[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( 10-1394 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 90-106 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین التزام به تعالیم اسلامی و سطح افسردگی و اضطراب در بین دانش‌آموزان مقطع دبیرستان
بتول ماندنی*1، دکتر مهرناز سعادت2
1- کار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، Ghazal.mandani@gmail.com
2- روانشناسی بالینی و کارشناس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
چکیده:   (2341 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین التزام به تعالیم اسلامی، سطح افسردگی و اضطراب در بین دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 1393-1392 بود که از این جامعه تعداد300 دانش‌آموز مقطع دبیرستان به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اضطراب حالت- صفت اسپیل برگر و مقیاس خودسنجی التزام عملی به اعتقادات اسلامی بود که روایی و پایایی این ابزارها توسط ملاک‌های روانسنجی احراز شد. داده‌های حاصله با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصله حاکی از این است که دختران در مقایسه با پسران از اضطراب و افسردگی بیشتری برخوردار هستند ولی در التزام به تعالیم اسلامی تفاوت معناداری بین دو جنس مشاهده نشد. همچنین بین التزام به تعالیم اسلامی و اضطراب از لحاظ آماری رابطه معکوس و معناداری محاسبه شد (05/0p<، 452/0-=r ). همچنین بین التزام به تعالیم اسلامی و افسردگی نیز از لحاظ آماری رابطه معکوس و معناداری محاسبه شد (05/0p<، 464/0-=r ). به این ترتیب این نتیجه حاصل شد که هر چه میزان التزام به تعالیم اسلامی در بین دانش‌آموزان بیشتر باشد سطح افسردگی و اضطراب در آنان کمتر است. 
واژه‌های کلیدی: التزام به تعالیم اسلامی، افسردگی، اضطراب، دانشآموزان
متن کامل [PDF 672 kb]   (946 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1393/8/15 | پذیرش: 1394/8/15 | انتشار: 1396/8/9
فهرست منابع
1. Allport, G. W. (2002). Personal religious and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, 5, 432-443. [DOI:10.1037/h0021212]
2. Beck, A.T., Steer, A.R., & Garbin, M.G. (1988). Psychometric properties of the Beck depression inventory: Twenty five years of evaluation. Clin Psychol Rev , 8(1), 77-100. [DOI:10.1016/0272-7358(88)90050-5]
3. Bergin, A. E. (1983). Religiosity and mental health: A critical reevaluation and meta-analysis professional psychology. Research and Practice, 14, 170-184.
4. Ellis, A. (1988). Is religiosity pathological?. Free Inquiry, 18, 27-32.
5. Fallot, D. R. (2001). Spirituality and religion in psychiatry rehabilitation from mental illness. International Review of Psychiatry, 13, 110-116. [DOI:10.1080/09540260120037344]
6. Green, A., Felmingham, K., Baguley, J., Slewa-Younan, S., & Simpson, S. (2001). The clinical utility of Beck depression inventory father traumatic. Brain Inj, 12, 1021-1028. [DOI:10.1080/02699050110074187]
7. Hafkins, N. J., et al. (2000). Religion and ritual: The definitional problem. The British Journal of Sociology, 12(2), 64-142.
8. Koeining, H.G., McCullough, M.E., & Larson, D.B. (2001). Handbook of religion and health. New York: Oxford: 53-60. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780195118667.001.0001]
9. Millon, T., Krueger, R. F. & Simonsen, E. (2010). Contemporary directions in psychopathology: Scientific foundations of the DSM-V and ICD-11. New York, NY: The Guilford Press.
10. O'Conner, D.B., Cobb, J., O'Conner, R.C. (2003). Religiosity, stress and psychological distress: No evidence for an association among undergraduate students. Pers Indiv Differ, 34(2), 211-217. [DOI:10.1016/S0191-8869(02)00035-1]
11. Pressman, P., Lyons J. S., Larson D. B., & Strain, J. J. (1990). Religious belief, depression and ambulation status in elderly women with broken hips. American Psychiatric Association, 147, 758-760.
12. Tahmasebipoor, N., & Kamangari M. (1996). Association between religious attitude and mental health patient in shohadaye haftomtir hospital and rasul akram comp lent. Tehran, Iran University of Medical Sciences [Dissertation].
13. Vahhabzadeh, A., Malek, A., & Khorassani, M. (1998). Definition and tolerance of stress among religious groups. J Andeesheh VA Raftar, 4, 55-49.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mandani B, Saadat M. A Study of the Relationship between Commitment to Islamic Teachings and the Level of Depression and Anxiety in High School Students. qaiie. 2016; 1 (1) :90-106
URL: http://qaiie.ir/article-1-33-fa.html

ماندنی بتول، سعادت مهرناز. بررسی رابطه بین التزام به تعالیم اسلامی و سطح افسردگی و اضطراب در بین دانش‌آموزان مقطع دبیرستان. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1394; 1 (1) :90-106

URL: http://qaiie.ir/article-1-33-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( 10-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4212