[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( 1399 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 115-142 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی روان درمانی مثبت گرا با تأکید بر آموزه های دینی بر بهبود سازگاری روانشناختی دانش آموزان دارای افکار خودکشی
پری ملکی1، باقر سرداری*2
1- دانشگاه آزاد واحد خوی
2- دانشگاه آزاد واحد خوی ، sardary1152bagher@gmail.com
چکیده:   (164 مشاهده)
ورود به دوران نوجوانی به عنوان یکی از بحرانی ترین دوره های رشد، عوامل استرس زای مختلفی را به همراه دارد. عدم سازگاری با این شرایط می تواند زمینه ساز شکل گیری آسیب هایی چون افکار خودکشی باشد.  هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی روان درمانی مثبت گرا با تأکید بر آموزه های دینی بر بهبود سازگاری روانشناختی دانش آموزان دارای افکار خودکشی مقطع متوسطه دوره دوم شهر خلخال بود. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با یک گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان مدارس دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر خلخال در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از بین آنها 30 نفر برای دو گروه آزمایش و کنترل به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شد. از مقیاس افکار خودکشی بک (BSSI) و سیاهه سازگاری بل (1961) (BAL ) برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. داده ها از طریق تحلیل کواریانس تک متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد روان درمانی مثبت گرا با تأکید بر آموزه های دینی بر بهبود سازگاری روانشناختی اثر مثبت دارد (01/0>P).  در مجموع می توان گفت که روان درمانی مثبت گرای مبتنی  بر آموزه های دینی با پیشینه نظری و پژوهشی قوی، راهبردی مناسب در بهبود سازگاری روانشناختی دانش آموزان دارای افکار خودکشی  است و می توان از آن به عنوان یک شیوه مداخله ای مؤثر در درمان این نوع از اختلالات روانی استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: روان درمانی مثبت گرا، آموزه های دینی، سازگاری روانشناختی، افکار خودکشی
متن کامل [PDF 594 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1399/4/11 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/23
فهرست منابع
1. اخوت، احمدرضا و فیاض، فاطمه. (1398). اصول و مهارت های شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات، تهران، انتشارات قرآن و اهل بین نبوت علیهم السلام، مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران
2. افروز، غلامعلی؛ دلیر، مجتبی و صادقی، مریم. (1396). اثربخشی رواندرمانی مثبت گرا بر تصویر بدنی، امید به زندگی و شادکامی در زنان با تجربۀ جراحی پستان، فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی سلامت، 6(4)، 195-180
3. امیری نژاد، علی؛ قدسی، میثم؛ جمشیدزاده، فرخ لقا و محمدیان، فتح اله. (1398). تاثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 27(6)، 95-88
4. امیری، هومان و صادقیان سورکی، آسه. (1395). مقایسه افکار خودکشی و هوش معنوی دانش آموزان ناسازگار و عادی شهر لردگان، دومین همایش ملی روانشاسی مدرسه، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی، 23 اردبیهشت 1395
5. امینی، آرزو؛ قاسملو، مریم و شریعتمدار، آسیا. (1398). اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر امید کودکان، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 4(4)، 36-7
6. انیسی، جعفر؛ فتحی آشتیانی،علی؛ سلطانی نژاد،عبداالله؛ امیری، ماندانا. (1385). بررسی شیوع افکـار خودکشـی وعوامـل مرتبط با آن درمیان سربازان. مجله طب نظامی، 8(2)، 118-113
7. باختر، مرضیه و رضائیان، محسن. (1395). شیوع افکار و اقدام به خودکشی و عوامل خطر مرتبط با آن در دانشجویان ایرانی: یک مطالعه مروری منظم. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان؛ ۱۵ (۱۱)،۱۰۶۱-۱۰۷۶
8. باقری، مرضیه؛ اسمعیل چگینی، مهری و مه نگار، فرشاد. (1394). اثربخشی روان درمانی معنوی- مذهبی، بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی زنان دارای همسر معتاد شهر ایلام، مجله پژوهش در دین و سلامت، 1(3)، 24-19
9. براتی سده، فرید. (1388). اثر بخشی مداخلات روان‌شناسی مثبت‌گرا جهت افزایش نشاط،خشنودی از زندگی، معناداری زندگی و کاهش افسردگی: تدوین مدلی برای اقدام. پایان‌نامه دکتری روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی طباطبایی تهران.
10. برجی، میترا؛ فرشادنیا، الهه؛ خرمی، زهرا و قهاری، شهربانو. (1398). پیش بینی افکار خودکشی بر اساس معناداری زندگی و طرح واره های ناسازگارانه اولیه در دانشجویان، مجله سلامت اجتماعی، 6(2)، 207-196
11. بشرپور، سجاد و صمدی فرد، حمیدرضا. (1397). افکار خودکشی در دانش آموزان پسر: نقش خودپنداره، عزت نفس و سلامت اجتماعی، پژوهش های روان شناسی اجتماعی، 31، 16-1
12. پسندیده، عباس. (1395). الگوی اسلامی شادکامی، قم، انتشارات دارالحدیث
13. جلالیان، امیرمحمد و صادقی، احسان. (1398). بررسی روشهای تقویت امید به زندگی در نوجوانان بر اساس نظریه روانشناسی مثبت نگر، پنجمین همایش ملی تازه های روانشناسی مثبت نگر، بندرعباس، دانشگاه فرهنگیان
14. جوادی آملی، عبدالله. (1389). تفسیر موضوعی قرآن کریم، قم: اسراء
15. حبیبی، مجتبی و باقریان سرارودی، رضا. (1392). پیامدهای روان شناختی درد مزمن: با تاکید بر افکار خودکشی گرا و مداخلات روان شناختی، تحقیقات علوم رفتاری، 11(4)، 319-306
16. حسینی، ابوالقاسم. (1387). اصول بهداشت روانی: بررسی مقدماتی اصول بهداشت روانی، روان درمانی و برنامه ریزی در مکتب اسلام ، تهران، انتشارات به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)
17. حشمتی جدا، آرزو؛ خاکپور، ساحل؛ کوثری، زهرا، محمدی، مجید و زنوزیان، سعیده. (1398). شیوع خودکشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان، مجله تحقیقات علوم رفتاری، 17(1)، 43-35
18. حکیمی، ثریا؛ طالع پسند، سیاوش؛ رحیمیان، اسحاق و کرن، مارگارت ل. (1396). اثربخشی روان درمانی مثبت گرا بر افسردگی، بهزیستی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دوروس ریاضیات و علوم تجربی، فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 28، 82-49
19. خانجانی، مهدی. (1396). اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر بر رضایت از زندگی، خوشبینی و عواطف مثبت در دانشجویان، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی، 7(27)، 159-137
20. خدابخشی کولایی، آناهیتا؛ حیدری، فاطمه و زنگنه مطلق، فیروزه. (1397). اثربخشی درمان گروهی -ترکیبی دعا و روان شناسی مثبت گرا بر معناجویی و اضطراب مرگ در سالمندان زن معلول جسمی- حرکتی، مجله ی پژوهش در دین و سلامت، 4(2)، 28-16
21. خدایاری فرد، محمد؛ یونسی، سید جلال؛ اکبری، سعید؛ فقیهی، علی نقی و به پژوه، احمد. (1388). اثر بخشی روان درمانی شناختی- رفتاری گروهی و فردی مبتنی بر آموزه های دینی بر ناسازگاریهای روان شناختی زندانیان در زندان رجایی شهر، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی، 3(2)، صص 67-55
22. خدایی، زبیده. (1390). خدایا چگونه شاد باشم؟ قم، انتشارات قلم زنان، چاپ هشتم
23. رشیدزاده، عبداله. (1399). اثربخشی آموزش برنامه مبتنی بر معنویت وآموزه‌های اسلامی بر اضطراب و تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 5(1)، 34-7
24. رشیدزاده، عبداله؛ بیرامی، منصور؛ هاشمی نصرت آباد، تورج و میرنسب، میرنسب. (1398). اثربخشی آموزش مثبت نگری با تکیه بر آموزه های دینی در سلامت روانشناختی و تاب‌آوری مادران دارای فرزند اتیسم، فصلنامه زن و مطالعات خانواده، 12(43)، 83-59
25. ریاحی نسب، صفورا. (1391). تأثیر آموزش مهار های تحصیلی- شغلی بر سازگاری اجتماعی و سلامت روان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه آموزش و پرورش کوهپایه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان
26. ریو، جان مارشال. (2005). انگیزش و هیجان، ترجمه یحیی سیدمحمدی (1397)، تهران، نشر ویرایش
27. زارع، حسین؛ ناظر، محمد و صیادی، احمدرضا. (1389). بررسی فراوانی اختلالات روانی و عوامل مرتبط با اقدام به خودکشی در بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان حضرت علی ابن ابیطالب (ع)، رفسنجان در سال 1386، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 9(3)، 232-221
28. قاسمپور، رویا. (1398). رابطه ی اثر بخشی روان شناسی مثبت نگر بر ارتقا خودپنداره ی مثبت ریاضی وکاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر نوجوان مقطع متوسطه دوم رشته ی علوم تجربی شهرستان پارسیان استان هرمزگان، پنجمین همایش ملی تازه های روانشناسی مثبت نگر، بندرعباس، دانشگاه فرهنگیان
29. کجباف، محمدباقر؛ حسینی، فریبا؛ قمرانی، امیر و رزازیان، نازنین. (1396). مقایسه اثربخشی کیفیت زندگی درمانی و درمان مبتنی بر معنویت اسلامی برتحمل پریشانی، استرس، اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به سردرد تنشی، مجله روانشناسی بالینی، 9(1)، 38-21
30. گنجی، حمزه. (1393). بهداشت روان، تهران: ارسباران، چاپ پانزدهم
31. مهدی پور، ربابه؛ بهشتی، سعید؛ شفیع آبادی، عبدالله و دلاور، علی. (1397). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی روان شناسی مثبت گرای سلیگمن و رویکرد اسلامی مبتنی بر آموزه های قرآنی بر افزایش شادکامی زنان شاغل متأهل، مجله پژوهش های مشاوره، 7(66)، 57-32
32. مهربان، شفیق؛ خلیل زاده، نورالله؛ احمدبوکانی، سلیمان و اسمری برده زرد، یوسف. (1398). اثربخشی رواندرمانی گروهی مثبت نگر مبتنی بر آموزه های دینی، بر نشخوار فکری زنان نابارور، مجله مطالعات ناتوانی، 9(2)، 6-1
33. موسوی نسب، سید محمد و تقوی، سید محمدرضا. (1385). خوش بینی- بدبینی و راهبردهای کنار آمدن: پیش بینی سازگاری روان شناختی در نوجوانان، فصلنامه اندیشه و رفتار، 12(4)، 389-380
34. نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم (1386). روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، تهران: ارسباران.
35. نوفرستی، اعظم؛ روشن، رسول؛ فتی، لادن؛ حسن‌آبادی، حمیدرضا؛ پسندیده، عباس؛ شعیری، ممحمدرضا. (1394). اثر بخشی روان‌درمانی مثبت‌گرا بر شادکامی و بهزیستی روانشناختی افراد دارای نشانه‌های افسردگی، مطالعه تک آزمودنی با چند خط پایه، پژوهش‌نامه روانشناسی مثبت، 1(1)، 18-1
36. نیکنام، کریم؛ غباری بناب، باقر و حسن زاده، سعید. (1396). اثربخشی آموزش حل مسأله خلاقانه بر رضایت از زندگی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر تیزهوش، نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی، 8(4)، 119-105
37. ولیخانی، احمد و فیروزشاهی، علی. (1394). پیش بینی افکار خودکشی بر اساس مولفه های شخصیت مرزی و اسکیزوتایپی در دانشجویان علوم پزشکی، مجله اندیشه و رفتار (مجله روانشناسی بالینی)، 10(37)، 66-57
38. یعقوبی، حسن و خورشید پناه، فرزاد. (1395). ویژگی های شخصیتی افراد اقدام کننده به خودکشی، کنفرانس ملی دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامع روانشناسی ایران، تهران، موسسه برگزار کننده همایش های توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki Ghalandoz P, sardary B. The Effectiveness of Positive Psychotherapy on Improving Psychological Adjustment of the Students with Suicidal Ideation: With an Emphasis on Religious Teachings. qaiie. 2020; 5 (2) :115-142
URL: http://qaiie.ir/article-1-582-fa.html

ملکی پری، سرداری باقر. اثربخشی روان درمانی مثبت گرا با تأکید بر آموزه های دینی بر بهبود سازگاری روانشناختی دانش آموزان دارای افکار خودکشی. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1399; 5 (2) :115-142

URL: http://qaiie.ir/article-1-582-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227