روابط ساختاری جهتگیری مذهبی با اخلاق حرفهای معلمان: نقش میانجیگر تحول اخلاقی
|
فاطمه جلیلی1 ، زهرا هاشمی* 2 |
1- دانشگاه الزهرا تهران 2- دانشگاه الزهرا تهران ، z.hashemi@alzahra.ac.ir |
|
چکیده: (569 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری جهتگیری مذهبی با اخلاق حرفهای با در نظرگرفتن نقش میانجی سطوح تحول اخلاقی در معلمان ابتدایی انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی با شیوه معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 1401-1400 ( (N=500بود. به الگوی کلاین، نمونهای به حجم 220 نفر از میان معلمان زن و مرد با روش تصادفی طبقهای انتخاب شد. افراد نمونه به سه پرسشنامه تحول اخلاقی (Ma,1981)؛ اخلاق حرفهای ((Cadozier, 2002 و جهتگیری مذهبی (Allport & Ross, 1950 ( پاسخ دادند. به منظورآزمون مدل تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار Smart PLS استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد اخلاق حرفهای در معلمان با درونی شدن جهتگیری مذهبی در آنها افزایش مییابد، به طوری که اثر مستقیم آن برابر با 570/0=β بود. همچنین جهتگیری مذهبی با تحول اخلاقی و تحول اخلاقی با اخلاق حرفهای ارتباط دارد. همچنین بین جهتگیری مذهبی با اخلاق حرفهای از طریق سطوح تحول اخلاقی ارتباط غیرمستقیم وجود داشت.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که با درونی شدن جهتگیری مذهبی و در نتیجه بالارفتن سطوح تحول اخلاقی، اخلاق حرفهای در معلمان ابتدایی افزایش مییابد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، جهتگیری مذهبی، تحول اخلاقی، معلمان ابتدایی شهرستان سبزوار |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1401/9/15 | ویرایش نهایی: 1402/2/20 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/2/20
|
|
|
|