1- استاد علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه ایلام، ایران. 2- استادیار علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه ایلام، ایران. 3- دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه ایلام، ایران. ، seyfali8@yahoo.com
چکیده: (4807 مشاهده)
آمادهسازی دانشآموزان برای ورود به اجتماع و برقراری ارتباطات اجتماعی مطلوب یکی از مهمترین وظایف آموزش و پرورش و گفتگو یکی از مهمترین عوامل شکلگیری و استمرار ارتباطات اجتماعی است. هدف این پژوهش تبیین مفهوم انضباط گفتاری در قرآن و استخراج دلالتهای آن در تربیت گفتاری یادگیرندگان است. روش پژوهش تحلیلی است. جامعه پژوهش، تمام آیات قرآن کریم و نمونه آماری آیات شاخص و اصلی قرآن در موضوع گفتار میباشد. در این پژوهش با مراجعه به تفاسیر و تدبر در آیات، ابتدا تمامی گزارههای گفتاری و سپس آیات شاخص گفتاری به طور هدفمند استخراج و با تحلیل محتوای آیات و طبقهبندی موضوعی آنها به طور همزمان و پیوسته به سنجش نقطه تمرکز و جهتگیری آیات و توضیح نتایج حاصل از آن پرداخته شده است. سپس مفهوم انضباط گفتاری در قرآن در چهار رکن اصلی(مبانی، مقدمات، الزامات و موانع)در چارچوب شبکه مفهومی مطرح و دلالتهای آن در تربیت گفتاری یادگیرندگان مورد بررسی قرار گرفته است.
Morotti S, Hosseininia S, Seifali'ei F. (2018). Explaining the Concept of Speech Discipline in Holy Quran and Extracting Its Implicit Implications in Speech Training of Learners. qaiie. 3(4), 95-128. doi:10.29252/qaiie.3.4.95 URL: http://qaiie.ir/article-1-221-fa.html
مروتی سهراب، حسینی نیا سیدمحمدرضا، سیفعلی ئی فاطمه. تبیین مفهوم انضباط گفتاری در قرآن و استخراج دلالتهای ضمنی آن در تربیت گفتاری یادگیرندگان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1397; 3 (4) :128-95 10.29252/qaiie.3.4.95