1- دانشگاه الزهرا تهران 2- دانشگاه الزهرا تهران ، z.hashemi@alzahra.ac.ir
چکیده: (1833 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری جهتگیری مذهبی با اخلاق حرفهای با در نظرگرفتن نقش میانجی سطوح تحول اخلاقی در معلمان ابتدایی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی با شیوه معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 1401-1400 ( (N=500بود. به الگوی کلاین، نمونهای به حجم 220 نفر از میان معلمان زن و مرد با روش تصادفی طبقهای انتخاب شد. افراد نمونه به سه پرسشنامه تحول اخلاقی (Ma,1981)؛ اخلاق حرفهای ((Cadozier, 2002 و جهتگیری مذهبی (Allport & Ross, 1950( پاسخ دادند. به منظورآزمون مدل تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار Smart PLS استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد اخلاق حرفهای در معلمان با درونی شدن جهتگیری مذهبی در آنها افزایش مییابد، به طوری که اثر مستقیم آن برابر با 570/0=β بود. همچنین جهتگیری مذهبی با تحول اخلاقی و تحول اخلاقی با اخلاق حرفهای ارتباط دارد. همچنین بین جهتگیری مذهبی با اخلاق حرفهای از طریق سطوح تحول اخلاقی ارتباط غیرمستقیم وجود داشت. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که با درونی شدن جهتگیری مذهبی و در نتیجه بالارفتن سطوح تحول اخلاقی، اخلاق حرفهای در معلمان ابتدایی افزایش مییابد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1401/12/15 | ویرایش نهایی: 1402/10/25 | پذیرش: 1402/1/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/1/25 | انتشار: 1402/5/28 | انتشار الکترونیک: 1402/5/28
jalili F, hashemi Z. (2023). structural relations of religious orientation with teachers ' professional ethics : the role of moral development. qaiie. 8(1), 67-84. doi:10.52547/qaiie.8.1.67 URL: http://qaiie.ir/article-1-992-fa.html
جلیلی فاطمه، هاشمی زهرا. روابط ساختاری جهتگیری مذهبی با اخلاق حرفهای معلمان: نقش میانجیگر تحول اخلاقی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (1) :84-67 10.52547/qaiie.8.1.67