[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 2، شماره 3 - ( 1396 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 136-117 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش هوش معنوی با تاکید بر آموزه های قرآنی، بر واکنش به استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهرستان شبستر
بهمن صبا* 1، بهرام اصل فتاحی2
1- روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل. ایران. ، Bahman.saba60@yahoo.com
2- روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر. ایران.
چکیده:   (5099 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررســی تأثیر آموزش هوش معنوی با تاکیــد بر آموزه های قرآنی، بر واکنش به استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه  شهرستان شبستر بودند که از 1394-95 دانش آموزان پســر پایه دوم متوسطه سال تحصیلی  نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند 40 بین آن ها تعداد  8 و آزمودنی ها به طور تصادفی به دو گروه آزمایشــی و کنترل تقسیم شدند و گروه آزمایشی جلسه آموزش هوش معنوی را دریافت کرد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه های استرس ) بود. روایی ابزارها به 1999) و خودکارآمدی تحصیلی(جینکس و مورگان، 1991تحصیلی(گادزلا، روش روایی محتوایی به تائید صاحب نظران رسید و ضریب اعتبار بدست آمده برای پرسش نامه  محاسبه شد. فرضیه های 0/85 و برای پرسش نامه خودکارآمدی تحصیلی 0/83استرس تحصیلی پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس، مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش هوش معنوی بر واکنش به اســترس تحصیلی دانش آموزان موثر می باشد. همچنین آمــوزش هوش معنوی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نیز موثر می باشــد. بنابر این از آن جایی که استرس تحصیلی در دانش آموزان، شیوع بالایی دارد، پیشنهاد می شود در آموزش و پرورش طرحی برای آشنایی مربیان، معلمان، دانش آموزان و خانواده ها با محتوای هوش معنوی در نظر گرفته شود
 
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، واکنش به استرس تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و آموزه های قرآنی
متن کامل [PDF 487 kb]   (3013 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1395/9/14 | ویرایش نهایی: 1397/5/13 | پذیرش: 1396/9/1 | انتشار: 1396/11/29 | انتشار الکترونیک: 1396/11/29
فهرست منابع
1. Adegbola, M.A. (2007). The relationship among spirituality, self efficacy and quality of life in adults white sickle cell disease. Doctoral dissertation. The University of Texas, Arlington.
2. Bandura, A. (2001). Guide for constructing self-efficacy scales (Monograph). Stanford, CA: Stanford University.
3. Beck, R. (2006). Comm::union:: and complaint: Attachment, object-relations, and triangular love perspectives on relationship with God. Journal of Psychology and Theology, 34(1), 43-52. [DOI:10.1177/009164710603400105]
4. Dorman, J.P. (2001). Associations between classroom environment and academic efficacy. Learning Environments Research, 4(3), 243-257. [DOI:10.1023/A:1014490922622]
5. Elkins, M., & Cavendish, R. (2004). Developing a plan for pediatric spiritual care. Holistic Nursing Practice, 18(4), 179-184. [DOI:10.1097/00004650-200407000-00002]
6. Gadzella, B. M., & Baloglu, M. (2001). Confirmatory factor analysis and internal consistency of Student-Life Stress Inventory. Journal of Instructional Psychology, 28, 84-94.
7. Glover-Graf, N.M., Marini, I., Baker, J. & Buck, T. (2007). Religious and spiritual beliefs and practices of persons with chronic pain. Rehabilitation Counseling Bulletin, 5(1), 1, 21-33. [DOI:10.1177/00343552070510010501]
8. King, D.B. (2008). Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, and measure. Unpublished master's thesis, Trent University, Peterborough, Ontario, Canada.
9. Morgan, V., & Jinks, J. (1999). Children's perceived academic self-efficacy: An Inventory Scale. Clearing House, 72(4), 224–230. [DOI:10.1080/00098659909599398]
10. Mori, S. C. (2000). Addressing the mental health concerns of international students. Journal of Counseling and Development, 78, 137-144. [DOI:10.1002/j.1556-6676.2000.tb02571.x]
11. Shaalon, J. (2007). The mediating role of God attachment between religiosity and spirituality and psychological adjustment in young adults. Doctoral dissertation, Ohio State University.
12. Singh, M.P., & Sinha, J. (2013). Impact of spiritual intelligence on quality of life. Journal of Scientific and Research Publication, 3(5), 1-5.
13. Smucker, C.J. (1998). Nursing, healing and spirituality. Complementary Therapies in Nursing and Midwifery, 4(4), 95-97. [DOI:10.1016/S1353-6117(98)80040-1]
14. Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (Eds.). (2007). Handbook of Positive Psychology. New York: Oxford University Press, Inc.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

saba B, aslefatahi B. (2017). The Impact of Spiritual Intelligence Training - with an Emphasis on the Quranic Teachings- on Reactions to Academic Stress and Academic Self-Efficacy among High School Boys in Shabestar. qaiie. 2(3), 117-136. doi:10.29252/qaiie.2.3.117
URL: http://qaiie.ir/article-1-34-fa.html

صبا بهمن، اصل فتاحی بهرام. تاثیر آموزش هوش معنوی با تاکید بر آموزه های قرآنی، بر واکنش به استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهرستان شبستر مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1396; 2 (3) :136-117 10.29252/qaiie.2.3.117

URL: http://qaiie.ir/article-1-34-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)