1- دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران. 2- استادیار برنامهریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران. ، f-nateghi@iau-arak.ac.ir 3- استادیار مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران.
چکیده: (4071 مشاهده)
هدف پژوهش، ارزشیابی سطح یک نظام آموزشی حوزه علمیه شهر کاشان براساس الگوی سیپ و جامعه آماری پژوهش چهار گروه، شامل: مسئولین(25نفر)، اساتید(32 نفر)، طلاب مشغول به تحصیل(650نفر) و فارغالتحصیلان مرحله مقدمات در دو سال گذشته(189نفر) بودند که در دو گروه مسئولین و اساتید، نمونهگیری به صورت تمامشماری صورت گرفت و در ارتباط با دو گروه دیگر، براساس جدول مورگان به ترتیب 242 و 123 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از چهار پرسشنامه محققساخته، بهرهگیری شد. در ارزیابی عامل زمینه، ملاکهای: «میزان اشتیاق طلاب برای ورود به حوزه»، «شرایط فرهنگی-اجتماعی» و «اهداف» بررسی شد. نتایج نشان داد که «اهداف» نسبتاً مطلوب هستند و سایر ملاکها از وضعیت مطلوبی برخوردار میباشند. ملاکها در ارزیابی درونداد عبارت بودند از: «طلاب»، «محتوا»، «امکانات و فضای آموزشی»، «زمان» و «استاد» که ملاک «استاد»، نامطلوب و ملاکهای؛«طلاب» و «زمان» از وضعیت مطلوبی برخوردار بودند و بقیه ملاکها، وضعیت نسبتاً مطلوبی داشتند. ملاکهای مورد ارزیابی در عامل فرآیند: «روشهای تدریس» و «سنجش پیشرفت تحصیلی» بودند که نسبتاً مطلوب ارزشیابی شدند. در عامل برونداد نیز، ملاکهای مورد ارزیابی؛«میزان یادگیری طلاب» و «نتایج رفتاری و عملکردی» بودند که نسبتاً مطلوب ارزشیابی شدند.
Shabany R, Nateghi F, Faghihi A. (2018). Evaluation of Kashan Seminary Educational System on the Basis of CIPP Model(Case Study: The First Level of Kashan Seminary). qaiie. 3(4), 67-94. doi:10.29252/qaiie.3.4.67 URL: http://qaiie.ir/article-1-250-fa.html
شعبانی رسول، ناطقی فائزه، فقیهی علیرضا. ارزشیابی نظام آموزشی حوزه علمیه کاشان با استفاده از الگوی CIPP (مورد مطالعه: سطح یک حوزه علمیه کاشان) مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1397; 3 (4) :94-67 10.29252/qaiie.3.4.67