[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 64-41 برگشت به فهرست نسخه ها
وظیفه‌مندی و نقشهای آموزش و پرورش در ترویج دوستی و برادری میان مذاهب اسلامی و مبانی آن
محمد داودی*
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم ، mmddff1345@gmail.com
چکیده:   (2579 مشاهده)
هدف : هدف این مقاله بررسی وظیفه‌مندی و نقشهای آموزش و پرورش در ترویج دوستی و برادری میان مذاهب اسلامی و استخراج مبانی آنها از منابع اسلامی است .
روش : روش مورد استفاده برای دست یابی به هدف فوق روش اجتهادی - استنباطی است. برای دستیابی به این هدف، نخست قرآن و سیره و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و فقه و کلام اسلامی مطالعه و مبانی وظیفه مندی و نقش آفرینی آموزش و پرورش در این زمینه استخراج و همراه با مستندات آنها تبیین و تشریح شد. سپس با روش استنباطی، لزوم نقش آفرینی و وظیفه‌مندی آموزش و پرورش اثبات و در پایان نقشهایی که باید در این زمینه ایفا کند، مشخص شد.
 یافته ها: در این تحقیق سه مبنا برای وظیفه‌مندی و نقش‌آفرینی آموزش و پرورش در ترویج برادری میان مذاهب اسلامی به دست آمد: 1) مسلمان بودن پیروان همه مذاهب اسلامی، 2) اهل نجات بودن اکثر آنها و 3) برادری همه مذاهب اسلامی. بر اساس این مبانی وظیفه‌مندی و لزوم نقش آفرینی آموزش و پرورش رسمی اثبات شد. همچنین مشخص شد مهمترین اقداماتی که آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در این زمینه باید انجام دهند عبارتند از: آشنا کردن متربیان با آموزه برادری اسلامی، برطرف کردن شبهات، پرورش روحیه احترام به عقاید دیگران، احساس مسنولیت نسبت به سرنوشت مسلمانان، پرورش قدرت تفکر، حقجویی و پرهیز از تعصبهای نابجا، پرورش مهارتهای گفتگوی منطقی، آگاهی بخشی نسبت به پیامدهای تفرقه و اختلاف.
نتیجه گیری: ساحت تربیت اجتماعی سیاسی سند تحول بنیادین زمینه مناسبی برای عملیاتی نمودن اهداف فوق الذکر است
واژه‌های کلیدی: مذاهب اسلامی، اختلاف و تفرقه، آموزش و پرورش رسمی، برادری اسلامی، تکفیر، نجات
متن کامل [PDF 1398 kb]   (988 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1400/5/18 | ویرایش نهایی: 1401/3/30 | پذیرش: 1401/1/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/2/4 | انتشار: 1401/1/10 | انتشار الکترونیک: 1401/1/10
فهرست منابع
1. ابن بابویه(صدوق)، محمد بن علی (1376)، الامالی، قم، کتابچی.
2. ابن حنبل، احمد بن محمد (1416ق)، مسند احمد بن حنبل، بیروت، مؤسسه الرساله.
3. ابن‌کثیر، اسماعیل بن عمر (1419ق)، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق شمس‌الدین، محمد حسین‌، ج ۴، بیروت: دار الکتب العلمیه و منشورات محمد علی بیضون‌.
4. البخاری، محمد بن اسماعیل (1410ق)، صحیح البخاری، ج ۶ و ۹، قاهره: وزاره الاوقاف، المجلس الاعلی للشئون الاسلامیه، لجنه إحیاء کتب السنه.
5. الصدر، سید محمدباقر (1408ق)، بحوث فی شرح العروه الوثقی، ج ۳، تحقیق سید محمود هاشمی، قم، مجمع الشهید آیه الله الصدر العلمی‌.
6. انصاری قمی، محمدرضا (1439ق)، التکفیر فی ضوء الفقه الشیعی، تقریر ابحاث سماحه الشیخ الوحید الخراسانی، [بی‌جا]، دار المهذب.
7. باقری، خسرو، نرگس سجادیه و طیبه توسلی (1389)، رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی.
8. حرّ عاملی، محمد بن حسن (1409ق)، ج ۱ و ۲۸، قم: مؤسسه آل البیت علیهم السلام‌.
9. حمیری، عبد الله بن جعفر (1413 ق)، قرب الإسناد، قم: [بی‌نا].
10. شیخ مفید، محمد بن محمد (1413ق)، الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، قم، کنگره شیخ مفید.
11. صفار قمی، محمد بن حسن (1404ق)، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّی الله علیهم‌، قم، مکتبه آیه الله مرعشی النجفی.
12. عده ای از علماء (1363)، الأصول السته عشر - قم، دار الشبستری،
13. قرآن کریم
14. کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق)، الکافی، ج ۱ و ۲ و ۳، تهران: دار الکتب الإسلامیه.
15. مکارم شیرازی، ناصر (1426ق)، أنوار الفقاهه: کتاب التجاره‌، قم، مدرسه الامام علی بن ابی طالب.
16. نجفی، محمد حسن (1404ق)، جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، تصحیح عباس قوچانی و علی آخوندی، ج ۶، بیروت، دار احیاء التراث العربی



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davoudi M. (2022). Duties and Roles of Education in Promotion of Friendship and Brotherhood among Islamic Denominations and its Principles. qaiie. 7(1), 41-64. doi:10.52547/qaiie.7.1.41
URL: http://qaiie.ir/article-1-791-fa.html

داودی محمد. وظیفه‌مندی و نقشهای آموزش و پرورش در ترویج دوستی و برادری میان مذاهب اسلامی و مبانی آن مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (1) :64-41 10.52547/qaiie.7.1.41

URL: http://qaiie.ir/article-1-791-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)