الزامات حمایت سازمانی ادراک شده در مدرسه صالح در سند تحول آموزش و پرورش
|
مریم برادران* 1، زهرا سادات نیری پور2 |
1- دانشگاه امام صادق(ع)- پردیس خواهران ، baradaran@isu.ac.ir 2- دانشگاه امام صادق(ع)- پردیس خواهران |
|
چکیده: (1798 مشاهده) |
تحقق مدرسه در افق چشم انداز 1404 نیازمند مدیریت ادراک منابع انسانی به جهت ایجاد تعهد، وفاداری، اعتماد و بهرهوری است. بنابراین پژوهش حاضر در سال 1396-97 با رویکرد ترکیبی از نوع لانهای همزمان به تبیین الزامات حمایت سازمانی مدرسه ترسیم شده در سند تحول آموزش و پرورش پرداخته است. ابتدا با تحلیل اسناد بالادستی آموزش و پرورش و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 13نفر از مطلعان کلیدی و خبرگان نظام آموزشی الزامات حمایت سازمانی ادراک شده در زیرنظامهای مدیریت منابع انسانی استخراج شد. به جهت عمق بخشی و نیز مطالعه عمیق پدیده و محک نتایج به دست آمده از شیوه کیفی، مجتمع آموزشی مفید، به عنوان نمونهای در راستای اهداف چشمانداز انتخاب و از طریق پرسشنامه استاندارد آیزنبرگ (1986) نتایج حمایت سازمانی ادراک شده بین 118 نفر از کارکنان و معلمین نمونه انتخابی، بررسی شد. مطابق یافتههای پژوهش که در 4 زیرنظام مدیریت منابع انسانی (تأمین و تعدیل، بهسازی، نگهداری و کاربرد) به دست آمد، نتیجه چنین بود که رهبری آموزشی مدرسه زمانی که مبتنی بر احسان باشد، جوّ اخلاقی در مدرسه ایجاد میشود و تعهد اخلاقی در کارکنان که بسترساز حمایت سازمانی ادراک شده است را فراهم میکند، هرچند عدالت در جای خود اهمیت دارد و لازم است در سازوکارها، به خصوص مالی (در تأمین، تخصیص و مصرف) به آن توجه شود. در این میان، کرامت انسانی، راهبردی برای برقراری رابطه احسان و عدالت بین رهبری و فرد است. نیز طراحی نظام جبران خدمت به گونهای که بتواند با همه جانبهنگری و جامعیت رضایت عمومی اعضا را جلب نماید، نیازمند تنوع و تعهد است.
|
|
واژههای کلیدی: حمایت سازمانی ادراک شده، عدالت، تعهد سازمانی، مدرسه صالح، سند تحول آموزش و پرورش |
|
متن کامل [PDF 660 kb]
(1973 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1398/11/8 | ویرایش نهایی: 1399/8/7 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10
|
|
|
|