[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 1 - ( 1-1398 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 87-116 برگشت به فهرست نسخه ها
رفتار فرانقشی در سازمان‌های آموزشی، تحلیل تطبیقی مولفه ها با تاکید بر آموزه های تربیتی اسلام
دکتر میترا عزتی1، دکتر نیکو دیالمه2، منا افضلی قادی3
1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، ezati.m@ut.ac.ir
2- گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی. دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
3- دانشگاه امام صادق(علیه السلام) پردیس خواهران
چکیده:   (178 مشاهده)
هدف این پژوهش، شناسایی مولفه‌های رفتار فرانقشی در سازمان‌های آموزشی با تأکید بر آموزه‌های اسلام است. روش پژوهش، ترکیبی از نوع کیفی- کمی است. جامعه تحقیق شامل دو بخش است: قرآن کریم، نهج­البلاغه و کتب مدیریتی و متخصصین مدیریت آموزشی، علوم تربیتی و معارف اسلامی. در بخش اول به طور هدفمند نمونه­ گیری و مطالعه عمیق شده و با استفاده از دسته­بندی و کدگذاری، به طور مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مقولات استخراج شد. سپس به منظور تأیید تناسب مقولات با اهداف پژوهش، نظرات 32 نفر متخصص مدیریت آموزشی و علوم تربیتی و 20 نفر متخصص معارف اسلامی از طریق دو پرسشنامه محقق‌ساخته جمع‌آوری و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه‌ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 0/797 و 0/896 محاسبه شد. یافته­ها حاکی از این است که مولفه­ های رفتار فرانقشی در دانش مدیریت به ترتیب اولویت عبارتند از: ادب و احترام، تلاش و پشتکار و اشتیاق، آداب اجتماعی، توسعه خود، نوع­دوستی و رفتارهای کمکی، توسعه نگرش مثبت و تمایلات سازنده، وجدان کاری و اطاعت سازمانی، ابتکار فردی، مشارکت سازمانی، وفاداری سازمانی و جوانمردی. مولفه‌های رفتار فرانقشی در آموزه ­های اسلام نیز به ترتیب اولویت عبارتند از: تحکیم پیوندها و رفع کدورت بین­فردی، اهتمام به نیکی مضاعف، واکنش متعالی، همیاری هدفمند، پرده­پوشی عیوب، اهتمامات معنوی در حق دیگران، ترک انتقام حین قدرت، توجه به ابراز نیازها، وساطت معطوف به خیر، مساعدت پیش از طلب، همدلی و همدردی، تلاش و استقامت فراتر از انتظار، پرهیز از بزرگنمایی مشکلات، توانمندی تفکیک، نقش فعال و سازنده در انتقاد و پیشنهاد، تقویت روحیه و نشاط کاری، بزرگداشت و تکریم شخصیت افراد. برخی مولفه‌های رفتار فرانقشی در مدیریت و اسلام مشابه‌اند، اما دارای اشتراکات مطلق نیستند. بر این اساس می‌توان جایگاه آن‌ها را در قیاس با یکدیگر در روابط سه‌گانه حمایت، توسعه و نوآوری تبیین نمود.
واژه‌های کلیدی: رفتار فرانقشی، رفتار شهروندی سازمانی، سازمان آموزشی، دانش مدیریت، آموزه‌های اسلام.
متن کامل [PDF 318 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۶
فهرست منابع
1. قرآن کریم. (1392) . ترجمه ناصر مکارم شیرازی،قم :نشر عابد زاده .
2. نهج البلاغه .(1379). ترجمه محمد دشتی :قم: ناشر مشهور
3. ابوالمعالی، خدیجه. (1392). «تحلیل کیفی متن، استقراء/ قیاس». علوم تربیتی از دیدگاه اسلام. 1 (1). ‌83-102.
4. تهرانی، مجتبی.(1389). اخلاق الاهی. پیوندها و حقوق-پیوند با اهل ایمان. تدوین و تحریر بهمن شریف زاده. جلد 28. تهران: نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
5. جوادیان، رضا. محمدی مقدم، یوسف. صوفی، بامداد. دهقانان، حامد. (1394). ابعاد و مولفه های رفتار شهروندی سازمانی پلیس (مورد مطالعه: پلیس راهور ناجا). مدیریت منابع در نیروی انتظامی. 3 (2). 99-120.
6. دلشاد تهرانی، مصطفی.(1384). تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه. قم: دفتر نشر معارف.
7. رعنایی کردشولی، حبیب‌اله. شکر، عبدالعلی. پور‌مولا، محمدهاشم. شهیدیان، زهرا. (1392). «تبیین رفتارهای شهروندی سازمانی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی». مدیریت اسلامی. 21 (1). 45-82.
8. زارعی متین، حسن. (1397). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. تهران: نشر آگه.
9. زین‌آبادی، حسن‌رضا. بهرنگی، محمد‌رضا. نوه‌ابراهیم، عبد‌الرحیم. فرزاد، ولی‌اله. (1387). «رفتار شهروندی سازمانی معلمان تحلیلی بر ماهیت روش‌شناسی پژوهش، پیشایندها و پسایندها». نوآوری‌های آموزشی. 7 (28). ‌75-110.
10. صحت، سعید. محمدی دیانی، مریم. (1393). «تبیین مقوله‌ها و مفاهیم رفتار شهروندی سازمانی با رویکرد اسلامی ایرانی: فراترکیب». اسلام و مدیریت. 3 (5). 35-68.
11. طباطبایی، محمد‌حسین.(1374). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمه محمد‌باقر موسوی همدانی. ج2، 12، 17. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه‌ مدرسین حوزه علمیه قم.
12. طیب، عبد‌الحسین.(1378).‌‌ اطیب البیان فی تفسیر القرآن‌. ج‌11، 14. تهران: نشر اسلام.
13. عاشوری، مهدی. (1392). بررسی فلسفی، فرهنگی و اجتماعی تولید و تکوین علوم انسانی ‎اسلامی (درس‎گفتارهای دوره‎ فلسفه‎ علوم انسانی عبدالحسین خسروپناه و حمید پارسانیا). تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
14. فضل‌الله، سید محمد‌حسین‌. (1419 ق). تفسیر من وحی القرآن. ج8، 21. بیروت‌: دار الملاک للطباعه و النشر.
15. فهیم‌زاده، هادی. اسماعیلی، محمودرضا. وحدتی، حجت. سپهوند، رضا. (1396). شناسایی ابعاد و مولفه‌های رفتار شهروندی سازمانی در صنعت گردشگری. گردشگری و توسعه. 6 (2). 109-133.
16. گال، مردیت. بورگ، والتر. گالف جویس.(1384). روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه جمعی از مترجمین به اهتمام احمدرضا نصر. ج1. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
17. ﻣﺼﺒﺎﺡ ﻳﺰﺩﻱ، ﻣﺤﻤﺪﺗﻘﻲ. (1391). پیش‌نیازهای مدیریت اسلامی. ﻗﻢ: ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺁﻣﻮﺯﺷﻰ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺸﻰ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﻴﻨﻰ.
18. مکارم شیرازی، ناصر.(1374). تفسیر نمونه‌. ج20، 22، 23. تهران: نشر دار الکتب الإسلامیه.
19. نراقی، مهدی.(1372). علم اخلاق اسلامی گزیده جامع السعادات. ترجمه جلال‌الدین مجتبوی. تهران: نشر حکمت.
20. هوی، وین. میسکل. سیسیل. (1396). مدیریت آموزشی تئوری، تحقیقی و عمل. ترجمه میرمحمد سیدعباس زاده. ارومیه: نشر دانشگاه ارومیه.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ezati M, Dialameh, Ph.D. N, Afzali Ghadi, Ph.D. M. A Comparative Analysis of the Components of Extra-Role Behavior in Educational Organizations with an Emphasis on the Educational Teachings of Islam. qaiie. 2019; 4 (1) :87-116
URL: http://qaiie.ir/article-1-387-fa.html

عزتی میترا، دیالمه نیکو، افضلی قادی منا. رفتار فرانقشی در سازمان‌های آموزشی، تحلیل تطبیقی مولفه ها با تاکید بر آموزه های تربیتی اسلام. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1398; 4 (1) :87-116

URL: http://qaiie.ir/article-1-387-fa.html



دوره 4، شماره 1 - ( 1-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961