1- فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه قم ، tavassoli_t@yahoo.com 2- فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده علوم تربیتی قم
چکیده: (6771 مشاهده)
هدف از تحقیق حاضر تحلیل محتوای کتاب درسی پیامهای آسمان پایه هفتم بر اساس میزان پرداختن به انواع روشهای تربیت اسلامی است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه تحلیلی شامل کتاب درسی پیامهای آسمان پایه هفتم در سال تحصیلی 94-1393 بوده که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعۀ پژوهشی از نمونهگیری صرفنظر شد و کل جامعه تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات فرم فیشبرداری و نیز سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود. دادههای حاصل با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیلی "آنتروپی شانون" مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که در مجموع، درکتاب درسی پیامهای آسمان 408 مرتبه به روشهای تربیت اسلامی توجه شده است که در این میان به روش اصلاحی با بار اطلاعاتی 975/0 و ضریب اهمیت 340/0 بیشترین توجه، سپس روش اقتضایی با بار اطلاعاتی 951/0 و ضریب اهمیت 331/0 و نهایتاً روش ایجادی با بار اطلاعاتی 945/0 و ضریب اهمیت 329/0 کمترین توجه شده است.
Tavassoli T, Bakhtiyari A. (2017). A Content Analysis of the 7th Grade Payamhay-e-Asemani Textbook Based on the Extent of Focus on the Methods of Islamic Education. qaiie. 2(1), 33-52. doi:10.29252/qaiie.1.2.33 URL: http://qaiie.ir/article-1-47-fa.html
توسلی طیبه، بختیاری اکرم. تحلیل محتوای کتاب درسی پیامهای آسمان پایه هفتم بر اساس میزان پرداختن به انواع روشهای تربیت اسلامی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1396; 2 (1) :52-33 10.29252/qaiie.1.2.33