[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( 1399 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 95-114 برگشت به فهرست نسخه ها
آماده سازی، و بررسی شاخص‌های روایی و پایایی مقیاس درجه‌بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه
دکتر فرهاد کریمی*
چکیده:   (124 مشاهده)
هدف از اجرای این پژوهش آماده سازی، اجرای مقدماتی و بررسی شاخص‌های روان‌سنجی مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دختر دوره متوسطه است.  جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دوره متوسطه منطقه 8 شهر تهران است که از بین کلیه دانش آموزان دختر پایه اول و دوم مدارس متوسطه دوم آموزش و پرورش منطقه 8 تهران ، 368 دانش آموز که در قالب 12 کلاس درس سازماندهی شده بودند، با استفاده ازروش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و از معلم هرکدام از کلاس‌های گروه نمونه خواسته شد مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی را برای تک تک دانش آموزان هرکلاس به طور انفرادی، تکمیل کنند. پس از گردآوری اطلاعات، داده‌های حاصله با استفاده از تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصله نشان داد که سوالات مقیاس روی دو عامل عمده که مجموعاً‌59/58 درصد واریانس کل را تبیین می کنند، قرار دارند. از طرف دیگر بررسی تفاوت های گروهی به عنوان یکی دیگر از شواهد روایی سازه نشان داد که از نظر معلمان، بین رفتار اخلاقی دانش آموزان پایه اول و پایه دوم متوسطه، تفاوت معنی داری وجود دارد که این تفاوت به نفع دانش آموزان پایه دوم است ، همینطور از نظر معلمان بین رفتار اخلاقی دانش آموزان پایه دوم متوسطه رشته ریاضی و علوم انسانی تفاوت معنی‌داری وجود دارد که این تفاوت  به نفع دانش آموزان دوم ریاضی است . پایایی مقیاس از طریق روشهای آزمون مجدد، همسانی درونی( آلفای کرونباخ) و همبستگی بین درجه بندی کنندگان  معنی دار محاسبه شد.این نتایج حاکی از آن است که مقیاس درجه‌بندی رفتار اخلاقی، ابزار مناسبی برای درجه‌بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه است و با اطمینان می‌توان از آن برای درجه بندی رفتاراخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه دوم  استفاده کرد.هدف از اجرای این پژوهش آماده سازی، اجرای مقدماتی و بررسی شاخص‌های روان‌سنجی مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دختر دوره متوسطه است.  جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دوره متوسطه منطقه 8 شهر تهران است که از بین کلیه دانش آموزان دختر پایه اول و دوم مدارس متوسطه دوم آموزش و پرورش منطقه 8 تهران ، 368 دانش آموز که در قالب 12 کلاس درس سازماندهی شده بودند، با استفاده ازروش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و از معلم هرکدام از کلاس‌های گروه نمونه خواسته شد مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی را برای تک تک دانش آموزان هرکلاس به طور انفرادی، تکمیل کنند. پس از گردآوری اطلاعات، داده‌های حاصله با استفاده از تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصله نشان داد که سوالات مقیاس روی دو عامل عمده که مجموعاً‌59/58 درصد واریانس کل را تبیین می کنند، قرار دارند. از طرف دیگر بررسی تفاوت های گروهی به عنوان یکی دیگر از شواهد روایی سازه نشان داد که از نظر معلمان، بین رفتار اخلاقی دانش آموزان پایه اول و پایه دوم متوسطه، تفاوت معنی داری وجود دارد که این تفاوت به نفع دانش آموزان پایه دوم است ، همینطور از نظر معلمان بین رفتار اخلاقی دانش آموزان پایه دوم متوسطه رشته ریاضی و علوم انسانی تفاوت معنی‌داری وجود دارد که این تفاوت  به نفع دانش آموزان دوم ریاضی است . پایایی مقیاس از طریق روشهای آزمون مجدد، همسانی درونی( آلفای کرونباخ) و همبستگی بین درجه بندی کنندگان  معنی دار محاسبه شد.این نتایج حاکی از آن است که مقیاس درجه‌بندی رفتار اخلاقی، ابزار مناسبی برای درجه‌بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه است و با اطمینان می‌توان از آن برای درجه بندی رفتاراخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه دوم  استفاده کرد..
واژه‌های کلیدی: رفتار اخلاقی، مقیاس درجه بندی، دانش آموزان متوسطه دوم روایی و پایایی
متن کامل [PDF 458 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1399/3/30 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/23
فهرست منابع
1. رام ، سمیه ، مهرمحمدی ، محمود ، صادق زاده قمصری ، علیرضا، طلایی ، ابراهیم .(1396). آموزش خویشتن بانی به کودکان سنین 7 تا 14 سال با کدام منطق و رویکرد ؟ تحلیل نتایج یک مطالعه پدیدار نگارانه ، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی ، 2(3) ، 87-116.
2. سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران.(1391). شورای عالی آموزش و پرورش ، تهران : شورای عالی آموزش و پرورش .
3. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (سند مشهد مقدس).(1390). دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، تهران : شورای عالی آموزش و پرورش .
4. عاشوری ، جمال .(1394). ارتباط استدلال اخلاقی ، رفتار اخلاقی و سلامتی پرستاران با فراشناخت اخلاقی آنان ، فصلنامه اخلاق پزشکی ، 9(34)، 55-75.
5. کوشی ، زهرا ، موسی پور ، نعمت الله ، محبی ، علی ، آرمند ، محمد .(1397). شناسایی ابعاد و مولفه های تربیت اخلاقی با رویکرد اجتماعی در دوره ابتدایی و ارائه مدل مفهومی ، مسال کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3(2)، 117-142.
6. مشفقی ، مریم ، لطیفی ، زهرا .(1398). اثر بخشی بسته آموزشی ، پرورش مهارت های زندگی مبتنی بر مبانی اسلامی با روش فعال بر هوش اخلاقی دانش آموزان دتر ، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی ، 4(1) ، 145-162.
7. یادگاری ، مطهره ، صالحی ، کیوان ، سجادیه ، نرگس سادات .(1398). ارائه نظریه داده بنیاد برای تبیین فرایند های جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطه شهر تهران ، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی ،4(2) ، 147-186.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi F. Preparation and Evaluation of Validity and Reliability Indices of High School Students’ Ethical Behavior Rating Scale. qaiie. 2020; 5 (2) :95-114
URL: http://qaiie.ir/article-1-640-fa.html

کریمی فرهاد. آماده سازی، و بررسی شاخص‌های روایی و پایایی مقیاس درجه‌بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1399; 5 (2) :95-114

URL: http://qaiie.ir/article-1-640-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227