[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( پیاپی سه 1396 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 7-36 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی نظری تربیت عقلانی جهت نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی براساس مبانی معرفت‌شناختی قرآن‌کریم
دکتر شیرین رشیدی1، دکتر سوسن کشاورز2، دکتر سعید بهشتی3، دکتر اکبر صالحی2
1- دکترای تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی ، rashidi.shirin@ymail.com
2- استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی
3- استاد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (23898 مشاهده)
هدف از انجام این تحقیق، ارائه الگوی نظری تربیت عقلانی برای نظام آموزش و پرورش رسمی کشور بر مبنای بایسته‌های معرفت‌شناختی قرآن‌کریم است. روش پژوهش برای دستیابی به هدف اول، "تحلیل مفهومی" و برای دستیابی به هدف دوم "روش استنتاجی از نوع قیاس عملی" است. جامعه تحلیلی تحقیق شامل کلیه آیات قرآن‌کریم به همراه تفاسیرشان، پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با موضوع تحقیق بوده که ابتدا شناسایی و سپس به صورت هدفمند به‌طور عمیق و مستمر مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصل حاکی از این است که براساس بنیان‌های معرفت‌شناختی قرآن‌کریم: امکان کسب معرفت برای انسان وجود دارد؛ منابع معرفت شامل: طبیعت، عقل، دل، تاریخ، وحی و فطرت است؛ انواع معرفت مشتمل بر علوم‌دنیوی، اخروی؛ کسبی، لدنّی، میزبان، مهمان، حسی، عقلی، شهودی، وحیانی و الهامی است. مناط صدق معرفت مطابقت با واقع است. لذا؛ با نظر به بنیان‌های معرفت‌شناختی فوق، الگوی نظری تربیت عقلانی در قالب اهداف، اصول و روش های تربیتی قابل استخراج است. برخی از اهداف واسطی این الگو عبارتند از: توجه همزمان به بُعد عقلی و عاطفی، پرورش تفکر، تدبر، تعقل، تفقه در یادگیرندگان. برخی از اصول این الگو عبارتند از: اصل مراتبی بودن معرفت، تلازم معرفت و تقوا، حفظ منزلت عالم، و برخی از روش‌های این الگو عبارتند از: تبعیت از اَحسن، آینده‌نگری، پرسش‌گری، طلب علم. متناظر با الگوی بیان شده راه‌کارهایی نیز به منظور بهبود نظام آموزش و پرورش رسمی کشور ارائه گردیده است.
واژه‌های کلیدی: قرآن‌کریم، معرفت‌شناسی، الگوی نظری تربیت عقلانی، آموزش و پرورش رسمی
متن کامل [PDF 1073 kb]   (1584 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rashidi S, keshavarz S, beheshti S, salehi A. Presentation of a Theoretical Model of Intellectual Education for the Formal and Public Education System Based on the Epistemological Foundations of the Holy Qur’an. qaiie. 2017; 2 (2) :7-36
URL: http://qaiie.ir/article-1-24-fa.html

رشیدی شیرین، کشاورز سوسن، بهشتی سعید، صالحی اکبر. ارائه الگوی نظری تربیت عقلانی جهت نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی براساس مبانی معرفت‌شناختی قرآن‌کریم . مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1396; 2 (2) :7-36

URL: http://qaiie.ir/article-1-24-fa.html



دوره 2، شماره 2 - ( پیاپی سه 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961