[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 140-119 برگشت به فهرست نسخه ها
فهمِ دلالت های تربیتیِ (کاربردی) ایده ی اسفار اربعه ی ملاصدرا
زهرا لهبی1 ، محمدحسن کریمی*2 ، سعید رحیمیان1
1- دانشگاه شیراز
2- دانشگاه شیراز ، karimivoice@gmail.com
چکیده:   (1530 مشاهده)
هدف: هدف اصلی این پژوهش ، فهم دلالت های تربیتی (کاربردی) ایده ی اسفار اربعه ی ملاصدرا است.
روش: این پژوهش در ذیل پارادایم کیفی صورت پذیرفته است. روش پژوهش روش هرمنوتیک، و روش گردآوری داده ها، روش اسنادی می باشد.
یافته ها: در این پژوهش در بخش یافته ها، وجوه کاربردی و دلالت های تربیتی اسفار اربعه ی صدرایی در قالب تیترها و عناوین مشخص در زمینه های گوناگون 1- فهم تربیت به مثابه یک سفرِ 4 مرحله ای یا 4 سفر با دو جهت حقی و خلقی (راهنمای تربیت پژوهان)، 2- ارائه ی روش تربیتی با استفاده از منطق 4 مرحله ای اسفار اربعه ی صدرایی در تناظر با ایده ی تکامل نفس ملاصدرا (الگوی تربیت مربی) و 3- طراحیِ سفرهای عینی متناظر با سفرهای روحی و فکری در متربّیان به مثابه روش تربیتی (راهنمای عمل مربّیان) مطرح شده اند.به تعبیری در ساحت ساختاری، استفاده از استعاره ی"تربیت به مثابه سفر" و خاصّه ایده ی سفرهای چهارگانه و چهارمرحله ای ملاصدرا به عنوان ایده ای جهت تربیت پژوهی معرفی گردید تا راهنمای عمل پژوهشگران عرصه ی تعلیم و تربیت باشد. در ساحت روشی ایده ی "ضرورت تناظر سفرهای عینی، روحی و فکری"، مطرح گردید و در تلاقی دو ایده با محتوای فلسفه ی صدرایی به ویژه ایده ی تکامل نفس او، "روش تربیتی با استفاده از منطق 4 مرحله ای اسفار اربعه ی صدرایی" ارائه گردید.
نتیجه گیری: دلالت های تربیتی (کاربردی) ایده ی اسفار اربعه ی ملاصدرا براساس  ایده ی محوری "تناظر اسفار اربعه ی صدرایی و مراحل تکامل نفس از منظر او"، در دو حیطه ی ویژه ی راهنمای عمل مربیان و راهنمای تربیت پژوهان ترسیم می شود.
واژه‌های کلیدی: دلالت های تربیتی، ایده ی اسفار اربعه، ملاصدرا
متن کامل [PDF 1389 kb]   (495 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1401/7/18 | ویرایش نهایی: 1401/11/17 | پذیرش: 1401/9/30 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/10/21 | انتشار: 1401/11/17 | انتشار الکترونیک: 1401/11/17
فهرست منابع
1. جوادی آملی، عبدالله. ( 1382). رحیق مختوم(شرح حکمت متعالیه). قم: اسرا، چاپ اول.
2. جوادی آملی، مرتضی. ( 1380). اسفار اربعه از دیدگاه عرفا و حکما، مجموعه مقالات همایش جهانی ملاصدرا (جلد 10). تهران: انتشارات بنیاد حکمت صدرا، چاپ اول.
3. حاجی محمد رفیع، آقا محمد رضا، غفاری، ابوالفضل ، مسعودی، جهانگیر، ایمانی نائینی، محسن .(1399). مبانی ، اهداف ، اصول تربیت دینی دانش آموزان مبتنی بر پذیرش دورهرمنوتیک میان افکار ، احوال و اعمال در حکمت متعالیه ، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی ، 5(4): 88-57.
4. حسن زاده کریم آباد، داود. ( 1390). اسفار اربعه در عرفان اسلامی. 1(2).
5. خانی، ابراهیم. ( 1396). بازخوانی مبانی و ساختار مسئله وجود شناسی در حکمت متعالیه بر اساس منطق اسفار اربعه عرفانی طبق خوانش قیصری. اصفهان: دانشکده ادبیات و علوم انسانی کروه فلسفه و کلام اسلامی، چاپ اول.
6. رحیمیان، سعید. ( 1393). دامگه راه و رهزن های سلوک. تهران. نگاه معاصر، چاپ اول.
7. رضازاده، رضا و جلیلیان، زهرا. ( 1396). انسان سالک صدرایی: بازخوانی رهیافت چند وجهی ملاصدرا به سلوک انسان. دو فصلنامه علمی- پژوهشی تأملات فلسفی دانشگاه زنجان. 7( 18): 157-180.
8. رهنما، اکبر. ( 1391). هرمنوتیک پدیدارشناختی به مثابه بنیانی روش شناختی در پژوهش های تربیتی. سومین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.
9. صدرالمتألهین، محمد ابراهیم. ( 1360). الشواهد الربوبیه، تعلیق و تصحیح جلال الدین آشتیانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول.
10. صدرالمتألهین، محمد ابراهیم. ( 1378). اسفار اربعه (مترجم: محمد خواجوی). تهران: انتشارات مولی، چاپ اول.
11. صدرالمتألهین ، محمد ابراهیم. ( 1392). حکمت متعالیه در اسفارعقلی اربعه (سفر اول تا چهارم) (مترجم: محمد خواجوی). تهران: مولی، چاپ اول.
12. صدرالمتألهین، محمد ابراهیم. (1371). الشواهد الربوبیه فی المنهاج السلوکیه (مترجم: جلال الدین آشتیانی). تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول.
13. عبودیت، عبدالرسول. ( 1392). درآمدی به نظام حکمت صدرایی. قم: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
14. کریمی، محمدحسن، البرزی، محبوبه و اسفندیاری، لیلا. ( 1394). بررسی میزان برخورداری کتاب های دین و زندگی مقطع دبیرستان از مولفه های روش تربیت الگویی در اسلام. پژوهش در تعلیم و تربیت اسلامی، 23( 29): 121-133.
15. لهبی، زهرا. ( 1398). ارائه ی نکات کاربردی در ارتقاء کیفیت آموزش علوم تربیتی موجود. مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین المللی ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی.
16. مصلح، جواد. (1352). علم النفس یا روان شناسی صدرالمتالهین: ترجمه و تفسیر ازسفر نفس کتاب اسفار. تهران:دانشگاه تهران، چاپ اول.
17. متقی، زهره، بختیار نصر آبادی، حسنعلی، نجفی، محمد، امام جمعه، مهدی.(1397). بررسی مبانی معرفت شناسی حکمت متعالیه و استخراج کارکردهای آن در تربیت زیبایی شناسی حوزه یادگیری فرهنگ و هنر،فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی ، 3(1): 148-121.
18. نوروزی، رضاعلی، (1389). پیامدهای تربیتی نفس از منظر ملاصدرا. فصلنامه علمی-پژوهشی اندیشه نوین دینی، 6(23): 91- 112.
19. واعظی، احمد، (1386 ) درآمدی بر هرمنوتیک. تهران: پژوهشگاه نشر و فرهنگ اسلام، چاپ اول.
20. وجدانی، فاطمه .(1398).اصول ارتباطات میان فردی بر اساس دیدگاه علامه حلی و استخراج دلالت های تربیتی آن ، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی ،4(2): 146-123.
21. Javadi Amoli, Abdullah, 1382. Rahiq Makhtoum (Explanation of transcendental wisdom). Qom: Prisoners. pp. 13-15.
22. Javadi Amoli, Morteza, 1380. Asfar Arba'ah from the perspective of mystics and sages, Proceedings of the Mulla Sadra World Conference, Volume 10. Tehran: Hekmat Sadra Foundation Publications.
23. Hasanzadeh Karimabad, Daoud, 2013. Arba'a travels in Islamic mysticism. First Q. The second pp. 9-39.
24. Khani, Ebrahim, 2016. Rereading the foundations and structure of the ontological problem in transcendental wisdom based on the logic of the Arba'a mystical texts according to Kaysari's reading. Isfahan: Faculty of Literature and Human Sciences, Islamic Philosophy and Theology Club. pp. 1-5
25. Rahimian, Saeed, 2013. Damge Rah and the bandits of Seluk. Tehran. Contemporary view. p. 10.
26. Rezazadeh, Reza, Jalilian, Zahra, 2016. Sadra's human seeker: Rereading Mullah Sadra's multifaceted approach to human behavior. Two scientific-research quarterly philosophical reflections of Zanjan University. Q7. Sh18. pp. 157-180.
27. Zangoui, God willing; Shabani Varki, Bakhtiar; Fatuhi, Mahmoud; Masoudi, Jahangir, 1389. Metaphor: its concept, theories and functions in education. Educational and Psychological Studies, 11(1, ) 77-108.
28. Aboudit, Abdul Rasool, 2012. Introduction to Hikmat Sadra'i system. Organization for the study and compilation of humanities books and the educational and research institute of Imam Khomeini (RA).
29. Karimi, Mohammad Hassan; Al-Barzi, Mahbubeh; Esfandiari, Leila, 2014. Examining the extent to which high school level religion and life books have the components of model education method in Islam. Research in Islamic education. Q23. No. 29, pp. 121-133.
30. Javadi Amoli, Abdullah, 1382. Rahiq Makhtoum (Explanation of transcendental wisdom). Qom: Prisoners. pp. 13-15.
31. Javadi Amoli, Morteza, 1380. Asfar Arba'ah from the perspective of mystics and sages, Proceedings of the Mulla Sadra World Conference, Volume 10. Tehran: Hekmat Sadra Foundation Publications.
32. Hasanzadeh Karimabad, Daoud, 2013. Arba'a travels in Islamic mysticism. First Q. The second pp. 9-39.
33. Khani, Ebrahim, 2016. Rereading the foundations and structure of the ontological problem in transcendental wisdom based on the logic of the Arba'a mystical texts according to Kaysari's reading. Isfahan: Faculty of Literature and Human Sciences, Islamic Philosophy and Theology Club. pp. 1-5
34. Rahimian, Saeed, 2013. Damge Rah and the bandits of Seluk. Tehran. Contemporary view. p. 10.
35. Rezazadeh, Reza, Jalilian, Zahra, 2016. Sadra's human seeker: Rereading Mullah Sadra's multifaceted approach to human behavior. Two scientific-research quarterly philosophical reflections of Zanjan University. Q7. Sh18. pp. 157-180.
36. Zangoui, God willing; Shabani Varki, Bakhtiar; Fatuhi, Mahmoud; Masoudi, Jahangir, 1389. Metaphor: its concept, theories and functions in education. Educational and Psychological Studies, 11(1, ) 77-108.
37. Aboudit, Abdul Rasool, 2012. Introduction to Hikmat Sadra'i system. Organization for the study and compilation of humanities books and the educational and research institute of Imam Khomeini (RA).
38. Karimi, Mohammad Hassan; Al-Barzi, Mahbubeh; Esfandiari, Leila, 2014. Examining the extent to which high school level religion and life books have the components of model education method in Islam. Research in Islamic education. Q23. No. 29, pp. 121-133.
39. Javadi Amoli, Abdullah, 1382. Rahiq Makhtoum (Explanation of transcendental wisdom). Qom: Prisoners. pp. 13-15.
40. Javadi Amoli, Morteza, 1380. Asfar Arba'ah from the perspective of mystics and sages, Proceedings of the Mulla Sadra World Conference, Volume 10. Tehran: Hekmat Sadra Foundation Publications.
41. Hasanzadeh Karimabad, Daoud, 2013. Arba'a travels in Islamic mysticism. First Q. The second pp. 9-39.
42. Khani, Ebrahim, 2016. Rereading the foundations and structure of the ontological problem in transcendental wisdom based on the logic of the Arba'a mystical texts according to Kaysari's reading. Isfahan: Faculty of Literature and Human Sciences, Islamic Philosophy and Theology Club. pp. 1-5
43. Rahimian, Saeed, 2013. Damge Rah and the bandits of Seluk. Tehran. Contemporary view. p. 10.
44. Rezazadeh, Reza, Jalilian, Zahra, 2016. Sadra's human seeker: Rereading Mullah Sadra's multifaceted approach to human behavior. Two scientific-research quarterly philosophical reflections of Zanjan University. Q7. Sh18. pp. 157-180.
45. Zangoui, God willing; Shabani Varki, Bakhtiar; Fatuhi, Mahmoud; Masoudi, Jahangir, 1389. Metaphor: its concept, theories and functions in education. Educational and Psychological Studies, 11(1, ) 77-108.
46. Aboudit, Abdul Rasool, 2012. Introduction to Hikmat Sadra'i system. Organization for the study and compilation of humanities books and the educational and research institute of Imam Khomeini (RA).
47. Karimi, Mohammad Hassan; Al-Barzi, Mahbubeh; Esfandiari, Leila, 2014. Examining the extent to which high school level religion and life books have the components of model education method in Islam. Research in Islamic education. Q23. No. 29, pp. 121-133.
48. Javadi Amoli, Abdullah, 1382. Rahiq Makhtoum (Explanation of transcendental wisdom). Qom: Prisoners. pp. 13-15.
49. Javadi Amoli, Morteza, 1380. Asfar Arba'ah from the perspective of mystics and sages, Proceedings of the Mulla Sadra World Conference, Volume 10. Tehran: Hekmat Sadra Foundation Publications.
50. Hasanzadeh Karimabad, Daoud, 2013. Arba'a travels in Islamic mysticism. First Q. The second pp. 9-39.
51. Khani, Ebrahim, 2016. Rereading the foundations and structure of the ontological problem in transcendental wisdom based on the logic of the Arba'a mystical texts according to Kaysari's reading. Isfahan: Faculty of Literature and Human Sciences, Islamic Philosophy and Theology Club. pp. 1-5
52. Rahimian, Saeed, 2013. Damge Rah and the bandits of Seluk. Tehran. Contemporary view. p. 10.
53. Rezazadeh, Reza, Jalilian, Zahra, 2016. Sadra's human seeker: Rereading Mullah Sadra's multifaceted approach to human behavior. Two scientific-research quarterly philosophical reflections of Zanjan University. Q7. Sh18. pp. 157-180.
54. Zangoui, God willing; Shabani Varki, Bakhtiar; Fatuhi, Mahmoud; Masoudi, Jahangir, 1389. Metaphor: its concept, theories and functions in education. Educational and Psychological Studies, 11(1, ) 77-108.
55. Aboudit, Abdul Rasool, 2012. Introduction to Hikmat Sadra'i system. Organization for the study and compilation of humanities books and the educational and research institute of Imam Khomeini (RA).
56. Karimi, Mohammad Hassan; Al-Barzi, Mahbubeh; Esfandiari, Leila, 2014. Examining the extent to which high school level religion and life books have the components of model education method in Islam. Research in Islamic education. Q23. No. 29, pp. 121-133.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

lahabi Z, karimi M, rahimian S. (2022). Understanding the Educational (Practical) Implications of the Idea of Mullah Sadra’s Four Journeys. qaiie. 7(3), 119-140. doi:10.52547/qaiie.7.3.119
URL: http://qaiie.ir/article-1-975-fa.html

لهبی زهرا، کریمی محمدحسن، رحیمیان سعید. فهمِ دلالت های تربیتیِ (کاربردی) ایده ی اسفار اربعه ی ملاصدرا مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (3) :140-119 10.52547/qaiie.7.3.119

URL: http://qaiie.ir/article-1-975-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)