[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 2 - ( 5-1397 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 143-170 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های ‌معنوی(مبتنی برآموزه‌های قرآن کریم و روایات ائمه(ع)) بر شادکامی و سرمایه روان‌شناختی دانش‌آموزان
پروین یوسف زاده1، ناهید یوسف زاده2، آناهیتا تاشک3
1- دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان. ایران. ، yousefzadeh.parvin@gmail.com
2- دانشجوی دکتری مشاوره و راهنمایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، ایران.
3- استادیار روان‌شناسی سلامت، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران.
چکیده:   (437 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های معنوی بر شادکامی و سرمایه روان‌شناختی دانش‌‌آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه دو شهر کرمان انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است. برای این منظور از بین دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه دو شهر کرمان و با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی، تعداد سی نفر انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش مقیاس شادکامی آکسفورد(آرگایل و لو، 1990) و مقیاس سرمایه روان‌شناختی(لوتانز و همکاران، 2005) بود که در مرحله قبل و بعد از آزمایش در هر دو گروه اجراشد. گروه آزمایش طی ده جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارت‌های معنوی با رویکرد اسلامی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل آماری کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد آموزش مهارت‌های معنوی بر افزایش شادکامی دانش‌آموزان موثر است. همین‌طور یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت‌های معنوی بر همه مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی به جز خودکارآمدی تاثیرگذار بوده است. در نتیجه می‌توان از آموزش مهارت‌های معنوی برای افزایش شادکامی و سرمایه روان‌شناختی دانش‌آموزان استفاده کرد.
 
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های معنوی، شادکامی، سرمایه روان‌شناختی، دانش‌آموزان.
متن کامل [PDF 609 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
فهرست منابع
1. Aliyev, R., & Karakus, M. (2015). The effects of positive psychological capital and negative feelings on students' violence tendency. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 190, 69-76. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.04.918]
2. Argyle, M. (2003). The psychology of happiness. London and New York: Routledge.
3. Argyle, M., & Lu, L. (1990). The happiness of extraverts. Journal of Personality and Individual Differences, 11(10), 1011-1017. [DOI:10.1016/0191-8869(90)90128-E]
4. Argyle, M., Martin, M., & Lu, L. (1995).Testing for stress and happiness: The role of social and cognitive factors. In C.D. Spielberger, I. G. Sarason, J. M. T. Brebner, E. Greenglass, P. Laungani, & A. M. O'Roark (Eds.), Series in stress and emotion: Anxiety, anger, and curiosity, Vol. 15. Stress and emotion: Anxiety, anger, and curiosity (pp. 173-187). Philadelphia, PA: Taylor & Francis.
5. Baily, T.C., & Snyder, C.R. (2007). Satisfaction with life and hope: A look at age and marital status. Psychological Record, 57(2), 233-240. [DOI:10.1007/BF03395574]
6. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215. [DOI:10.1037/0033-295X.84.2.191]
7. Carr, A. (2003).Positive psychology: The science of happiness and human strengths. New York: Brunner-Routledge. New York: Brunner-Routledge.
8. Davis, B. (2005). Mediators of the relationships between hope and well-being in older adults. Clinical Nursing Research, 14(3), 253-272. [DOI:10.1177/1054773805275520]
9. Diener, E., Suh, E.M., Lucas, R.E., & Smith, H.L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125, 276-302. [DOI:10.1037/0033-2909.125.2.276]
10. Fordyce, M.W. (1977). Development of program to increase personal happiness. Journal of Counseling Psychology, 26(4), 511-521. [DOI:10.1037/0022-0167.24.6.511]
11. Hodges, T.D. (2010). An experimental study of the impact of psychological capital on performance, engagement, and the contagion effect.Doctoral dissertation, University of Nebraska.
12. Hunter-Hernández, M., Costas-Mu-íz, R., & Gany, F. (2015). Missed opportunity: Spirituality as a bridge to resilience in Latinos with cancer. Journal of Religion and Health, 54(6), 2367-2375. [DOI:10.1007/s10943-015-0020-y]
13. Luthans, F. (2002).The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, 23(6), 695-706. [DOI:10.1002/job.165]
14. Luthans, F., & Youssef, C. M. (2007). Emerging positive organizational behavior. Journal of Management, 33(3), 321-349. [DOI:10.1177/0149206307300814]
15. Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J.B., & Norman, S.M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60, 541-572. [DOI:10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x]
16. Luthans, F., Avolio, B. J., Walumbwa, F. O., & Li, W. (2005). The psychological capital of Chinese workers: Exploring the relationship with performance. Management and Organization Review, 1(2), 249-271. [DOI:10.1111/j.1740-8784.2005.00011.x]
17. Lyubomirsky, S. (2012). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. New York: Penguin Press.
18. Mahoney, A., Pargament, K.I., Jewell, T.,Swank, A. B.,Scott, E.,Emery, E., & Rye, M. (1999).Marriage and the spiritual realm: The role of proximal and distal religious constructs in marital functioning. Journal of Family Psychology, 4(4), 363-378. [DOI:10.1037/0893-3200.13.3.321]
19. Maltby, J., Lewis, C.A., & Day, L. (1999). Religious orientation and psychological well-being. The role of the frequency of personal prayer. British Journal of Health Psychology, 4(4), 363-378. [DOI:10.1348/135910799168704]
20. Meyers, S.A., & Landsberger, S.A.(2002). Direct and indirect pathways between adult attachment style and marital satisfaction. Personal Relations, 9, 159-172. [DOI:10.1111/1475-6811.00010]
21. Pajares, F. (2006). Self-efficacy during childhood and adolescence: Implications for teachers and parents In F. Pajares, & T C. Urdan. (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents (pp. 339-367). Greenwich, CT: Information Age.
22. Pargament, K.I. (2007). Spirituality integrated psychotherapy: Understanding and addressing the sacred. New York: Guilford Press.
23. Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55(1), 44-56. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.44]
24. Siisiäinen, M. (2002). Two concepts of social capital: Bourdieu vs. Putnam". Paper Presented at ISTR Fourth International Conference, "The Third Sector: For What and for Whom?" Trinity College, Dublin, Ireland July 5-8, 2000.
25. Vanno, V., Kaemkate, W., & Wongwanich, S. (2015). Effect of group-level positive psychological capital on group effectiveness of Thai students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 1309-1314. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.246]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefzadeh P, Yousefzadeh N, Tashk A. The Effectiveness of Spiritual Skills Training (Based on Teachings of Qur’an and Ahlul-Bayt) in Boosting Happiness and Psychological Capital of Students. qaiie. 2018; 3 (2) :143-170
URL: http://qaiie.ir/article-1-236-fa.html

یوسف زاده پروین، یوسف زاده ناهید، تاشک آناهیتا. بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های ‌معنوی(مبتنی برآموزه‌های قرآن کریم و روایات ائمه(ع)) بر شادکامی و سرمایه روان‌شناختی دانش‌آموزان. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1397; 3 (2) :143-170

URL: http://qaiie.ir/article-1-236-fa.html



دوره 3، شماره 2 - ( 5-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921