[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 1403 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 104-81 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی تربیت اخلاق فردی و اجتماعی زمینه‌ساز ظهور (الگوی تعالی انسان)
علی شاه نظری* 1، نسرین طاهرهدایتی2
1- دانشگاه آزاداسلامی واحد مشهد ، ali51028426@gmail.com
2- انجمن پرستاری مشهد
چکیده:   (618 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگوی تربیت اخلاق فردی و اجتماعی زمینه‌ساز ظهور مبتنی بر شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تربیت اخلاق فردی و اجتماعی زمینه‌ساز ظهور بود.
روش: پژوهش حاضر از منظر ماهیت و روش جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی و راهبرد پژوهش ترکیبی (کیفی و کمّی) است. جامعه مورد مطالعه، خبرگان سازمان‌های مذهبی و فرهنگی بودند و نمونه‌گیری به شکل هدف‌مند انجام و در مجموع 25 نفر انتخاب شدند. پس از تعریف موضوع و انجام مطالعات اکتشافی، کتابخانه‌ای و تحلیلی متون اسلامی مرتبط با تربیت اخلاقی، ابعاد و مؤلفه‌های متغیرها از طریق روش دلفی و پرسش‌نامه پژوهش‌گرساخته گردآوری شد و براساس روش‌های آماری کیفی توسط نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 22 تحلیل و نهایتاً تناسب الگو به اجماع خبرگان رسید. در ادامه تحلیل عاملی تأییدی هر یک از متغیرهای پژوهش توسط نرم افزار اسمارت پی‌ال‌اس3 انجام شد.
یافته‌ها: براساس یافته‌ها، الگوی تعالی انسان دارای ۵ بُعد (اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی، رفتار اجتماعی، شناخت اجتماعی و احساس اجتماعی) با 18 مؤلفه (تقوای فردی، هدایت‌یافتگی فردی، عمل به واجبات و مستحبات، تواضع و فروتنی، استقامت، ارتقای سطح تربیت و تهذیب، محبت در میان مردم، احترام و اعتماد میان مردم، رشد علمی و عقلی مردم، وحدت و عدم تفرقه، عدالت‌خواهی فراگیر، مبارزه با امتیازات طبقاتی، مقابله با تبعیض‌نژادی، حذف تجمل‌گرایی و امنیت همه‌جانبه، ویژگی‌های رفتاری، ویژگی‌های شناختی و ویژگی‌های احساس اخلاق اجتماعی) می‌باشد.
نتیجه‌گیری: از آن‌جایی‌که ساخت روایی مشترک متقاطع، میزان پایایی مرکب و میانگین واریانس‌های استخراج‌شده در الگوی پژوهش در سطح قابل قبول بود، الگوی مناسبی تشخیص داده شد.
واژه‌های کلیدی: تربیت، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی، زمینه‌ساز ظهور، سازمان‌های مذهبی و فرهنگی، الگوی تعالی انسانی
متن کامل [PDF 1741 kb]   (227 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1402/10/1 | ویرایش نهایی: 1403/5/26 | پذیرش: 1403/1/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/1/29 | انتشار: 1403/5/6 | انتشار الکترونیک: 1403/5/6



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahnazari A, taherhedayati N. (2024). The Model of Individual and Social Moral Training that is the Basis for the Emergence (Model of Human Excellence). qaiie. 9(1), 81-104. doi:10.61186/qaiie.9.1.4
URL: http://qaiie.ir/article-1-1099-fa.html

شاه نظری علی، طاهرهدایتی نسرین. الگوی تربیت اخلاق فردی و اجتماعی زمینه‌ساز ظهور (الگوی تعالی انسان) مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (1) :104-81 10.61186/qaiie.9.1.4

URL: http://qaiie.ir/article-1-1099-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)