رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی؛ نقش میانجی تنیدگی تحصیلی
در دانشجویان دانشگاه گیلان
|
دکتر علی نقی فقیهی*1، آقای ابراهیم عابدی2، دکتر هادی مصدق3، دکتر حسن انصاری2 |
1- دانشگاه قم ، Faghihi83@yahoo.com 2- دانشکده هدی . قم 3- دانشگاه قم |
|
چکیده: (27 مشاهده) |
هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی با لحاظ نقش میانجی تنیدگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه گیلان بود. جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان بود (19953 نفر) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه 376 نفر به دست آمد که با روش تصادفی ساده طبقهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه نگرش دینی خدایاریفرد و رحیمینژاد (1388)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج (1382) و پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (دوران دانشجویی) Gadzella & Baloglu (2001) استفاده شد. تحلیل دادهها با روش مدل معادلات ساختاری و از طریق نرمافزار Amos صورت گرفت. مدل مفهومی تحقیق به برازش تأییدی قرار گرفت و در ادامه ضرایب رگرسیونی استاندارد مدل تبیین شدند. یافتههای پژوهش نشان داد نگرش دینی دارای اثر مستقیم مثبت 32/0 بر عملکرد تحصیلی و همچنین اثر غیرمستقیم مثبت به میزان 048/0 میباشد. بنابراین نگرش دینی علاوه بر تأثیر مثبتی که بر عملکرد تحصیلی دارد، از طریق کاهش تنیدگی تحصیلی، سبب بهبود این عملکرد در دانشجویان میگردد. بنابراین به مسئولان امر توصیه میشود که با اهتمام هرچه بیشتر به تقویت نگرش دینی دانشجویان، زمینه افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش رخداد تنیدگی تحصیلی را فراهم آورد. |
|
واژههای کلیدی: نگرش دینی، عملکرد تحصیلی، تنیدگی تحصیلی، دانشگاه گیلان |
|
متن کامل [PDF 568 kb]
(15 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1399/6/17 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|