[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( 10-1394 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 61-89 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب‌های‌ درسی دین و زندگی دوره متوسطه بر مبنای اصول و روش‌های تربیتی مستخرج از المحجه البیضاء فی‌التهذیب الاحیاء (با تأکید بر بخش عادات و منجیات)
دکتر عبدالحمید رضوی1، دکتر رضا رسولی شربیانی2، علیرضا بنی علی3
1- تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، Abdolhamid. Razavi@gmail. com
2- الهیات، دانشگاه پیام نور واحد تهران مرکز
3- دانشگاه پیام نور واحد تهران مرکز
چکیده:   (1158 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دین و زندگی دوره متوسطه بر مبنای اصول و روش‌های تربیتی مستخرج از کتاب المحجه البیضاء فی‌التهذیب الاحیاء با تأکید بر بخش منجیات و عادات است. روش پژوهش، ترکیبی از روش‌های کمی و کیفی ﺍﺳـت. جامعه تحلیلی کتاب‌های دین و زندگی دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی در سال تحصیلی1390 بود. نمونه تحلیلی «متن درس» و «گام‌های آخر» که به‌عنوان فعالیت پایانی هر درس در نظر گرفته شده، بوده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات «سیاهه وارسی محتوا» بود که پایایی آن با استفاده از ضریب کاپا برابر 52/0 که ضریب معنی‌دار است، محاسبه شد و روایی آن مورد تائید متخصصان قرار گرفت. داده‌های حاصله با استفاده از آمار توصیفی، محاسبه فراوانی و درصد و آمار استنباطی آزمون مجذور خی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصل حاکی از این است که اصول و روشهای تربیتی در کتاب‌های چهار پایه تحصیلی متوسطه به‌طور معنی‌داری متفاوت به‌کار رفته است اما این تفاوت‌های معنی‌دار در مورد بخش گام‌های تربیتی کتاب، مشاهده نشد. در همه پایه‌های تحصیلی(به‌استثنای پایه اول) محتوای کتاب‌های دین و زندگی بیشتر به اصول تعقل و عدالت پرداخته است. البته با افزایش پایه تحصیلی، توجه به «تعقل» در متون افزایش‌ یافته است. همچنین در پایه‌های دوم و سوم به اصل «تذکر» تقریباً به یک نسبت توجه شده است. بررسی روشهای تربیتی ده‌گانه در متن کتاب پایه‌های مختلف نشان داد که به روشهای «تعلیم حکمت»، «تزکیه» و «ابراز توانایی» در کلیه کتاب‌ها توجه شده است و این تأکید در پایه اول بیشتر از دیگر پایه‌ها است. در گام‌های تربیتی کتابهای سه پایه تحصیلی، اصل "تذکر" بیشترین فراوانی و اصل "عدل" کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. شاید بتوان گفت این تفاوت با هدف مؤلفان در تدوین بخش گام‌های تربیتی همسو باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت متن درسها بیشتر جنبه عقلانی و متن گامهای تربیتی بیشتر جنبه تهییجی دارد. 
واژه‌های کلیدی: المحجه‌البیضاء فی‌التهذیب‌الاحیاء، کتاب درسی دین و زندگی، اصول تربیتی، روشهای تربیتی، دوره متوسطه
متن کامل [PDF 738 kb]   (1808 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۹
فهرست منابع
1. Creswell, J. (1994). Research design: Qualitative and Quantitative Approaches. London: Sage Publications Inc.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

 Razavi A, Rasooli Sharabiani R,  Baniali A. A Content Analysis of High School “Din va Zendegi” Textbooks Based on the Principles and Methods of Education Extracted from the Book “Al Mahjat Al Beyzaa Fel Tahzib al Ahya” (with Emphasis on Monjiyat & Adat). qaiie. 2016; 1 (1) :61-89
URL: http://qaiie.ir/article-1-32-fa.html

رضوی عبدالحمید، رسولی شربیانی رضا، بنی علی علیرضا. تحلیل محتوای کتاب‌های‌ درسی دین و زندگی دوره متوسطه بر مبنای اصول و روش‌های تربیتی مستخرج از المحجه البیضاء فی‌التهذیب الاحیاء (با تأکید بر بخش عادات و منجیات) . مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1394; 1 (1) :61-89

URL: http://qaiie.ir/article-1-32-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( 10-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921