[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( 1394 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 106-90 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین التزام به تعالیم اسلامی و سطح افسردگی و اضطراب در بین دانش‌آموزان مقطع دبیرستان
بتول ماندنی*1 ، مهرناز سعادت2
1- کار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، Ghazal.mandani@gmail.com
2- روانشناسی بالینی و کارشناس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
چکیده:   (5050 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین التزام به تعالیم اسلامی، سطح افسردگی و اضطراب در بین دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 1393-1392 بود که از این جامعه تعداد300 دانش‌آموز مقطع دبیرستان به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اضطراب حالت- صفت اسپیل برگر و مقیاس خودسنجی التزام عملی به اعتقادات اسلامی بود که روایی و پایایی این ابزارها توسط ملاک‌های روانسنجی احراز شد. داده‌های حاصله با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصله حاکی از این است که دختران در مقایسه با پسران از اضطراب و افسردگی بیشتری برخوردار هستند ولی در التزام به تعالیم اسلامی تفاوت معناداری بین دو جنس مشاهده نشد. همچنین بین التزام به تعالیم اسلامی و اضطراب از لحاظ آماری رابطه معکوس و معناداری محاسبه شد (05/0p<، 452/0-=r ). همچنین بین التزام به تعالیم اسلامی و افسردگی نیز از لحاظ آماری رابطه معکوس و معناداری محاسبه شد (05/0p<، 464/0-=r ). به این ترتیب این نتیجه حاصل شد که هر چه میزان التزام به تعالیم اسلامی در بین دانش‌آموزان بیشتر باشد سطح افسردگی و اضطراب در آنان کمتر است. 
واژه‌های کلیدی: التزام به تعالیم اسلامی، افسردگی، اضطراب، دانشآموزان
متن کامل [PDF 672 kb]   (2324 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1393/8/15 | ویرایش نهایی: 1397/6/13 | پذیرش: 1394/8/15 | انتشار: 1396/8/9 | انتشار الکترونیک: 1396/8/9
فهرست منابع
1. Allport, G. W. (2002). Personal religious and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, 5, 432-443. [DOI:10.1037/h0021212]
2. Beck, A.T., Steer, A.R., & Garbin, M.G. (1988). Psychometric properties of the Beck depression inventory: Twenty five years of evaluation. Clin Psychol Rev , 8(1), 77-100. [DOI:10.1016/0272-7358(88)90050-5]
3. Bergin, A. E. (1983). Religiosity and mental health: A critical reevaluation and meta-analysis professional psychology. Research and Practice, 14, 170-184.
4. Ellis, A. (1988). Is religiosity pathological?. Free Inquiry, 18, 27-32.
5. Fallot, D. R. (2001). Spirituality and religion in psychiatry rehabilitation from mental illness. International Review of Psychiatry, 13, 110-116. [DOI:10.1080/09540260120037344]
6. Green, A., Felmingham, K., Baguley, J., Slewa-Younan, S., & Simpson, S. (2001). The clinical utility of Beck depression inventory father traumatic. Brain Inj, 12, 1021-1028. [DOI:10.1080/02699050110074187]
7. Hafkins, N. J., et al. (2000). Religion and ritual: The definitional problem. The British Journal of Sociology, 12(2), 64-142.
8. Koeining, H.G., McCullough, M.E., & Larson, D.B. (2001). Handbook of religion and health. New York: Oxford: 53-60. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780195118667.001.0001]
9. Millon, T., Krueger, R. F. & Simonsen, E. (2010). Contemporary directions in psychopathology: Scientific foundations of the DSM-V and ICD-11. New York, NY: The Guilford Press.
10. O'Conner, D.B., Cobb, J., O'Conner, R.C. (2003). Religiosity, stress and psychological distress: No evidence for an association among undergraduate students. Pers Indiv Differ, 34(2), 211-217. [DOI:10.1016/S0191-8869(02)00035-1]
11. Pressman, P., Lyons J. S., Larson D. B., & Strain, J. J. (1990). Religious belief, depression and ambulation status in elderly women with broken hips. American Psychiatric Association, 147, 758-760.
12. Tahmasebipoor, N., & Kamangari M. (1996). Association between religious attitude and mental health patient in shohadaye haftomtir hospital and rasul akram comp lent. Tehran, Iran University of Medical Sciences [Dissertation].
13. Vahhabzadeh, A., Malek, A., & Khorassani, M. (1998). Definition and tolerance of stress among religious groups. J Andeesheh VA Raftar, 4, 55-49.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mandani B, Saadat M. (2016). A Study of the Relationship between Commitment to Islamic Teachings and the Level of Depression and Anxiety in High School Students. qaiie. 1(1), 90-106. doi:10.29252/qaiie.1.1.90
URL: http://qaiie.ir/article-1-33-fa.html

ماندنی بتول، سعادت مهرناز. بررسی رابطه بین التزام به تعالیم اسلامی و سطح افسردگی و اضطراب در بین دانش‌آموزان مقطع دبیرستان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1394; 1 (1) :106-90 10.29252/qaiie.1.1.90

URL: http://qaiie.ir/article-1-33-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)