1- مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی ، vafaeireza10@gmail.com 2- برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم 3- مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه خوارزمی
چکیده: (8686 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه تحلیلی شامل کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 95-94 و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390) بود که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهش نمونهگیری انجام نشد و کل جامعه تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوا بود که روایی آن با استفاده از قضاوت متخصصان تعیین شد. دادههای حاصل با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند: در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی 528 مرتبه به ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه شده، که به تفکیک در پایههای سوم، چهارم، پنجم و ششم به ترتیب 138، 87، 136 و 167مرتبه میباشد. از میان ابعاد مورد بررسی، بُعد علمی و فناوری با میزان بار اطلاعاتی 980/0 و ضریب اهمیت 178/0 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که بعد اقتصادی و حرفهای با میزان بار اطلاعاتی 733/0 و ضریب اهمیت 133/0 کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده است.
Vafa’i R, Fazlollahi Ghomshi S, Taleifard A. (2017). The Coverage of the Six Educational Domains of Fundamental Reform Document of Education in Primary School Social Studies Textbooks. qaiie. 2(2), 131-154. doi:10.29252/qaiie.2.2.131 URL: http://qaiie.ir/article-1-29-fa.html
وفایی رضا، فضلالهی قمشی سیفاله، طالعیفرد احمد. بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرروش درکتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1396; 2 (2) :154-131 10.29252/qaiie.2.2.131