[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( پیاپی سه 1396 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 113-130 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه سبک زندگی مادران حافظ قرآن و همتایان آنان در شهر تهران
دکتر احد نویدی 1، سریه محمدی2
1- روانشناسی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، anaveedy@gmail.com
2- روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
چکیده:   (921 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک زندگی مادران حافظ قرآن و همتایان آنان ا (مادران غیر حافظ قرآن )انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش مادران حافظ قرآن و همتایان آنان (مادران غیر حافظ قرآن )در شهر تهران بودند که از میان آن‌ها تعداد 92 نفر از مادرانی که حداقل سه جزء از قرآن کریم را حفظ کرده بودند، از چند مرکز قرآنی در سطح شهر تهران(مراکزصهبای ملکوت، دارالتحفیظ قرآن‌کریم، مکتب‌القرآن‌کریم و موسسه محمدامین) به‌طور تصادفی انتخاب شدند. همچنین، 88 نفر از مادرانی که در کلاس‌های حفظ قرآن شرکت نکرده بودند، به‌طور غیرتصادفی و با رعایت ملاحظاتی(شباهت نسبی از لحاظ متغیرهای جمعیت‌شناختی و سطح اقتصادی- اجتماعی) انتخاب و از نظر سبک زندگی مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش برای جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسش‌نامه 1- پرسشنامه سبک زندگی لعلی، عابدی و کجباف(1391) و 2- پرسش‌نامه محقق ساخته سبک زندگی اسلامی، استفاده شد. روایی محتوایی این ابزارها با استفاده از قضاوت متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن­ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مطلوب ارزیابی شد. برای تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از آزمون تی(t) برای مقایسه میانگین‌های دو گروه مستقل استفاده شد. نتیجه تحلیل داده‌ها نشان داد که دو گروه از لحاظ برخی از مؤلفه‌های مختلف سبک زندگی متفاوت هستند. حافظان قرآن در خرده مقیاس‌های سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، سبک زندگی اسلامی و اجتناب از دارو، مواد مخدر و الکل، نمره بالاتری کسب کرده‌اند. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که شرکت در کلاس‌‌های قرائت و حفظ قرآن کریم می‌تواند در اصلاح سبک زندگی مؤثر باشد
واژه‌های کلیدی: مادران، کلاس‌های حفظ قرآن، کلاس‌های قرائت قرآن، سبک زندگی
متن کامل [PDF 599 kb]   (361 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۷
فهرست منابع
1. Bocock, R. (1992) Consumption and lifestyles. In R. Bocock & K. Thompson (Eds.), Social and cultural forms of modernity (pp.119-147).Cambridge: Polity.
2. Chlan, L., & Tracy, M.F. (1999). Music therapy in critical care: Indications and guidelines for intervention. Critical Care Nurse, 19(3), 35-41.
3. Jackson, T. (2006) Consuming paradise? Towards a socio-cultural psychology of sustainable consumption. In T. Jackson (Ed.), The Earthscan Reader in sustainable consumption (pp. 365 -397). London: Earthscan.
4. Leslie, G. R., Larson, R. F., & Gorman, B.L. (1980). Introductory sociology. Oxford: Oxford University Press.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Navidi A, Mohammadi S. Comparing the Lifestyle of Mothers who Have Memorized the Quran and their Counterparts in Tehran . qaiie. 2017; 2 (2) :113-130
URL: http://qaiie.ir/article-1-28-fa.html

نویدی احد، محمدی سریه. مقایسه سبک زندگی مادران حافظ قرآن و همتایان آنان در شهر تهران. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1396; 2 (2) :113-130

URL: http://qaiie.ir/article-1-28-fa.html



دوره 2، شماره 2 - ( پیاپی سه 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855