101-122. doi:10.61186/qaiie.8.2.101 URL: http://qaiie.ir/article-1-1107-fa.html
قانع عزآبادی مهدی، حسنی حسین، برزگر بفروئی کاظم. تحلیل محتوای کتابهای پیامهای آسمانی و دین و زندگی دوره متوسطه بر اساس مؤلفههای هوش اخلاقی میشل بوربا: مدل آنتروپی شانون مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (2) :122-101 10.61186/qaiie.8.2.101