اثربخشی آموزش برنامه مبتنی بر معنویت وآموزههای اسلامی بر اضطراب و تابآوری تحصیلی دانشآموزان
|
عبداله رشیدزاده* |
دانشگاه تبریز.ایران ، rashidzadea@yahoo.com |
|
چکیده: (2300 مشاهده) |
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش برنامه مبتنی بر معنویت و آموزه¬های دین اسلام بر اضطراب تحصیلی و تاب¬آوری تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر روش¬شناسی جزء طرح¬های نیمه آزمایشی از نوع پیش¬آزمون، پس¬آزمون با گروه کنترل بود . جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش-آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1398-1399 تشکیل می¬دادند. برای انتخاب نمونه مورد پژوهش از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای استفاده شد. برای این منظور تعداد 40نفر از دانش آموزان پس از اجرای غربالگری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس 10 جلسه آموزشی در مورد گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد و روال عادی خود را طی کردند. برای پیش¬آزمون و پس¬آزمون از پرسشنامه¬های اضطراب امتحان و تاب¬آوری تحصیلی استفاده شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که آموزش برنامه مبتنی بر معنویت وآموزه های دین اسلام بر کاهش اضطراب تحصیلی و نیز افزایش تاب آوری تحصیلی دانش آموزان اثر گذار بوده است. |
|
واژههای کلیدی: اضطراب تحصیلی، تاب آوری تحصیلی، معنویت و آموزه های اسلامی، دانش آموزان |
|
متن کامل [PDF 490 kb]
(2354 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1398/10/13 | ویرایش نهایی: 1399/8/7 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10
|
|
|
|