[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 1402 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 84-67 برگشت به فهرست نسخه ها
روابط ساختاری جهت‌گیری مذهبی با اخلاق حرفه‌ای معلمان: نقش میانجی‌گر تحول اخلاقی
فاطمه جلیلی1 ، زهرا هاشمی* 2
1- دانشگاه الزهرا تهران
2- دانشگاه الزهرا تهران ، z.hashemi@alzahra.ac.ir
چکیده:   (1833 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری جهت‌گیری مذهبی با اخلاق حرفه‌ای با در نظرگرفتن نقش میانجی سطوح تحول اخلاقی در معلمان ابتدایی انجام شد.
روش‌: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی با شیوه معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 1401-1400  ( (N=500بود. به الگوی کلاین، نمونه‌ای به حجم 220 نفر از میان معلمان زن و مرد با روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. افراد نمونه به سه پرسشنامه تحول اخلاقی (Ma,1981)؛ اخلاق حرفه‌ای ((Cadozier, 2002 و جهت‌گیری مذهبی (Allport & Ross, 1950 ( پاسخ دادند. به منظورآزمون مدل تحقیق از مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار Smart PLS استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد اخلاق حرفه‌ای در معلمان با درونی شدن جهت‌گیری مذهبی در آنها افزایش می‌یابد، به طوری که اثر مستقیم آن برابر با 570/0=β  بود. همچنین جهت‌گیری مذهبی با تحول اخلاقی و تحول اخلاقی با اخلاق حرفه‌ای ارتباط دارد. همچنین بین جهت‌گیری مذهبی با اخلاق حرفه‌ای از طریق سطوح تحول اخلاقی ارتباط غیرمستقیم وجود داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که با درونی شدن جهت‌گیری مذهبی و در نتیجه بالارفتن سطوح تحول اخلاقی، اخلاق حرفه‌ای در معلمان ابتدایی افزایش می‌یابد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، جهت‌گیری مذهبی، تحول اخلاقی، معلمان ابتدایی شهرستان سبزوار
متن کامل [PDF 673 kb]   (459 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1401/12/15 | ویرایش نهایی: 1402/10/25 | پذیرش: 1402/1/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/1/25 | انتشار: 1402/5/28 | انتشار الکترونیک: 1402/5/28



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jalili F, hashemi Z. (2023). structural relations of religious orientation with teachers ' professional ethics : the role of moral development. qaiie. 8(1), 67-84. doi:10.52547/qaiie.8.1.67
URL: http://qaiie.ir/article-1-992-fa.html

جلیلی فاطمه، هاشمی زهرا. روابط ساختاری جهت‌گیری مذهبی با اخلاق حرفه‌ای معلمان: نقش میانجی‌گر تحول اخلاقی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (1) :84-67 10.52547/qaiie.8.1.67

URL: http://qaiie.ir/article-1-992-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)