1- دانشگاه قم ، Faghihi83@yahoo.com 2- دانشکده هدی . قم 3- دانشگاه قم
چکیده: (3248 مشاهده)
هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی با لحاظ نقش میانجی تنیدگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه گیلان بود. جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان بود (19953 نفر) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه 376 نفر به دست آمد که با روش تصادفی ساده طبقهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه نگرش دینی خدایاریفرد و رحیمینژاد (1388)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج (1382) و پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (دوران دانشجویی) Gadzella & Baloglu (2001) استفاده شد. تحلیل دادهها باروش مدل معادلات ساختاری و از طریق نرمافزار Amos صورت گرفت. مدل مفهومی تحقیق به برازش تأییدی قرار گرفت و در ادامه ضرایب رگرسیونی استاندارد مدل تبیین شدند. یافتههای پژوهش نشان داد نگرش دینی دارای اثر مستقیم مثبت 32/0 بر عملکرد تحصیلی و همچنین اثر غیرمستقیم مثبت به میزان 048/0 میباشد. بنابراین نگرش دینی علاوه بر تأثیر مثبتی که بر عملکرد تحصیلی دارد، از طریق کاهش تنیدگی تحصیلی، سبب بهبود این عملکرد در دانشجویان میگردد. بنابراین به مسئولان امر توصیه میشود که با اهتمام هرچه بیشتر به تقویت نگرش دینی دانشجویان، زمینه افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش رخداد تنیدگی تحصیلی را فراهم آورد.
Faghihi A, Abedei E, Mosdegh H, Ansari H. (2020). The Relationship between Religious Attitude and Academic Performance; the Mediating Role of Academic Stress in the Students of Guilan University. qaiie. 5(4), 89-108. doi:10.52547/qaiie.5.4.89 URL: http://qaiie.ir/article-1-620-fa.html
فقیهی علی نقی، عابدی ابراهیم، مصدق هادی، انصاری حسن. رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی؛ نقش میانجی تنیدگی تحصیلی
در دانشجویان دانشگاه گیلان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1399; 5 (4) :108-89 10.52547/qaiie.5.4.89