[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 2 - ( 5-1397 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 29-58 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل مفهوم مدیریت خشم در آموزه‌های تعلیمی سعدی نامه به عنوان یکی از راهبردهای تربیت اخلاقی دانش‌آموزان در نظام تربیت رسمی و عمومی
لیلا خواجه پور1، علی رضا یوسفی 2، نرگس کشتی آرای3
1- دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان(خوراسگان). ایران.
2- استاد تعلیم و تربیت، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. ایران. ، aryousefy@edc.mui.ac.ir
3- دانشیار برنامه ریزی درسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان). ایران.
چکیده:   (222 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش تحلیل مفهوم «مدیریت خشم» به عنوان یکی از راهبردهای تربیت اخلاقی دانش‌آموزان در نظام تربیت رسمی و عمومی در بوستان سعدی است. روش پژوهشی تحلیلی از نوع تحلیل فلسفی است. جامعه مورد مطالعه بوستان سعدی و پژوهش‌های انجام شده در این زمینه است. نمونه مورد مطالعه بخش‌های مرتبط با مقوله‌های پژوهش است که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها فیش‌برداری است که همزمان با فرایند جمع آوری اطلاعات، داده‌ها دسته‌بندی کدگذاری و مورد تفسیر قرار گرفت. یافته‌های حاصل نشان داد که مدیریت خشم در بوستان ضمن آموزش مفاهیم اخلاقی و پرورش عواطف عالیه بشری به کاربرده شده است و این مفهوم در سه قسمت خشم‌گریزی، خشم ضرورتی و خشم حکیمانه تبیین و مورد بررسی قرار گرفته است. مقوله‌های استخراج شده نشان ‌می‌دهد که سعدی در عین واقع‌بینی و اعتدال در هیجان خشم، به موضوع‌های مربوطه از قبیل ملاطفت، مهربانی و نوع‌دوستی، بسیار بیش‌تر از موضوع‌های مربوط به خصومت، کینه‌توزی و روابط غیرانسانی پرداخته است که این امر به عنوان یک راهبرد تربیت اخلاقی دانش‌آموزان در نظام تربیت رسمی و عمومی در ساحت تربیت اخلاقی لازم است مورد توجه سیاستگذاران نظام آموزشی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: مدیریت خشم، بوستان سعدی، تحلیل مفهوم، راهبرد تربیت اخلاقی، نظام تربیت رسمی و عمومی.
متن کامل [PDF 456 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
فهرست منابع
1. Averill, J.R. (1982). Anger and aggression: An essay on emotion. New York: Springer-Verlag. [DOI:10.1007/978-1-4612-5743-1]
2. Ekman, P., & Davidson, R.J. (Eds.).(1994). The nature of emotion: Fundamental questions. New York, NY: Oxford University Press.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khajehpour L, Yousefi A R, Keshtiaray N. An Analysis of the Concept of Anger Management as a Moral Strategy in Sa’di’s Bustan to Identify its Implications for Moral Education of Students in the Formal, General Education System. qaiie. 2018; 3 (2) :29-58
URL: http://qaiie.ir/article-1-183-fa.html

خواجه پور لیلا، یوسفی علی رضا، کشتی آرای نرگس. تحلیل مفهوم مدیریت خشم در آموزه‌های تعلیمی سعدی نامه به عنوان یکی از راهبردهای تربیت اخلاقی دانش‌آموزان در نظام تربیت رسمی و عمومی . مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1397; 3 (2) :29-58

URL: http://qaiie.ir/article-1-183-fa.html



دوره 3، شماره 2 - ( 5-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862