بررسی دیدگاه دانش آموزان پایه سوم دوره متوسطه پیرامون تحقق اهداف قلمرو "عمل و رفتار" برنامه درسی دین و زندگی
|
محمود سعیدی رضوانی* 1، مقصود امین خندقی2 ، حسین باغگلی3 ، رضا محمدی چابکی4 |
1- برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد ، saeedy@um.ac.ir 2- برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد 3- فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی،دانشگاه فردوسی مشهد 4- فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی |
|
چکیده: (6880 مشاهده) |
هدف از انجام این پژوهش بررسی دیدگاه دانشآموزان دوره متوسطه پایه سوم پیرامون دستیابی به اهداف برنامه درسی دین و زندگی در حیطه عمل و رفتار است. این حیطه؛ براساس راهنمای برنامهدرسی، با هفت مفهوم اساسی از جمله: مبانی و اصول دین، قرآن کریم، سنت و سیره، انسان در اسلام، جامعه اسلامی، راه زندگی و دین در دنیای جدید مرتبط است. روش مطالعه، ارزشیابی با استفاده از روشهای پیمایشی و ارزیابی ملاکمدار بود. جامعه آماری دانشآموزان شهر تهران بودند که از این جامعه تعداد 420 نفر براساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن توسط معیارهای روانسنجی مورد تایید قرارگرفت. دادههای حاصله با استفاده از روشهای توصیفی از جمله میانگین و درصد و آزمون آماری تی تک نمونهای مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتههای حاصله حاکی از این است که دانشآموزان اعم از دختر و پسر دستیابی خود را به اهداف مربوط به "مبانی و اصول دین، قرآن کریم و انسان در اسلام" مطلوب گزارش نمودند. در قلمرو "سنت و سیره" علیرغم این که در مواردی دانشآموزان دستیابی خود را به اهداف این بخش مطلوب گزارش نمودهاند اما عمدتاً دیدگاه آنان در این بخش نامطلوب میباشد. در بخش "جامعه اسلامی" علیرغم این که در مواردی دانشآموزان دستیابی خود را به این بخش نامطلوب گزارش نمودهاند اما عمدتاً دیدگاه آنان در این بخش مطلوب گزارش شده است. در بخش "راه زندگی" عمدتاً دانشآموزان دستیابی خود را به این بخش نامطلوب گزارش نمودند. لازم به ذکر است که در مفاهیم هفتگانه تفاوت معناداری بین دیدگاههای دختران و پسران مشاهده نشد. |
|
واژههای کلیدی: ارزشیابی، اهداف برنامه درسی، دین و زندگی، دیدگاه دانش آموزان، عمل و رفتار |
|
متن کامل [PDF 439 kb]
(1712 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1394/5/21 | ویرایش نهایی: 1397/6/13 | پذیرش: 1395/3/1 | انتشار: 1396/8/12 | انتشار الکترونیک: 1396/8/12
|
|
|
|