[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 31-7 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی مفهومی تغییر درونی مطلوب بر پایه قرآن کریم: استنتاج اصول تربیتی
سمیه پاپی1 ، سیدجلال هاشمی* 2، پروانه ولوی1 ، مسعود صفایی مقدم1
1- دانشگاه شهید چمران اهواز
2- دانشگاه شهید چمران اهواز ، j.hashemi@scu.ac.ir
چکیده:   (2781 مشاهده)
هدف : گام نخستین در بهبودبخشی به وضعیت نامطلوب و نابسامان یک جامعه، تغییر در سیستم آموزش و پرورش آن جامعه و تحول در اساس آن سیستم یعنی انسان است. بدین منظور پژوهش حاضر به استنتاج اصول تغییرات درونی مطلوب در ساحات درونی شخصیت افراد (باورها، احساسات و خواسته ها) پرداخته است تا افراد بتوانند با دریافت این آموزش ها و قرار دادن آنها به عنوان راهنمای عمل خویش، وضعیت مطلوبی در سطح فردی و اجتماعی فراهم آورند.
 روش: این پژوهش با بکارگیری صورت بازسازی‌شده­ی الگوی استنتاج عملی فرانکنا انجام شد. جامعه مورد تحلیل، منابع اصیل اسلامی یعنی قرآن کریم به همراه تفاسیر  (نور و المیزان) بود که پس از متن خوانی و فیش برداری اطلاعات مورد نظر هدفمندانه گردآوری شدند.
 یافته ها: مطابق یافته های حاصله، برپایه قرآن کریم انسان به عنوان موجودی آزاد و مختار قادر است با انتخاب آگاهانه و مشتاقانه مسیر تغییر خود در جهت مطلوب را فراهم آورد و به قرب الی الله (هدف غایی) نائل آید.
نتایج: اصول مستخرج عبارتند از: باور به وجود خدای آگاه، اعتقاد به معاد، تغییر تدریجی و گام به گام، عاملیت معیارمند، آزادی، تکریم شخصیت انسان، مسئولیت پذیری، توجه جدی و فعالانه به فطرت، عبرت گیری، زمینه سازی برای  تغییر و رشد مطلوب، بکارگیری ابزار معرفت
واژه‌های کلیدی: تحلیلی استنتاجی، اصول تربیتی، تغییر، تغییر درونی مطلوب.
متن کامل [PDF 1429 kb]   (1200 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1400/9/4 | ویرایش نهایی: 1401/9/17 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/4/25 | انتشار: 1401/7/25 | انتشار الکترونیک: 1401/7/25
فهرست منابع
1. ققرآن کریم
2. باقری، خسرو (۱۳۸۶). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه
3. باقری، خسرو (1389). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. جلد اول. تهران: علمی و فرهنگی
4. باقری، خسرو (1395). هویت علم دینی: نگاهی معرفت شناختی به نسبت دین با علوم انسانی.تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
5. حرعاملی، محمدبن حسن (1380). جهادالنفس وسائل الشیعه. ترجمه: علی افراسیابی، قم: نهاوندی
6. رشیدی، شیرین؛ کشاورز، سوسن؛ بهشتی، سعید و صالحی، اکبر (1396). ارائه الگوی نظری تربیت عقلانی جهت نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی بر اساس مبانی معرفت شناختی قرآن کریم. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، (2):36-7
7. زرین جویی الوار، مریم و فیاض، شهیندخت (1396). بررسی رابطه بین روش های تربیتی مادران با مسئولیت پذیری دانش آموزان (با تأکید بر آموزه های تربیت اسلامی). مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2 (2): 60-37
8. سلمان ماهینی، سکینه و فرامرز قراملکی، احد (1394). دلالت های تربیتی مفهوم قرآنی "شاکله" بر اساس رهیافت علامه طباطبایی در تفسیر المیزان. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 4(3): 57-35
9. صدر، سید محمدباقر (1369). سنت‌های اجتماعی و فلسفه تاریخ در مکتب قرآن. ترجمه: حسین منوچهری. تهران: رجاء
10. طباطبایی، سیدمحمد حسین (1391). تفسیر المیزان. ترجمه: سیدمحمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی
11. عموری، نعیم و باوان پوری، مسعود (1393). تبیین و بررسی اراده و انواع آن در قرآن کریم (با تکیه بر اراده انسانی). پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین)، 17(5): 60-31
12. قرائتی، محسن (1383). تفسیر نور. تهران: مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن
13. کلینی، محمد بن یعقوب (1388 ق). اصول کافی. ترجمه: محمدباقر کمره ای. جلد اول، قم: اسوه
14. مبشری، محمدتقی؛ صفری، محمود و ملکی فارمد، مریم (1399). شناسایی مؤلفه های انگیزه بخش مناجات خمسه عشر بر انس دانش آموزان با خدا، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 5(4): 126-109
15. مکارم شیرازی، ناصر (1375). تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه
16. ملکی، حسن (1390). شاخص های تربیت. تهران: آییژ



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

papi S, hashemi S, valavi P, safaeimoghaddam M. (2022). Conceptual model of desirable internal change based on the Holy Quran: inference of educational principles Abstract. qaiie. 7(2), 7-31. doi:10.52547/qaiie.7.2.7
URL: http://qaiie.ir/article-1-842-fa.html

پاپی سمیه، هاشمی سیدجلال، ولوی پروانه، صفایی مقدم مسعود. الگوی مفهومی تغییر درونی مطلوب بر پایه قرآن کریم: استنتاج اصول تربیتی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (2) :31-7 10.52547/qaiie.7.2.7

URL: http://qaiie.ir/article-1-842-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)