[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( 1-1397 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 121-148 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مبانی معرفت‌شناختی حکمت متعالیه و استخراج کارکردهای آن در تربیت زیبایی‌شناختی(حوزه یادگیری فرهنگ و هنر)
زهره متقی1، دکتر حسنعلی بختیار نصرآبادی 2، دکتر محمد نجفی3، دکتر مهدی امام جمعه4
1- دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
2- استاد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران. ، h.nasrabadi@edu.ui.ac.ir
3- استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران.
4- دانشیار فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، ایران.
چکیده:   (42 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی مبانی معرفت‌شناسی حکمت متعالیه به منظور استخراج کارکردهای آن در تربیت زیبایی‌شناختی به عنوان یک شیوه آموزشی کارآمد در حوزه یادگیری فرهنگ و هنر است. فرضیه حاکم بر این تحلیل مبتنی بر این نکته است که تربیت زیبایی‌شناختی با بهره‌گیری از کارکردهای شناختی هنر، نقشی تاثیرگذار در ارتقاء حیطه شناختی و بهبود جریان یاددهی و یادگیری داشته و این قابلیت براساس مبانی معرفت‌شناسی ملاصدرا قابل اثبات است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. جامعه تحلیلی منابع اطلاعاتی دسته اول و دوم مرتبط با موضوع تحقیق بوده که ابتدا ‌شناسایی و سپس به صورت هدفمند و عمیق مطالعه و به‌طور مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند‌. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد براساس مبانی معرفت‌شناسی حکمت متعالیه از قبیل ارتباط بین فاعل‌ شناسا و متعلق شناخت در ایجاد و تکوین دانش، تنوع در ابزارهای کسب شناخت و وحدت در عین کثرت، فرصت‌های متنوعی برای شناخت از جمله آموزش و کسب معرفت در بافت زیبایی و هنر وجود دارد. توسعه تربیت زیبایی‌شناختی به عنوان روشی کارآمد به تامین انگیزه درونی و طراحی تجربه مفهومی‌(ایجاد موقعیت‌های متنوع یادگیری)، نیل به سواد زیباشناختی و مهارت واکاوی معنا، پرورش تفکر نقاد و استکمال بُعد عقلانی منجر خواهد شد.
واژه‌های کلیدی: معرفت‌شناسی حکمت متعالیه، تربیت زیبایی‌شناختی، حوزه یادگیری فرهنگ و هنر
متن کامل [PDF 528 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۹
فهرست منابع
1. Broudy, H.S. (1972). Enlightened cherishing: An essay on aesthetic education. Urbana: University¬ of Illinois Press.
2. ___________. (1994). Enlightened cherishing: An essay on aesthetic education. Illinois: University of Illinois Press.
3. Clarkson, A. (2011). "My mind a beautiful thing": Imagination, art, creativity in elementary education. Toronto: Soundway Press.
4. Eisner, E. W. (1982). Cognition and curriculum. New York: Teachers College Press.
5. Gardner, H. (1990). Art education and human development. Los Angeles, CA: Getty Center for Education in the Arts.
6. Greene, M. (1981). Aesthetic literacy in general education In J. F. Soltis (Ed.), Philosophy and education (pp. 115-141). 80th Yearbook of the National Society for the Study of Education, Pt. 1.Chicago: University of Chicago Press.
7. Kirk, J., & Miller, M.L. (1986). Reliability and validity in qualitative research. New York: Sage Publication. [DOI:10.4135/9781412985659]
8. Pinar, W. (Ed.). (2005). The passionate mind of Maxine Greene: "I am-- not yet". London: Taylor & Francis.
9. Winner, E., & Hetland, L. (2000). The arts in education: Evaluating the evidence for a causal link. The Journal of Aesthetic Education, 34(3-4), 3-10.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mottaghi Z, Nasrabadi H B, Najafi M, Emamjomeh S M. A Study of the Epistemological Foundations of Transcendent Theosophy and Extracting its Implications for Aesthetic Education (Cultural and Art Domains). qaiie. 2018; 3 (1) :121-148
URL: http://qaiie.ir/article-1-142-fa.html

متقی زهره، بختیار نصرآبادی حسنعلی، نجفی محمد، امام جمعه مهدی. بررسی مبانی معرفت‌شناختی حکمت متعالیه و استخراج کارکردهای آن در تربیت زیبایی‌شناختی(حوزه یادگیری فرهنگ و هنر) . مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1397; 3 (1) :121-148

URL: http://qaiie.ir/article-1-142-fa.html



دوره 3، شماره 1 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790