[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( 1399 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 143-166 برگشت به فهرست نسخه ها
روابط ساختاری هوش اجتماعی و خودمتمایزسازی با واسطه‌گری دین‌داری معلمان
رضا قدیمی یردوقدی1، مریم حافظیان*2
1- بجنورد- دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد
2- بجنورد- دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد ، ma.hafez@yahoo.com
چکیده:   (133 مشاهده)
در این پژوهش رابطه ساختاری هوش اجتماعی و خود متمایزسازی با واسطه­ گری دین­داری معلمان در قالب مدلیابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه معلمان ابتدایی شهرستان بجنورد به تعداد 1341 نفر بودند. مشارکت کنندگان به تعداد 299 نفر(135 مرد و 157 زن) و با استفاده از روش تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. و به سه پرسش­نامه استاندارد هوش اجتماعی ترومسو (2001)، دین‌داری گلاک و استارک (1965) و خود متمایزسازی اسکورن و لندر (1986) پاسخ دادند. روایی و پایایی هر سه پرسش­نامه  مورد تأیید قرارگرفت. تجزیه ‌وتحلیل داده­ها با روش تحلیل مسیر از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری توسط نرم­ افزارهای SPSS22و AMOS16 انجام شد. نتایج نشان داد ضریب مسیر بین متغیر هوش اجتماعی و خودمتمایزسازی در مدل اثر کامل بدون حضور متغیرمیانجی معنی‌دار است. هم­چنین یافته ­ها اثر مستقیم مؤلفه­ های هوش اجتماعی بر مؤلفه ­های خود متمایزسازی را تأیید می­کند اما متغیر دین­داری این رابطه را واسطه­ گری نمی­کند. بر این اساس می­توان هر دو متغیر دین­داری و خودمتمایزسازی را پیامد مستقیم هوش اجتماعی در نظر گرفت و پیشنهاد کرد که به منظور افزایش این دو ویژگی تدابیری در جهت ارتقای مولفه های هوش اجتماعی در معلمان اندیشید.
واژه‌های کلیدی: هوش اجتماعی، خودمتمایز سازی، دین‌داری، معلمان.
متن کامل [PDF 545 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1398/12/27 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/23
فهرست منابع
1. قرآن کریم.
2. اخوان بی تقصیر، زهرا.(1389). بررسی و مقایسه رابطه تمایزیافتگی و فرسودگی شغلی در زنان شاغل سرپرست و غیرسرپرست، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تربیت معلم، تهران.
3. اعزازی، سید مسعود، ابراهیم‌پور، حبیب. (1396). بررسی نقش دین‌داری در توسعه کارآمدی معلمان در شهرستان‌های اردبیل، روان‌شناسی مدرسه، 6(4)، 7-24.
4. امیری نسب، علی. (۱۳۹۴). بررسی رابطه دین‌داری و سبک زندگی سالم کارکنان مجتمع آموزشی و پرورشی شهدای مسجد جامع چابهار، همایش بین المللی روانشناسی و فرهنگ زندگی، استانبول، مؤسسه سفیران فرهنگی مبین.
5. باقرپور، معصومه.(1397). تأثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر نگرش دینی و مهارت های زندگی معلمان، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3(2)، 7-28.
6. پور قاز، عبدالوهاب و نوری کوهبنانی، معظمه.(1392). هوش اجتماعی مدیران و ارتباط آن با قابلیت جذب دانش در مدارس راهنمایی و متوسطه دخترانه شهر زاهدان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
7. پوریزدانی، علی، علیخانی، نورالله، شیخ، عالیه، خطیری، خدیجه. (1395). رابطه هوش اجتماعی با عملکرد و رضایت شغلی معلمان مدارس متوسطه شهرستان نوشهر، دومین کنفرانس بین‌المللی تحقیقات مدرن در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، کوآلالامپور، مالزی.
8. جمشیدی سولکلو، بهنام، عرب مقدم، نرگس و درخواه، فریده. (1393). رابطه دین‌داری و تاب‌آوری در دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان شهر شیراز، اندیشه‌های نوین تربیتی، 1(10) 10: 161-141.
9. حاجی زاده، میترا. (1387). اعتباریابی مقیاس هوش اجتماعی و رابطه آن با شادکامی و پرخاش‌گری در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
10. خدادادکاشی، شعله، گودرزی، محمود.(1393). بررسی ابعاد و مدل سرمایه اجتماعی در سازمان های ورزشی، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 1(4)، 24-11.
11. خطیب زنجانی، نازیلا و فرج اللهی، مهران. (1391). عوامل مؤثر در اشاعه مفاهیم و باورهای دینی بین دانش‌آموزان (دوره راهنمایی و متوسطه منطقه‌ی 2 تهران)، روان‌شناسی تربیتی، 8(3) 18-1.
12. رضا دوست، کریم، باقری، معصومه و هاشمی، کبری. (1395). تأثیر میزان دینداری بر گرایش به ارتکاب جرم در شهر اهواز، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، باتومی گرجستان 16 خرداد 1395.
13. رضایی، اکبر. (1389). مقیاس هوش اجتماعی ترومسو: ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی در جامعه دانشجویان، فصلنامه روان شناسی دانشگاه تبریز، 5(20)، 87-70.
14. سراج‌زاده،حسین، توکلی، مهناز. (1380). بررسی تعریف عملیاتی دینی در پژوهش‌های اجتماعی، نامه پژوهش، 5: 20-21.
15. سیبستانی الله‌آبادی ، محبلوبه ، البرزی ، محبوبه ، خوشبخت ، فریبا.(1399). رابطه بین متغیرهای هوش معنوی والدین و معلمان و شادکامی دانش آموزان دوره ابتدایی : نقش واسطه گری بهزیستی معنوی دانش آموزان ، 5(1) :35-60
16. شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران.
17. طالبان، محمدرضا.(1393). پیمایش ملی تدین اسلامی ایرانیان. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران.(ایسپا). تهران: انشارات جهاد دانشگاهی.
18. طهماسب‌زاده شیخلار، داود، عظیم‌پور، احسان. (1398). آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی پرسش‌نامه عوامل آموزشی موثر بر تربیت دینی دانش‌آموزان، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4(1)، 65-86.
19. قفل‌سازان، مریم، رنجبری پور، طاهره و خوشنویس، الهه. (۱۳۹۵). نقش بهزیستی معنوی در پیش‌بینی رضایت شغلی معلمان زن دبیرستان‌های دخترانه شهر بومهن، اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، شرکت خدمات برتر.
20. کاظمیان، سمیه و اسماعیلی، معصومه. (1391). اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر افزایش میزان سازگاری نوجوانان خانواده های طلاق، نشریه پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره،2(1): 152-143.
21. کشاورز افشار، حسین، قنبریان، الهه، جبلی، سید جلیل، سعادت، سید حسن.(1397). رابطه تمایزیافتگی خود و طرحواره ناسازگار اولیه با مولفه های عملکرد خانواده در زنان نظامیان شهر تهران، مجله طب نظامی، 20(6)، 635-644.
22. کیذوری، امیرحسین و خسروی راد، مطهره. (۱۳۹۶). بررسی رابطه اعتقادات مذهبی با هوش اجتماعی دبیران مقطع ابتدایی شهر نیشابور، چهارمین کنفرانس بین المللی نوآوری‌های اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری، تهران، دانشگاه نیکان.
23. کیانی، مجید، شیروانی، طهماسب و خندان، اسماعیل. (1393). ارتباط بین خودمتمایزسازی و سلامت روانی در جانبازان و معلولین، فصلنامه طب جانباز، 6(4): 169-164.
24. ملائکه،سید حسن، امیری فر، الهام.(1397).بررسی ارتباط بین ابعاد مختلف دینداری و مشارکت سیاسی در بین شهروندان شهر ایذه، فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 2(41)، 61-86.
25. میکائیلی منیع، فرزانه، بابایی، زینب، حسنی، محمد. (1395). بررسی رابطه دین‌داری، هوش معنوی و بخشش با سازگاری اجتماعی در دانشجویان سال اول، روان‌شناسی و دین، 9(1)، 123-142.
26. نبوی، سید صادق، سهرابی، فرامرز، افروز، غلام‌علی، دلاور، علی و حسینیان، سیمین. (1396). رابطه خودکارآمدی با سلامت روان در معلمان: نقش واسطه‌ای حمایت اجتماعی ادراک شده، فصلنامه پژوهش در سلامت روان‌شناختی، دوره 11، شماره 2: 68-50.
27. نوید ادهم، مهدی (1391). الزامات مدیریتی تحول بینیادین در آموزش و پرورش، راهبرد فرهنگ، شماره(17 و 18)، 323-295.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghadimi yardoghdi R, hafezian M. The Structural Relationship between Social Intelligence and Self-Differentiation Mediated by the Teachers’ Religiosity. qaiie. 2020; 5 (2) :143-166
URL: http://qaiie.ir/article-1-519-fa.html

قدیمی یردوقدی رضا، حافظیان مریم. روابط ساختاری هوش اجتماعی و خودمتمایزسازی با واسطه‌گری دین‌داری معلمان. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1399; 5 (2) :143-166

URL: http://qaiie.ir/article-1-519-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227