[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 150-123 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی برآیندی آثار فزاینده و کاهنده "علاقه" در تفکر انتقادی از دیدگاه روایات اسلامی
سجاد عسکری متین1 ، رضا منتظری مقدم2، جعفر هوشیاری* 3
1- دانشگاه فرهنگیان
2- حوزه علمیه قم
3- مجتمع آموزش عالی جامعه المصطفی ، j.houshyari@yahoo.com
چکیده:   (3411 مشاهده)
هدف : با مطالعۀ گزاره‌های درون‌دینی و برون‌دینی می‌توان دو نوع تأثیرگذاری را میان علاقه و تفکر انتقادی مشاهده کرد؛ اشاره به نقش پیش‌برنده علاقه و دیگری به نقش کاهنده آن در فرآیند تفکرورزی.
روش :نگارۀ پیش رو با هدف تبیین و حل تنافی نام‌برده با رویکرد تطبیقی و از روش «توصیفی-تحلیلی» و در گردآوری اطلاعات به صورت «کتابخانه‌ای» بهره برده است.
یافته ها: یافته های  به‌دست‌آمده نشان می‌دهد اگرچه علاقه‌داشتن به منزلۀ یک تمایل انسانی، به طور کلی تأثیر مثبتی بر تفکر دارد، اما همین مؤلفه در مواردی مانع دیدن کاستی‌ها و نقص‌ها نیز می‌شود. ازاین‌رو در تفکری همانند تفکر انتقادی که نیاز به قضاوت و ارزیابی بیشتر نمود دارد، بایستی برای ارتقای آن، علاقۀ به موضوع را کنترل کرده تا نگاه انتقادی به مسئله به‌درستی شکل گیرد. بر اساس برآیند نتایج، پیشنهاد می­شود که به نقش کاهندۀ علاقه در تفکر انتقادی، به‌ویژه در درک شناختی و فراشناختی ساختار ذهنی تفکر، توجه دقیق­تری شود و از آموزه­های درون‌دینی در درک بهتر از آثار برآیندی علاقه در تفکر انتقادی بهره گرفته شود.
نتیجه گیری : بر این اساس  بازخوانی به­روز و روشمند آموزه­های دینی از ضروریات زیست آگاهانه در هزارۀ سوم به شمار می‌آید؛ به‌ویژه زمانی که رویکرد مؤثر و زاینده به مؤلفه­های روان­شناختی بیش‌ازپیش مورد نیاز زندگی پیچیدۀ امروز است.
 
واژه‌های کلیدی: علاقه، تفکر انتقادی، فرآیند تفکر، روایات اسلامی
متن کامل [PDF 1491 kb]   (1199 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1400/10/22 | ویرایش نهایی: 1401/3/30 | پذیرش: 1401/1/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/2/6 | انتشار: 1401/3/30 | انتشار الکترونیک: 1401/3/30
فهرست منابع
1. قرآن کریم
2. آلوسی، محمود‌‌‌‌‌‌بن‌‌‌‌‌عبد‌‌‌‌‌الله. (۱۴۱۵). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم. بیروت: دار الکتب العلمیه.‬‬‬‬
3. ابن‌ابی‌الحدید، عبدالحمیدبن‌هبه‌‌الله. (۱۴۰۴). شرح نهج‌ البلاغه. قم: کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره).‬‬‬‬
4. ابن‌ا‌بی‌الدنیا، عبدالله‌بن‌محمد. (۱۴۲۰). الزهد. دمشق: دار ابن‌کثیر.‬‬‬‬
5. ابن‌بابویه، محمد‌بن‌علی. (۱۳۶۲). الخصال. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی.‬‬‬‬
6. ابن‌بابویه، محمد‌بن‌علی. (۱۴۱۳). من لا یحضره الفقیه. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی.‬‬‬‬
7. ابن‌حنبل، احمد‌بن‌محمد. (۱۴۲۱). مسند الإمام أحمدبن‌حنبل. بیروت: الرساله.‬‬‬‬
8. ابن‌فارس، احمدبن‌فارس. (۱۴۰۴). معجم مقاییس اللغه. قم: الاعلام الاسلامی.‬‬‬‬
9. ابن‌منظور، محمد‌بن‌مکرم. (۱۴۱۴). لسان ‌العرب. بیروت: دار الصادر.‬‬‬‬
10. ابوداود، سلیمان‌بن‌اشعث. (۱۴۳۰). سنن أبی داود. بیروت: دار الرساله العالمیه.‬‬‬‬
11. ازهری، محمدبن‌احمد. (۱۴۲۱). تهذیب اللغه. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.‬‬‬‬
12. الیس اورمراد، جین‌. (۱۳۹۲). یادگیری انسان (نظریه‌ها و کاربرد). (یحیی سیدمحمدی، مترجم). تهران: ارسباران.‬‬‬‬
13. باقری، خسرو؛ و حیدری، سمیرا. (۱۳۹۵). ارائه الگویی نظری در برنامه درسی آموزش حرفه‌ای براساس فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 1(2)، 75-98.‬‬‬‬
14. بخاری، محمدبن‌اسماعیل. ( بی‌تا). التاریخ الکبیر. ‌بی‌چا، دیار بکر: المکتبه الاسلامیه.‬‬‬‬
15. بلاذری، احمدبن‌یحیی. (۱۳۹۴). أنساب الأشراف. (محمدباقر محمودی، محقق). قم: موسسه الاعلمی.‬‬‬‬
16. بیهقی، أحمد‌بن‌حسین. (۱۴۲۳). شعب الإیمان. بمبئی: مکتبه الرشد.‬‬‬‬
17. تمیمی آمدی، عبدالواحد‌بن‌محمد. (۱۴۱۰). غرر الحکم ودرر الکلم. قم: دار الکتاب الاسلامی.‬‬‬‬
18. ثعالبی، عبدالملک‌بن‌محمد. (۱۴۱۴). فقه اللغه. بیروت: دار الکتب العلمیه.‬‬‬‬
19. جوهری، اسماعیل‌بن‌حماد. (۱۳۷۶). الصحاح: تاج اللغه و صحاح العربیه (ج ۱–6). بیروت: دار العلم للملایین.‬‬‬‬
20. حسن‌زاده، رمضان؛ و ساداتی ‌کیادهی، مرتضی. (۱۳۸۸). هوش هیجانی: مدیریت احساس، عاطفه و قلب. تهران: روان.‬‬‬‬
21. حسین‌زاده، محمد. (۱۳۸۷). درآمدی بر معرفت‌شناسی و مبانی معرفت دینی. قم: موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).‬‬‬‬
22. حلوانی، حسین‌بن‌محمد. (۱۴۰۸). نزهه الناظر وتنبیه الخاطر. قم: مدرسه الإمام المهدی (عج).‬‬‬‬
23. خسروپناه، عبدالحسین. (۱۳۸۵). فلسفه‌های مضاف. قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.‬‬‬‬
24. دلاور، علی. (۱۳۸۸). روش تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران: ویرایش.‬‬‬‬
25. دوبونو، ادوارد. (۱۳۸۴). درس‌های درست‌اندیشیدن. (ملک‌دخت قاسمی نیک‌منش، مترجم). تهران: اختران.‬‬‬‬
26. دیلمی، حسن‌بن‌محمد. (۱۴۰۸). أعلام الدین فی صفات المؤمنین. قم: موسسه آل البیت (ع) لإحیاء التراث.‬‬‬‬
27. راغب اصفهانی، حسین‌بن‌محمد. (۱۴۱۲). مفردات ألفاظ القرآن. بیروت: دار القلم.‬‬‬‬
28. رشیدی، شیرین؛ کشاورز، سوسن؛ بهشتی، سعید؛ و صالحی، اکبر. (۱۳۹۶). ارائه الگوی نظری تربیت عقلانی جهت نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی براساس مبانی معرفت‌شناختی قرآن‌کریم. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(2)، 7-36.‬‬‬‬
29. ریو، جان‌مارشال. (۱۳۸۰). انگیزش و هیجان. (یحیی سیدمحمدی، مترجم). تهران: ویرایش.‬‬‬‬
30. سانتراک، جان. (۱۳۹۳). زمینۀ روان‌شناسی سانتراک. تهران: رسا.‬‬‬‬
31. شریف‌الرضی، محمد‌بن‌حسین. (۱۴۲۲). المجازات النبویه. قم: دار الحدیث.‬‬‬‬
32. شریف‌الرضی، محمد‌بن‌حسین. (۱۳۹۳). نهج ‌البلاغه. (محمد دشتی، مترجم). قم: کوثر.‬‬‬‬
33. صدرالدین شیرازی، محمد‌بن‌ابراهیم. (۱۳۶۶). تفسیر القرآن الکریم. قم: بیدار.‬‬‬‬
34. صفار، محمد‌بن‌حسن. (۱۴۰۴). بصائر الدرجات. قم: مکتبه آیه‌ الله‌ العظمی المرعشی النجفی (ره).‬‬‬‬
35. طباطبایی حکیم، محمدسعید. (۱۴۱۴). المحکم فی أصول الفقه. قم: موسسه المنار.‬‬‬‬
36. طریحی، فخرالدین‌بن‌محمد. (۱۳۷۵). مجمع البحرین. تهران: مرتضوی.‬‬‬‬
37. طوسی، محمدبن‌حسن. (۱۴۱۴). الأمالی. قم: دار الثقافه.‬‬‬‬
38. طوسی، محمدبن‌‌حسن. (۱۴۰۷). تهذیب الأحکام. (حسن موسوی خرسان، محقق). تهران: دار الکتب الإسلامیه.‬‬‬‬
39. عسکری، حسن‌بن‌عبدالله. (۱۴۰۰). الفروق فی اللغه. بیروت: دار الآفاق الجدیده.‬‬‬‬
40. علی‌پور، مهدی؛ و حسنی، حمیدرضا. (۱۳۸۹). پاردایم اجتهادی دانش دینی (پاد). قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.‬‬‬‬
41. علیدوست، ابوالقاسم. (۱۳۹۴). صراط اندیشه و عمل. تهران: کانون اندیشۀ جوان.‬‬‬‬
42. غزالی، محمد‌بن‌محمد. ( بی‌تا). إحیاء علوم الدین. بیروت: دار الکتاب العربی.‬‬‬‬
43. فخر ‌رازی، محمدبن‌عمر. (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.‬‬‬‬
44. فراهیدی، خلیل‌بن‌احمد. (۱۴۰۹). کتاب العین. قم: هجرت.‬‬‬‬
45. فروغی، محمدعلی. (۱۳۴۴). سیر حکمت در اروپا. تهران: زوار.‬‬‬‬
46. فیض کاشانی، محمدمحسن. (۱۴۰۶). الوافی. اصفهان: کتابخانه امیرالمؤمنین علی (ع).‬‬‬‬
47. فیومی، احمد‌بن‌محمد. (۱۴۱۴). المصباح المنیر. قم: مرتضوی.‬‬‬‬
48. قائمی نیک، محمدمهدی؛ و سعیدی، علی. (۱۴۰۰). بررسی میزان و عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی طلاب سطح یک حوزه علمیه مشهد. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 6(3)، 61-80.‬‬‬‬
49. ‌‫کانوی، دیوید. (۱۳۹۱). مبانی استدلال. (تورج قانونی، مترجم). تهران: ققنوس.‬‬‬‬
50. کراجکی، محمد‌بن‌علی. (۱۴۱۰). کنز الفوائد. قم: دار الذخائر.‬‬‬‬
51. کرمی، ناصر؛ کچوئیان جوادی، رضا؛ قدمی، مجید؛ و محبی، علی. (۱۴۰۰). طراحی الگوی تربیت شهروندی برای دانش آموزان دوره ابتدایی، برآمده از مؤلفه های مکتب اسلام. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 6(4)، 31-52.‬‬‬‬
52. کلینی، محمد‌بن‌یعقوب. (۱۴۰۷). الکافی. تهران: دار الکتب الإسلامیه.‬‬‬‬
53. گلمن، دانیل. (۱۳۸۰). هوش هیجانی. (نسرین پارسا، مترجم). تهران: رشد.‬‬‬‬
54. لطف‌آبادی، حسین. (۱۳۹۳). روان‌شناسی تربیتی. تهران: سمت.‬‬‬‬
55. لیثی واسطی، علی‌بن‌محمد. (۱۳۷۶). عیون الحکم والمواعظ. قم: دار الحدیث.‬‬‬‬
56. مبرد، محمد‌بن‌یزید. (۱۴۰۹). الکامل فی اللغه والأدب. بیروت: دار الکتب العلمیه.‬‬‬‬
57. مبینی، محمدعلی. (۱۳۹۰). نقش معرفت‌شناختی عواطف در پیدایش اعتقادات. نقد و نظر، (16)، 2 تا 29.‬‬‬‬
58. مجلسی، محمدباقر. (۱۴۰۴). مرآه العقول. تهران: دار الکتب الإسلامیه.‬‬‬‬
59. مجلسی، محمدتقی. (۱۴۰۶). روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه. قم: کوشانبور.‬‬‬‬
60. محمدی‌ ری‌شهری، محمد. (۱۳۸۷). موسوعه العقائد الإسلامیه فی الکتاب والسنه. قم: دار الحدیث.‬‬‬‬
61. مدنی شیرازی، علی‌خان‌بن‌احمد. (۱۳۸۴). الطراز الأول والکناز لما علیه من لغه العرب المعول. مشهد: موسسه آل البیت (ع) لإحیاء التراث.‬‬‬‬
62. مسعودی، عبدالهادی. (۱۳۸۵). روش فهم حدیث. تهران: سمت.‬‬‬‬
63. مشکینی، علی. (۱۳۸۱). ترجمۀ قرآن کریم. قم: الهادی.‬‬‬‬
64. مصباح، مجتبی؛ و محمدی، عبدالله. (۱۳۹۶). معرفت‌شناسی. قم: موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).‬‬‬‬
65. مصباح یزدی، محمدتقی. (۱۳۸۸). بهترین‌ها و بدترین‌ها در نهج‌البلاغه. قم: موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).‬‬‬‬
66. مظفر، محمدرضا. (۱۳۹۲). اصول الفقه. (عباس‌علی زارعی سبزواری، محقق). قم: بوستان کتاب.‬‬‬‬
67. معدن‌دار‌ آرانی، ‌عباس. (۱۳۹۴). مطالعات تطبیقی در آموزش و پرورش: کاربست روشهای جدید تحقیق. خانواده و پژوهش، 27(12)، 69-90.‬‬‬‬
68. مغنیه، محمدجواد. (۱۳۸۷). در سایه سار نهج البلاغه. قم: دار الکتاب الإسلامی.‬‬‬‬
69. مکارم شیرازی، ناصر. (۱۳۹۰). پیام امام امیرالمؤمنین (ع). قم: الإمام علی‌بن‌أبی‌طالب (ع).‬‬‬‬
70. نجاتی، محمدعثمان. (۱۳۸۱). قرآن و روان‌شناسی. مشهد: به‌نشر.‬‬‬‬
71. نقیبی، سیدابوالقاسم. (۱۳۸۹). روش تحقیق در علوم اسلامی. تهران: دانشگاه پیام‌ نور.‬‬‬‬
72. نوری، حسین‌بن‌محمد‌تقی. (۱۴۰۸). مستدرک الوسائل ومستنبط المسائل. قم: موسسه آل البیت (ع) لإحیاء التراث.‬‬‬‬
73. نویری، احمد‌بن‌عبدالوهاب. (۱۴۲۳). نهایه الأرب فی فنون الأدب. قاهره: دار الکتب والوثائق القومیه.‬‬‬‬
74. ورام، مسعود‌بن‌عیسی. (۱۴۱۰). تنبیه الخاطر ونزهه الناظر. قم: الفقیه.‬‬‬‬
75. یزدانی، نجف. (۱۳۹۲). رابطۀ عواطف و معرفت از منظر ملاصدرا. جستارهای فلسفی، (23)، 27 تا 52.‬‬‬‬
76. Anderson, L.; & Krathwohl, D. (2001). Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.
77. Bailin, S. (2002). Critical thinking and science education. Science & Education, (11 (4)), 361-375.
78. Baron, Robert A; & Branscombe, Nyla R. (2011). Social Psychology (13th ed.). New Jersey: Pearson.
79. Bloom, Benjamin. (1956). Taxonomy of Educational Objectives. New York: David McKay Company Inc.
80. Bonk, C. J.; & Smith, G. S. (1998). Alternative instructional strategies for creative and critical thinking in the accounting curriculum. Journal of Accounting Education, (16 (2)), 261-293.
81. Cross, D. R.; & Paris, S. G. (1988). Developmental and instructional analyses of children’s metacognition and reading comprehension. Journal of Educational Psychology, (80 (2)).
82. Ennis, R. H. (1985). A logical basis for measuring critical thinking skills. Educational Leadership, ((2) 43), 44-48.
83. Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. Millbrae, CA: The California Academic Press.
84. Facione, P. A. (2000). The disposition toward critical thinking: Its character, measurement, and relation to critical thinking skill. Informal Logic, (20 (1)), 61-84.
85. Feist, Gregory J. (2006). The Psychology of Science and the Origins of the Scientific Mind. New Haven: Yale University Press.
86. Halpern, D. F. (1998). Teaching critical thinking for transfer across domains: Dispositions, skills, structure training, and metacognitive monitoring. American Psychologist, (53 (4)), 449-455.
87. Hennessey, M. G. (1999). Probing the dimensions of metacognition: Implications for conceptual change teaching-learning. Boston: Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching.
88. Kennedy, M.; Fisher, M. B.; & Ennis, R. H. (1991). Critical thinking: Literature review and needed research. In Educational values and cognitive instruction: Implications for reform (pp. 11-40). New Jersey: Lawrence Erlbaum & Associates.
89. Kunda, Ziva. (1999). Social Cognition: Making Sense of People. United States of America: MIT Press.
90. Lewis, A.; & Smith, D. (1993). Defining higher order thinking. Theory into Practice, (32 (3)), 131-137.
91. Lipman, M. (1988). Critical thinking—What can it be? Educational Leadership, (46 (1)), 38-43.
92. McPeck, J. E. (1990). Critical thinking and subject specificity: A reply to Ennis. Educational Researcher, (19 (4)), 10-12.
93. Paul, R. W. (1992). Critical thinking: What, why, and how? New Directions for Community Colleges, (1992 (77)), 3-24.
94. Paul, R. W.; & Elder, L. (2006). Critical thinking: The nature of critical and creative thought. Journal of Developmental Education, (30 (2)), 34-35.
95. Ragin, Charles. (2014). The Comparative Method: Moving Beyond Qualitative and Quantitative Strategies (First). California: University of California.
96. Sternberg, R. J. (1986). Critical thinking: Its nature, measurement, and improvement. Washington, DC: National Institute of Education.
97. Thayer-Bacon, B. J. (2000). Transforming critical thinking: Thinking constructively. New York, NY: Teachers College Press.
98. Turner, J. C. (1995). The influence of classroom contexts on young children’s motivation for literacy. Reading Research Quarterly, (30 (3)), 410-441.
99. Willingham, D. T. (2007). Critical thinking: Why is it so hard to teach? American Educator, (31), 8-19.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Askari Matin S, Houshyari J. (2022). A Comparative Analysis of the Additive and Regressive Effects of "Interest “on Individual’s Critical Thinking Ability from the Viewpoint of the Islamic Traditions. qaiie. 7(1), 123-150. doi:10.52547/qaiie.7.1.123
URL: http://qaiie.ir/article-1-856-fa.html

عسکری متین سجاد، منتظری مقدم رضا، هوشیاری جعفر. واکاوی برآیندی آثار فزاینده و کاهنده "علاقه" در تفکر انتقادی از دیدگاه روایات اسلامی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (1) :150-123 10.52547/qaiie.7.1.123

URL: http://qaiie.ir/article-1-856-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)