[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 4 - ( 12-1397 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 35-66 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل تطبیقی راهنمای برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه دوم با مولفه‌های سبک زندگی اسلامی – ایرانی
حسن حیدرپور1، علیرضا صادق‌زاده قمصری2، سیدمهدی سجادی3
1- کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. ایران.
2- استادیار فلسفه تعلیم و تربیت،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. ایران.
3- استاد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. ایران.
چکیده:   (428 مشاهده)
هدف این پژوهش تحلیل تطبیقی راهنمای برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه دوم با مولفه‌های سبک زندگی اسلامی ایرانی است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی از نوع تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل راهنمای برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه دوم است، که رویکردها، اصول، اهداف و مفاهیم آن بررسی و با مولفه‌های سبک زندگی اسلامی ایرانی مورد مقایسه قرار گرفت. یافته‌های حاصل حاکی از این است که در راهنمای برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه دوم بیش تر به نگرش‌ها و ارزش‌های اسلامی پرداخته شده است، اما بُعد عینی و کاربردی سبک زندگی اسلامی ایرانی مورد غفلت قرار گرفته است. علاوه بر این راهنمای برنامه درسی دین و زندگی بیشترین تناسب را با ویژگی الگویی و فرهنگی سبک زندگی اسلامی ایرانی دارد. همینطور این راهنمای برنامه کمترین تناسب را با ویژگی‌های انطباق‌پذیری، فرایندی و مرحله‌‌ای بودن، ووظایف مالی و اقتصادی داشته است.
واژه‌های کلیدی: سبک زندگی اسلامی - ایرانی، راهنمای برنامه درسی دین و زندگی، دوره دوم متوسطه.
متن کامل [PDF 569 kb]   (135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: ۱۳۹۸/۶/۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydarpour H, Sadeghzadeh-Ghamsari A, Sajjadi S. A Comparative Analysis Between Curriculum Guideline for Religion and Life Textbooks of the Upper Secondary Education, and Components of Islamic - Iranian Lifestyle. qaiie. 2019; 3 (4) :35-66
URL: http://qaiie.ir/article-1-307-fa.html

حیدرپور حسن، صادق‌زاده قمصری علیرضا، سجادی سیدمهدی. تحلیل تطبیقی راهنمای برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه دوم با مولفه‌های سبک زندگی اسلامی – ایرانی . مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1397; 3 (4) :35-66

URL: http://qaiie.ir/article-1-307-fa.html



دوره 3، شماره 4 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961