[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( 1402 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 28-7 برگشت به فهرست نسخه ها
مؤلفه‌های سواد دینی معلمان: مرور سیستماتیک براساس مدل رایت
افروغ سادات افتخاری شهری1 ، حسین مومنی مهموئی* 2، احمد اکبری1 ، علی اکبر عجم3
1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه آزاد اسلامی ، Momeni.mahmouei@yahoo.com
3- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (717 مشاهده)
چکیده
هدف: سواد دینی معلمان از شاخص­های مهم در تربیت دینی فراگیران است از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه­های سواد دینی معلمان است.
 روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن مرور سیستماتیک براساس مدل رایت و همکاران(2007) است. جامعه پژوهش، متشکل از 143 مقاله درباره مؤلفه­ های سواد دینی معلمان است که بین سال های 2011  تا 2022 میلادی در مجلات علمی معتبر ارائه شده­اند. نمونه پژوهش شامل 30 مقاله است که به صورت هدفمند جمع آوری  و براساس پایش موضوعی داده­ها انتخاب شده­اند. داده­های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده­اند.
یافته ­ها: بر اساس تجزیه و تحلیل داده ­ها، مؤلفه ­های سواد دینی معلمان در 4 محور و  56 عامل طبقه­ بندی شدند. این محورها شامل محورشناختی دانشی در آموزش دین(مشتمل بر عوامل تخصصی و حرفه­ای معلمان در زمینه دین و سواد دینی)، محور عاطفی- نگرشی در آموزش دین(مشتمل بر عوامل نگرشی در زمینه دین و تربیت دینی)، محور رویه­ای راهبردی در آموزش دین(مشتمل بر عوامل رویه­ای معلم در تربیت دینی فراگیران) و بعد ارتباطی و تعاملی در آموزش دین(مشتمل بر عوامل ارتباطی معلم در زمینه دین و تعاملات او در زمینه مسائل دینی) می­باشد.
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته ­ها می­توان نتیجه گرفت سواد دینی معلمان در تربیت دینی فراگیران علاوه بر شاخص­های شناختی و تخصصی به عوامل مختلفی چون ابعاد عاطفی و نگرشی، رویه­ای، ارتباطی و تعاملی وابسته است.
واژه‌های کلیدی: مؤلفه، سواد دینی، معلم، مرور سیستماتیک
متن کامل [PDF 1216 kb]   (192 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1402/2/21 | ویرایش نهایی: 1402/12/8 | پذیرش: 1402/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/5/9 | انتشار: 1402/10/2 | انتشار الکترونیک: 1402/10/2



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eftekhari Shahri A S, Momeni Mahmooni H, Akbari A, Ajam A A. (2023). The components of teachers' religious literacy: a systematic review based on Wright's model. qaiie. 8(2), 7-28. doi:10.61186/qaiie.8.2.7
URL: http://qaiie.ir/article-1-1008-fa.html

افتخاری شهری افروغ سادات، مومنی مهموئی حسین، اکبری احمد، عجم علی اکبر. مؤلفه‌های سواد دینی معلمان: مرور سیستماتیک براساس مدل رایت مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (2) :28-7 10.61186/qaiie.8.2.7

URL: http://qaiie.ir/article-1-1008-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)