[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 4 - ( 12-1397 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 67-94 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی نظام آموزشی حوزه علمیه کاشان با استفاده از الگوی CIPP (مورد مطالعه: سطح یک حوزه علمیه کاشان)
رسول شعبانی1، فائزه ناطقی*2، علیرضا فقیهی3
1- دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران.
2- استادیار برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران. ، f-nateghi@iau-arak.ac.ir
3- استادیار مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران.
چکیده:   (744 مشاهده)
هدف پژوهش، ارزشیابی سطح یک نظام ‌آموزشی حوزه‌ علمیه شهر کاشان براساس الگوی سیپ و جامعه آماری پژوهش چهار گروه، شامل: مسئولین(25نفر)، اساتید(32 نفر)، طلاب مشغول به تحصیل(650نفر) و فارغ‌التحصیلان مرحله مقدمات در دو سال گذشته(189نفر) بودند که در دو گروه مسئولین و اساتید، نمونه‌گیری به صورت تمام‌شماری صورت گرفت و در ارتباط با دو گروه دیگر، براساس جدول مورگان به ترتیب 242 و 123 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به‌منظور گرد‌آوری داده‌ها از چهار پرسش‌نامه محقق‌ساخته، بهره‌گیری شد. در ارزیابی عامل زمینه، ملاک‌های: «میزان اشتیاق طلاب برای ورود به حوزه»، «شرایط فرهنگی-اجتماعی» و «اهداف» بررسی‌ شد. نتایج نشان داد که «اهداف» نسبتاً مطلوب هستند و سایر ملاک‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار می‌باشند. ملاک‌ها در ارزیابی درونداد عبارت بودند از: «طلاب»، «محتوا»، «امکانات و فضای آموزشی»، «زمان» و «استاد» که ملاک «استاد»، نامطلوب و ملاک‌های؛«طلاب» و «زمان» از وضعیت مطلوبی برخوردار بودند و بقیه ملاک‌ها، وضعیت نسبتاً مطلوبی داشتند. ملاک‌های مورد ارزیابی در عامل فرآیند: «روش‌های تدریس» و «سنجش پیشرفت ‌تحصیلی» بودند که نسبتاً مطلوب ارزشیابی شدند. در عامل برونداد نیز، ملاک‌های مورد ارزیابی؛«میزان یادگیری طلاب» و «نتایج رفتاری و عملکردی» بودند که نسبتاً مطلوب ارزشیابی شدند.

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، نظام آموزشی، حوزه علمیه، الگوی سیپ.
متن کامل [PDF 791 kb]   (154 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabany R, Nateghi F, Faghihi A. Evaluation of Kashan Seminary Educational System on the Basis of CIPP Model(Case Study: The First Level of Kashan Seminary). qaiie. 2019; 3 (4) :67-94
URL: http://qaiie.ir/article-1-250-fa.html

شعبانی رسول، ناطقی فائزه، فقیهی علیرضا. ارزشیابی نظام آموزشی حوزه علمیه کاشان با استفاده از الگوی CIPP (مورد مطالعه: سطح یک حوزه علمیه کاشان). مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1397; 3 (4) :67-94

URL: http://qaiie.ir/article-1-250-fa.html



دوره 3، شماره 4 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991