[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( 10-1394 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 39-60 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه استفاده از اینترنت، برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و هویت دینی دانش‌آموزان
دکتر آرمان حیدری1، عباس رمضانی باصری2
1- جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یاسوج ، alheidari2011@yu. ac. ir
2- جامعه شناسی، دانشگاه یاسوج
چکیده:   (1102 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ استفاده از ماهواره و اینترنت با هویت دینی دانش‌آموزان متوسطه شهر مرودشت است. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر مرودشت در سال تحصیلی 93-1392 بود که از این جامعه تعداد 370 نفر با استفاده از جدول لین و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات دو پرسشنامه بود. یک‌پرسشنامه محقق ساخته در زمینه بررسی میزان استفاده از اینترنت و برنامه‌های ماهواره‌ای و پرسشنامه دیگر پرسشنامه هویت دینی بود که روایی و پایایی این پرسشنامه‌ها توسط ملاک‌های روانسنجی احراز شد. داده‌های حاصله در دو سطح توصیفی با استفاده از فراوانی، درصد و محاسبه ضریب همبستگی در سطح استنباطی با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصله حاکی از این است که همبستگی هر دو متغیر استفاده از اینترنت و ماهواره با هر سه بعد هویت دینی دانش‌آموزان منفی و معنی‌دار است. بالاترین همبستگی استفاده از اینترنت با ابعاد هویت دینی، به ترتیب، در ابعاد عملی (53/. -)، احساسی(52/. -) و اعتقادی(49/. -) بوده است. بالاترین همبستگی متغیر استفاده از برنامه‌های ماهواره با ابعاد هویت دینی، به ترتیب، درابعاد عملی(53/. -)، احساسی(44/. -) و اعتقادی(39/. -) بوده است. بدین ترتیب می‌توان گفت استفاده بیشتر از رسانه‌های ماهواره و اینترنت در راستای کاهش هویت دینی دانش‌آموزان متوسطه شهرستان مرودشت در ابعاد سه‌گانه عملی، احساسی و اعتقادی بوده است. 
واژه‌های کلیدی: هویت دینی، ماهواره، اینترنت، دانش‌آموزان متوسطه، مرودشت
متن کامل [PDF 674 kb]   (1163 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۹
فهرست منابع
1. Ameli, S. R. (2004). Global space: Powerfulness and powerlessness of cultures. Journal of Social Science, No. 22., Vol. 11, 81- 89.
2. Armfild, G. G., & Holbert, R. L. (2003). The relationship between religiosity and Internet use. Journal of Media and Religion, 3(2), 129-144. [DOI:10.1207/S15328415JMR0203_01]
3. Becford, J. A. (2007). Social theory and religion. United Kingdom: Cambridge.
4. Chan, B. (2005). Imagine the homeland: The Internet and diasporic discourse of nationalism. Journal of Communication Inquiry, Vol. 108, 450-499.
5. Funk, J. B., & Buchman, D. D. (1996). Playing violent video and computer games and adolescent self-concept. Journal of Communication, 46(2), 19-32. [DOI:10.1111/j.1460-2466.1996.tb01472.x]
6. Furlong, A., & Cartml, F. (1997). Sociology and social change, individualization and risk in sex developing countries. Cambridge: Harvard University press.
7. Glina, L. (1997). Media and Identity. Psychological Bulletin, Vol. 109, 450-499.
8. Line, N. (1978). Foundation of social research. New York: McGraw-Hill INC.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

arman H, Ramezani Baseri A. A Study of the Relation of the Internet and Satellite Programs Usage with the Religious Identity in High School Students. qaiie. 2016; 1 (1) :39-60
URL: http://qaiie.ir/article-1-31-fa.html

حیدری آرمان، رمضانی باصری عباس. بررسی رابطه استفاده از اینترنت، برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و هویت دینی دانش‌آموزان. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1394; 1 (1) :39-60

URL: http://qaiie.ir/article-1-31-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( 10-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921