تبیین تربیت معنوی برای کودکان با تأکید بر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تربیت رسمی عمومی ایران و بررسی فرصتها و چالشهای یادگیری الکترونیکی برای آن؛
|
معصومه کیانی*1 ، مریم پورجمشیدی2  |
1- دانشگاه بوعلی سینا ، m.kiyani@basu.ac.ir 2- دانشگاه بوعلی سینا |
|
چکیده: (4303 مشاهده) |
هدف: تببین مفهوم و اصول تربیت معنوی برای کودکان با تأکید بر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تربیت رسمی عمومی ایران وبررسی فرصتها و چالشهای یادگیری الکترونیکی برای آن است.
روش: روش پژوهش کیفی، و جامعه آماری آن سند مبانی نظری تحول بنیادین، متون و منابع موجود درباره مفهوم معنویت و تربیت معنوی برای کودکان و نیز یادگیری الکترونیکی است که نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب شد. با استفاده از روش تحلیل استعلایی، مفهوم تربیت معنوی برای کودکان طبق مبانی نظری تحول بنیادین تبیین، و سپس با استفاده از روش استتاج قیاسی فرانکنا، سه اصل مهم تربیت معنوی کودکان که مربوط به وجه شناختی است، استنتاج و تشریح و سپس با روش توصیفی-تحلیلی به فرصتها و چالشهای یادگیری الکترونیکی در راستای تحقق اصول مذکور پرداخته شد.
یافتهها: تربیت معنوی برای کودکان ناظر به شناخت خداوند به عنوان مرجع امر معنوی، پرورش روح و گرایش کودک به سوی او، و تحقق حیات طیبه در همه ابعاد زندگی کودک میباشد. سه اصل مهم تربیت معنوی برای کودکان در وجه شناختی شامل: پرورش اندیشه و اعتقادات صحیح درباره خداوند؛ توسعه چشمانداز کودک درباره اعتقادات و امکانات معنوی دین خود و سایر سنن و ادیان؛ و پرورش تفکر انتقادی کودکان بدست آمد. همچنین، توسعه سواد معنوی کودکان از طریق منابع باز، دسترسی به منابع انسانی مرجع و ایجاد اجتماعات معنوی، از فرصتهای یادگیری الکترونیکی و نیز توانمندی معلمان و مدیریت فرایند تربیت کودکان، لزوم برخورداری آنها از نگرشها و مهارتهای ارتباطی لازم در امر آموزش الکترونیکی، نظارت و هدایت مشارکت کودکان و درک چشمانداز آنان در فضای آموزش الکترونیکی، و ارزشیابی و هدایت کودکان به سوی خودراهبری، از عمدهترین چالشهای یادگیری الکترونیکی برای تربیت معنوی کودکان هستند.
نتیجهگیری: کودکان باید در عرصه تربیت معنوی، سواد معنوی لازم را کسب تا بتوانند درباره جهتگیری معنوی خود خردمندانه و آگاهانه اقدام کنند. برای این مهم میتوان از فرصت های یادگیری الکترونیکی استفاده و در رفع محدودیتها و چالشهای این بستر برای تربیت معنوی کودکان اقدام نمود.
|
|
واژههای کلیدی: تربیت معنوی، کودکان، اصول تربیتی، یادگیری الکترونیکی. |
|
متن کامل [PDF 1317 kb]
(1716 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي - فلسفي دریافت: 1400/2/28 | ویرایش نهایی: 1402/10/14 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/6/7 | انتشار: 1400/7/11 | انتشار الکترونیک: 1400/7/11
|
|
|
|