[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( پیاپی سه 1396 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 131-154 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان توجه به ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرروش درکتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
رضا وفایی1، دکتر سیف‌اله فضل‌الهی قمشی2، احمد طالعی‌فرد3
1- مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی ، vafaeireza10@gmail.com
2- برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
3- مطالعات برنامه درسی،‌ دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،‌دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (1950 مشاهده)
ه‍دف‌ پ‍ژوه‍ش‌ ح‍اض‍ر بررسی م‍ی‍زان‌ ت‍وج‍ه‌ به ساحت‌های شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه‌ تحلیلی شامل کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 95-94 و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390) بود که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهش نمونه‌گیری انجام نشد و کل جامعه تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوا بود که روایی آن با استفاده از قضاوت متخصصان تعیین شد. داده‌های حاصل با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.‌ نتایج نشان دادند: در کتاب‌های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی 528 مرتبه به ساحت‌های شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه شده، که به تفکیک در پایه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم به ترتیب 138، 87، 136 و 167مرتبه می‌باشد. از میان ابعاد مورد بررسی، بُعد علمی و فناوری با میزان بار اطلاعاتی 980/0 و ضریب اهمیت 178/0 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که بعد اقتصادی و حرفه‌ای با میزان بار اطلاعاتی 733/0 و ضریب اهمیت 133/0 کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده است.
واژه‌های کلیدی: مطالعات اجتماعی، ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحلیل محتوا، روش آنتروپی شانون
متن کامل [PDF 659 kb]   (24602 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۷
فهرست منابع
1. Marsh, C. J. (2003). Key concepts for understanding curriculum. London: Falmer Press.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vafa’i R, Fazlollahi Ghomshi S, Taleifard A. The Coverage of the Six Educational Domains of Fundamental Reform Document of Education in Primary School Social Studies Textbooks. qaiie. 2017; 2 (2) :131-154
URL: http://qaiie.ir/article-1-29-fa.html

وفایی رضا، فضل‌الهی قمشی سیف‌اله، طالعی‌فرد احمد. بررسی میزان توجه به ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرروش درکتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی . مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1396; 2 (2) :131-154

URL: http://qaiie.ir/article-1-29-fa.html



دوره 2، شماره 2 - ( پیاپی سه 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921