[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( 10-1394 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 11-38 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش جهت گیری مذهبی و وضعیت اقتصادی - اجتماعی در تحول قضاوت اخلاقی نوجوانان دانش آموز
دکتر مسلم پرتو
روانشناسی سلامت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، mparto2020@yahoo. com
چکیده:   (1139 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش جهت‌گیری مذهبی و وضعیت اقتصادی اجتماعی در تحول قضاوت اخلاقی نوجوانان دانش آموز است. روش پژوهش توصیفی است. جامعه مورد مطالعه دانش‌آموزان نوجوان دختر و پسر شاغل به تحصیل در مدارس شهر تهران می‌باشند. برای ‌تعیین‌ حجم‌ نمونه از شیوه ‌برآورد انحراف معیار نمرات ‌جامعه ‌مورد مطالعه ‌در آزمون ‌تبیین موضوعات یا داوری‌های ‌اخلاقی استفاده‌ شده است که‌در مجموع 613 نفر (301 دانش‌آموز‌ پایه‌ سوم‌ راهنمایی به‌عنوان گروه سنی اوایل نوجوانی، و 312 دانش‌آموز پایه ‌سوم‌ متوسطه به‌عنوان گروه سنی اواسط نوجوانی‌) با روش ‌نمونه‌برداری ‌تصادفی‌خوشه‌ای‌ چند مرحله‌ای به‌عنوان ‌نمونه ‌نهایی ‌انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات‌ مقیاس‌ جهت‌گیری ‌مذهبی و آزمون ‌تبیین ‌موضوعات ‌بود که ‌به ‌صورت ‌پرسشنامه‌های ‌خود‌سنجی ‌تنظیم‌ شده ‌و روایی و پایایی آن توسط مقیاس‌های روانسنجی احراز شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی و تحلیل واریانس انجام شد. یافته‌های حاصله حاکی از این است که بین جهت‌گیری مذهبی درونی و بیرونی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد و میزان این همبستگی نسبتاً بالا است. اما همبستگی بین جهت‌گیری مذهبی درونی و بیرونی با تحول اخلاقی ناچیز بوده و معنادار نمی‌باشد. میزان میانگین نمرات تحول اخلاقی (اخلاق اصولی) بر حسب سطوح مختلف متغیرهای جهت‌گیری مذهبی درونی، جهت‌گیری مذهبی بیرونی، و وضعیت اجتماعی- اقتصادی به‌طور معنا‌دار متفاوت نیست. 
واژه‌های کلیدی: قضاوت اخلاقی، جهت گیری مذهبی درونی و بیرونی، نوجوانان دانش آموز
متن کامل [PDF 676 kb]   (747 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۷
فهرست منابع
1. Adams, M.C. & Smith, M. (1996). Identity formation and religious orientation among high school students from the United States and Canada. Journal of Adolescence, 19, 247-261. [DOI:10.1006/jado.1996.0023]
2. Adler, N. E., & Rehkopf, D. H. (2008). U. S. disparities in health: Descriptions, causes, and mechanisms. Annual Reviews of Public Health, 29, 235- 252. [DOI:10.1146/annurev.publhealth.29.020907.090852]
3. Ahmadi, V., Davoudi, I., Mardani, M., Ghazaei., & ZareZadegan, B. (2013). The relationships among moral development, religiosity and religious orientation in students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 84 , 674 – 678. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.06.624]
4. Allport, G. W. (1950). The individual and his religion. New York: MacMillan. Atkins.
5. Allport, G. W., & Ross, J. M. (1967). Personal religious orientation and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, 5, 432- 443. [DOI:10.1037/h0021212]
6. Bradley, R. H. , & Corwyn, R. F. (2002). Socioeconomic status and child development. Annual Review of Psychology, 53(1), 371- 399. [DOI:10.1146/annurev.psych.53.100901.135233]
7. Burrage, M. S., Ponitz, C. C., McCready, E. A., Shah, P., Sims, B. C., Jewkes, A. M., & Morrison, F. J. (2008). Age- and schooling-related effects on executive functions in young children: A natural experiment. Child Neuropsychology, 14(6), 510- 524. [DOI:10.1080/09297040701756917]
8. Caravita,S. C. S., Giardino, S., Lenzi, L., Salvaterra, M., & Antonietti, A. (2012). Socio- economic factors related to moral reasoning in childhood and adolescence: The missing link between brain and behavior. Front. Hum. Neurosci. 6:262. doi: 10. 3389/fnhum. 2012. 00262.
9. Cottone, J. G., Drucker, P., & Javier, R. (2007). Predictors of moral reasoning: components of executive functioning and aspects of religiosity. Journal for the Scientific Study of Religion, 46(1), 37– 53. [DOI:10.1111/j.1468-5906.2007.00339.x]
10. Duriez, B. (2003b). Religiosity, moral attitudes and moral competence. A research note on the relation between religiosity and morality. Archive for the Psychology of Religion, 25(1), 210–221. [DOI:10.1163/157361203X00156]
11. Duriez, B., & Soenens, B. (2006). Religiosity, moral attitudes and moral competence: A critical investigation of the religiosity–morality relation. International Journal of Behavioral Development, 31 (1), 75–82. [DOI:10.1177/0165025406062127]
12. Ensminger, M. E., & Fothergill, K. E. (2003). A decade of measuring SES: What it tells us and where to go from here. In M. H. Bornstein & R. H. Bradley (Eds.), Socioeconomic status, parenting and child development (pp. 13- 27). Mahwah: Lawrence Erlbaum.
13. Evans, G. W. (2004). The environment of childhood poverty. American Psychologist, 59(2), 77- 92. [DOI:10.1037/0003-066X.59.2.77]
14. Fontaine, J. R. J., Duriez, B., Luyten, P., & Hutsebaut, D. (2003). The internal structure of the Post-Critical Belief scale. Personality and Individual Differences, 35, 501–518. [DOI:10.1016/S0191-8869(02)00213-1]
15. Glover, R. J. (1997). Relationships in moral reasoning and religion among members of conservative, moderate, and liberal religious groups. The Journal of Social Psychology, 137, 247–254. [DOI:10.1080/00224549709595435]
16. Gorsuch, R. L. (1984). The boon and bane of investigating religion. American Psychologist, 39, 228–236. [DOI:10.1037/0003-066X.39.3.228]
17. Gross, R. D. (1999). Psychology the science of mind and behaviour. (2nd ed.). London: Hodder & Stoughton.
18. Huitt, W., & Dawson, C. (2011). Social development: Why it is important and how to impact it. Educational Psychology Interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. Retrieved from http://www.edpsycinteractive.org/papers/socdev.pdf
19. Jaeggi, S. M., Buschkuehl, M., Jonides, J., & Shah, P. (2011). Short- and long-term benefits of cognitive training. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108(25), 10081- 10086. [DOI:10.1073/pnas.1103228108]
20. Keljo, K. , & Chiristenson, T. (2003). On the relation of morality and religion: Two lessons from James's varieties of religious experience. Journal of Moral Education, 32(4), 385- 396. [DOI:10.1080/0305724032000161286]
21. Klingberg, T. (2010). Training and plasticity of working memory. Trends in Cognitive Sciences, 14(7), 317- 324. [DOI:10.1016/j.tics.2010.05.002]
22. Kohlberg, L. (1969). Stage and sequence: The cognitive developmental approach to socialization. In D. A. Goslin (Ed.), Handbook of socialization theory and research (pp. 347–380). Chicago: Rand McNally.
23. Morgan, S. P. (1983). A research note on religion and morality: Are religious people nice people? Social Forces, 61, 683–692. [DOI:10.1093/sf/61.3.683]
24. Noble, K. J., Norman, M. F., & Farah, M. J. (2005). Neurocognitive correlates of socioeconomic status in kindergarten children. Developmental Science, 8(1), 74- 87. [DOI:10.1111/j.1467-7687.2005.00394.x]
25. Rest, J. R. (1974). The hierarchical nature of moral judgment. Journal of Personality, 41, 86–109. [DOI:10.1111/j.1467-6494.1973.tb00662.x]
26. Sachdeva, S., Singh, P., & Medin, D. (2012). Culture and the quest for universal principles in moral reasoning. International Journal of Psychology, 46(3), 161- 176. Sapp, G. L., & Gladding, S. T. (1989). Correlates of religious orientation, religiosity, and moral judgment. Counseling and Values, 33(2), 140- 145. https://doi.org/10.1002/j.2161-007X.1989.tb00753.x [DOI:10.1080/00207594.2011.568486]
27. Schlafeli, A. , Rest, J. R., & Thomas, S. J. (1985). Does moral education improve moral judgment? A meta - analysis of intervention studies using the defining issues test. Review of Educational Research, 55(3), 319-352. [DOI:10.3102/00346543055003319]
28. Sirch, L. (1994). The relationship of spirituality to religious orientation. University of Virginia(0246). Degree: PHD
29. Skitka, L. J., Bauman, C. W., & Lytle, B. L. (2009). Limits on legitimacy: Moral and religious convictions as constraints on deference to authority. Journal of Personality and Social Psychology, 97(4), 567–578. [DOI:10.1037/a0015998]
30. Spilka, B., Kojetin, B., & MCIntosh, D. (1985). Forms and measures of personal faith: Question, correlates and distinctions. Journal for the Scientific Study of Religion, 24,437-442. [DOI:10.2307/1385997]
31. Teymoori, A., Heydari, A., & Nasiri, H. (2014). Relationship between dimensions of religiosity, authoritarianism, and moral authority. Social Compass, 61(1), 92– 107. [DOI:10.1177/0037768613514320]
32. Trimble, D. E. (1997). The religious orientation scale: Review and meta- analysis of social desirability effects. Educational and Psychological Measurement, 57(6), 970-986. [DOI:10.1177/0013164497057006007]
33. ____________ (2000). Intrinsic / extrinsic religious measurement. I/E - Revised.
34. Wulff, D. M. (1991). Psychology of religion: Classic and contemporary views. New York: Wiley.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parto M. The Role of Religious Orientation and Socio-economic Status in the Development of Moral Judgment in Teenage Students. qaiie. 2016; 1 (1) :11-38
URL: http://qaiie.ir/article-1-22-fa.html

پرتو مسلم. نقش جهت گیری مذهبی و وضعیت اقتصادی - اجتماعی در تحول قضاوت اخلاقی نوجوانان دانش آموز. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1394; 1 (1) :11-38

URL: http://qaiie.ir/article-1-22-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( 10-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3876